Reklamekampagne til fem millioner kroner skal få flere kvinder og flere unge til at melde sig til tjeneste i hjemmeværnet.

En reklamekampagne til fem millioner kroner skal få flere kvinder og flere unge til at melde sig til aktiv tjeneste i hjemmeværnet.

Det skriver Jyllands-Posten.

»Tidligere var det jo oplagt at hverve nye blandt de værnepligtige, men vi er gået fra 15-20.000 værnepligtige at tage af til nu kun 4.500 værnepligtige med det seneste forsvarsforlig, så det betyder noget,« siger kommitteret for hjemmeværnet, folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S), til avisen.

»Og så er vores resultatkrav sådan, at vi gerne både skal have nogle flere unge og nogle flere kvinder ind,« tilføjer han.

Hjemmeværnet har ifølge avisen 47.000 medlemmer, men kun 16.000 af dem står aktivt til tjeneste. Det indebærer, at man vedligeholder grunduddannelsen og leverer mindst 24 timers tjeneste om året.

Hjemmeværnet måler med jævne mellemrum opbakningen i befolkningen, og den seneste måling viser, at 80 procent af danskerne har tillid til, at hjemmeværnet kan løse sine opgaver. For ti år siden var tallet 63 procent af danskerne.