Fra 12. april og frem til september måned vil passagerer på strækningen mellem Svanemøllen Station og Valby Station i København opleve både forsinkelser og perioder, hvor der slet ikke kører tog.

Bane Danmark, der forvalter den danske jernbaneinfrastruktur, påbegynder nemlig en større sporfornyelse på strækningen, der vil få konsekvenser for pendlerne, som daglig gør brug af S-togene mellem de to stationer.

»På to af vores udførelsesetaper vil vi lukke for driften mellem vores stationer fuldkommen, og så er der to etaper, hvor vi kun lukker delvist for trafikken, men det vil betyde, at vi reducerer hyppigheden af tog,« fortæller Stefan Normann, der er projektleder hos Bane Danmark.

Den første periode, hvor Bane Danmark stopper al S-togstrafik, vil være i påsken fra 12. april til og med 17. april mellem Østerport og Københavns Hovedbanegård, mens den anden etape vil være fra 30. juni til og med den 16. juli mellem mellem Østerport og Svanemøllen, hvor der ligeledes lukkes ned S-togstrafikken.

»Vi gør det i de to perioder, fordi der er tale helligdagsferie og industriferie, så vi generer færrest mulige pendlere,« siger Stefan Normann.

Hertil vil man gennemføre to sporfornyelser på strækningen fra Københavns Hovedbanegård til Valby Station i perioden 11. maj til 18. juni samt 17. juli til 16. august, hvor man skiftevis lukker sporene mellem de to stationer. Her vil der dog køre tog i perioden, omend det vil kunne betyde forsinkelser på strækningen.

Togbusser på strækningen

I de to perioder, hvor der bliver lukket helt ned for driften, vil der ifølge DSB blive indsat togbusser på strækningen, ligesom det også vil være muligt at drage nytte af regionaltogene.

»Vi vil så vidt muligt prøve at minimere generne for vores kunder, og vi sætter togbusser ind, der vil køre i pendulfart på strækningerne. Men det vil alt andet lige tage længere lidt længere tid at komme frem,« lyder det fra Tony Bispeskov, pressechef hos DSB.

Han understreger samtidig, at man for at undgå forsinkelser, som et lignende arbejde resulterede i på Køge Bugt-strækningen for et år siden, vil være i daglig dialog med Bane Danmark.

»Dialogen skal sikre, at de holder tidsplanen. I selve påsken er der ikke mange, der vil blive påvirket af det, men umiddelbart efter, om tirsdagen den 18. april, kommer folk tilbage fra ferie og skal i skole og på arbejde, så der skal det køre igen,« siger han og oplyser samtidig, at rejseplanen allerede nu er opdateret for perioden.

Men trods de gode intentioner fra både DSB og Bane Danmark, så mener pendlertalsmand på Farumbanen, Steen Thomassen, at rejseplanen er sårbar.

»Specielt når de arbejder mellem Københavns Hovedbanegård og Valby, skal de køre i samme spor i begge retninger, er toggangen meget sårbare for forsinkelser. Der kommer en belastning på andre ruter, eksempelvis Movia busser, hvor folk finder over, når de ikke kan bruge den sædvanlige rute.«

Støjgener for naboer

Men det er ikke kun de tusinder af pendlere på strækningen, som vil blive generet af sporfornyelserne. Folk, der bor i nærheden af strækningen, vil også opleve daglige gener i perioden, erkender projektleder hos Bane Danmark, Stefan Normann.

»Det er desværre uundgåeligt at arbejdet vil medføre støj. Vi er lidt i et dilemma, for hvis man skulle nøjes med at arbejde om dagen, så ville lukningen af banen tage dobbelt så lang tid, og det ville påvirke pendlerne i unødig lang tid. Så det er en afvejning af, hvad der er bedst, og der har vi så valgt at få arbejdet overstået hurtigst muligt.«

Det betyder, at der i perioder vil blive arbejde 24 timer i døgnet på strækningen mellem stationerne.