Den kendte blogger og tidligere tv-vært og folketingskandidat for Liberal Alliance, Anne Sophia Hermansen, langer ud efter den danske servicesektor, der i hendes øjne er alt, alt for slappe i omgangen med kunderne.

I et indlæg på hendes blog på Berlingskes hjemmeside skriver hun:

'Nu lyder jeg som en nærigrøv, og det er jeg sikkert også. Men jeg giver kun drikkepenge, hvis en medarbejder har gjort sig fortjent til det. Drikkepenge er ikke en ekstra skat, som tilfalder folk, der i virkeligheden bare passer deres arbejde, og slet ikke vrantne teenageekspedienter uden salgstræning og muligvis også uden opdragelse.'

Anne Sophia Hermansen henviser særligt til en rapport fra 'Vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi', der i 2013 afleverede en række anbefalinger til den daværende regering. I blandt dem var, at man skulle gennemføre en 'ambitiøs og målrettet indsats for at løfte Danmarks personlige service og værtskab'.

Berlingske-bloggeren fortæller, at hun selv er smuttet fra restauranter, fordi kundeservicen har været så slap, at hun ganske enkelt mistede appetitten.

Anne Sophia Hermansens egne erfaringer er, at den bedste service oftest gives der, hvor ejeren selv står overfor kunderne, skriver hun i blogindlægget. Så kan man ligesom ikke løbe fra ansvaret.

Hun mener selv, at det er opfattelsen af, at servicejob er forbundet med prestigetab, der gør, at det ofte er uuddannede, der er tjenere eller står bag skranken.

Læs hele blogindlægget her.