Michelin-kokken Henrik Yde har fået nok. Efter tre bøder og tre frikendelser er han overbevist om, at Fødevarestyrelsen er på nakken af ham.

Manden bag den Michelin-hædrede thai-restaurant Kiin Kiin i København har fået adskillige bøder af Fødevarestyrelsen, som han efterfølgende er blevet frikendt for. Han føler sig dårligt behandlet af en bestemt medarbejder, som han mener, chikanerer hans ansatte.

Derfor nægtede Henrik Yde at lukke Fødevarestyrelsen ind i en af sine restaurenter på Vesterbrogade onsdag den 8. februar. Han stillede sig i døren og spærrede for Fødevarestyrelsens medarbejdere, da de kom på kontrolbesøg. Det fremgår af en kontrolrapport.

Han fik at vide, at Fødevarestyrelsen ville komme på besøg igen dagen efter, men også denne gang blev de nægtet adgang, da Henrik Yde placerede sig i døråbningen. Han blev mundtligt varslet en bøde, og der blev ringet efter politiet.

'Politi blev tilkaldt. Virksomheden valgte selv at lukke virksomheden. Gitter blev lukket ned foran salgsluge og indgangsparti. Medarbejdere og ejer forlod lokalerne og var ikke til stede, da politiet ankom,' står der i kontrolrapporten.

Ifølge Henrik Yde er der en god forklaring på optrinnet. Han fortæller, at han helt bevidst forsøgte at fremprovokere en bøde fra Fødevarestyrelsen, fordi han ikke stoler på den udsendte medarbejder.

»Tre gange er mine medarbejdere blevet skræmt fra vid og sans af den samme medarbejder fra Fødevarestyrelsen. En af gangene har en kok sågar tisset i bukserene. Vedkommende har tre gange givet os bøder, som vi efterfølgende er blevet frikendt for. Det er ekstremt provokerende, og vi gider ikke finde os i chikanen længere. Jeg er nødt til at passe på mine medarbejdere. Det har jeg også meddelt fødevareministeren per brev,« siger Henrik Yde, der har adskillige thai-restauranter i København.


Ifølge Henrik Yde har han løbende været i dialog med Fødevarestyrelsen og har fået at vide, at man ikke kan nægte bestemte medarbejdere adgang, som han ellers har ønsket.

»Min eneste klagemulighed er at få en bøde og nægte at betale den, for at få sagen for en dommer. For det er ikke okay, at den samme medarbejder får lov til at skabe frygt blandt mine ansatte,« siger han.

Listen af kontroverser er ifølge Henrik Yde lang. Der har været polemik om diverse tilladelser, den pågældende medarbejder har brokket sig over hans pensionerede far, der af og til hjælper med indkøb, har fået påtale for civil påklædning i køkkenet. Derudover er det blevet problematiseret, at thailandske engelsktalende kokke ikke taler dansk.

»En af gangene havde vi også kasseret noget fisk, fordi køleskabet var gået i stykker. Da hun kommer ind, spørger hun kokken, hvorfor fisken ligger der, og i forvirring får han lagt fisken på køl, hvorefter hun tager temperaturen på fiskekødet, som selvfølgelig er for højt,« siger han.

Hos Fødevarestyrelsen har fødevarechefen Jakob Munkhøj Nielsen svært ved at genkende Henrik Ydes udlægning af forløbet. Han kender også hun til en enkelt retssag, hvor Henrik Yde er blevet frikendt for en bøde ved domstolene. Der er altså divergerende meldinger om antallet af bøder og sager.

»Jeg er godt klar over, at det at modtage kontrolbesøg kan være vanskeligt, og vi oplever også af og til stærke reaktioner hos dem, vi er ude at besøge. Men vi har et professionelt korps af tilsynsførende, og jeg kan ikke genkende, at der skulle være problemer med chikane,« siger Jakob Munkhøj Nielsen, der er fødevarechef i Købehavn.

Han understreger, at der skal to parter til et vellykket kontrolbesøg.

»Henrik Yde har også overfor os givet udtryk for, at der var en bestemt medarbejder, han havde problemer med. Men i de to tilfælde, hvor han har nægtet os adgang, har vi stillet med andre medarbejdere, så det er jeg uforstående overfor. Jeg synes ikke, det på nogen måde er os, der har eskaleret det her. I går gennemførte vi et kontrolbesøg uden anmærkninger eller problemer, så forhåbentligt bliver det også sådan fremover,« sige fødevarechefen.