Kender du til andre cafe-kæder eller restauranter, der benytter sig af lignende metoder, kan du tippe BT på mail 1929@bt.dk eller på vores Facebook-side.

Onsdag kom det frem, at den kendte cafekæde Café Vivaldi sælger Karoline suppe, der kan købes for ni kroner, som deres dagens suppe for 89 kroner.

Det overrasker som sådan ikke de to kokke og Masterchef-dommere Jakob Mielcke og Thomas Castberg.

»Rent business-wise er det skidesmart. Men fra et fagligt synspunkt er det forkasteligt. De skal finde noget andet at lave. Det er et godt eksempel på, at man ikke vil give folk en god oplevelse. Intentionen er at tjene penge,« siger Thomas Castberg, der har stået i køkkenet på Michelin-restaurant Kommandanten i København og er tidligere køkkenchef i Meyers Madhus og tidligere administrerende køkkenchef ved Årstiderne.

Personligt kunne han aldrig selv finde på at sælge et industriprodukt, hvis han havde en restaurant.

»Det er, fordi jeg synes, det rent fagligt er forkasteligt. Men man kan ikke angribe dem på, hvordan de driver deres forretning. Så man må håbe, at folk finder et andet sted at spise,« siger han og lægger vægt på, at der er nogle folk, som måske slet ikke kan smage forskel på købesuppen og en hjemmelavet suppe.

»Flere har spist suppen en eller flere gange. Og de er sikkert helt glade for det. Dem rammer du i hjertekulen med det her. Det er ikke nødvendigvis på grund af smagen, men fordi du rammer dem på prisen.«

»De laver jo ikke maden i en alpehytte«

Jakob Mielcke, der er indehaver af restauranten Mielcke og Hurtigkarl, ønsker ikke at kommentere på det specifikke tilfælde, men har dog nogle generelle betragtninger om brugen af industriprodukter på restaurationer.

»At servere mad for andre skal man tage enormt højtideligt. Man behøver ikke at gøre som jeg og servere 20 retter. Slet ikke. På alle prisniveauer er der mulighed for at lave fornuftig mad,« siger han og fortsætter:

»Men hvis der er nogle, som tager 'shortcuts' er det fordi, de enten ikke har lysten eller talentet til at lave maden selv, og det ville jeg holde mig fra,« siger indehaveren af restauranten Mielcke og Hurtigkarl.

Han mener helt generelt, at der som regel er en sammenhæng mellem pris og kvalitet, når man er ude at spise.

»At der findes steder, hvor man gør det. Det overrasker mig slet ikke. Men man kan bedre forstå det, hvis man befinder sig langt oppe i en alpehytte, hvor det kan være svært at få fat på friske råvare. Men at bruge færdiglavede produkter midt i en europæisk hovedstad, hvor man har gjort meget for at dyrke lokale produkter, tænker jeg, enten at man ikke har lysten eller talentet til at lave mad.«

Cafe Vivaldi har 14 caféer i København, Roskilde, Vejle og andre større byer på Sjælland og i Jylland. Kædedirektør Anders Nikolaisen mener ikke, at der er tale om et problem eller, at folk kan henledes til at tro, at der er tale om et frisklavet produkt.

»Det er ikke tilfældet. Vi har en færdigkøbt suppe, som vi smager til. Det gør vi, fordi vi synes, det er godt produkt og for at kunne servere et ensartet produkt på vores caféer,« siger han til metroxpress og lægger vægt på, at personalet er instrueret i at fortælle sandheden, hvis de bliver spurgt.