En jysk zoo tvang den verdensomspændende tegnefilmkoncern Disney til at ændre navn og lave ændringer i en kendt animationsfilm. Nu fortæller Zoo-direktøren, hvad der skete.

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor den kendte Disney-animationsfilm 'Zootopia' ikke hedder det samme i Europa som i resten af verden? Svaret kan du finde i Jylland. Nærmere betegnet i Givskud, hvor Givskud Zoo hører til.

Det er nemlig den jyske zoo, der spændte ben for Disneys storstilede planer om at lancere ’Zootopia’ i Europa, hvor den i stedet bl.a. har fået navnet ’Zootropolis’

Det afslører Givskud Zoos direktør, Richard Østerballe, overfor Jyske Vestkysten.

Givskud Zoo fik allerede for over ti år siden idéen til navnet ’Zootopia’ på en workshop. Den jyske zoo blev så begejstret for navnet, at den varemærkeregistrerede det i Europa, så det kunne bruges til Givskuds 50 års jubilæum i 2019. På det tidspunkt var det meningen, at Givskud skulle omdøbes til 'Zootopia'.

Men for tre år siden satte et opkald fra USA en stopper for de planer. Selveste Disney havde også fået en god idé, der involverede navnet ’Zootopia’.

Overfor BT uddyber Østerballe, hvad der skete, da han fik det uventede opkald:

»Pludselig ringer en advokat for Disney. Han siger: 'Hov, vi skulle lige i gang med at lave en film, og så opdager vi, at I har et europæisk varemærke, der hedder Zootopia',« husker Østerballe.

I første omgang ville Disney bare høre, om det ville være i orden med Gisvkud Zoo, hvis de også brugte navnet, så begge parter kunne bruge det. Men det var den jyske zoo ikke så begejstret for.

Derfor besluttede Disney at sende en delegation til Givskud, der ville forklare nærmere om, hvad tegnefilmen ville gå ud på.

»Produceren og juristerne tog over og viste os filmen og ideen og indholdet,« fortæller Østerballe. Men trods Disneys storstilede indsats, viste de jyske zoo-folk sig at være yderst standhaftige – og ikke lige sådan at lokke til at afgive navnet og deres stålfaste principper.

»Vi blev enige med os selv om, at det lå for tæt op af vores indhold og vores koncept til, at vi kunne acceptere det, så vi fastholdt, at de ikke kunne bruge det i Europa,« lyder det fra Østerballe.

Bl.a. var Givskud Zoo bange for, at kunderne ville blive forvirrede og tro, at Givskud var en del af en Disney-park, hvis Disney også begyndte at bruge navnet.

»Vi kan jo ikke have, hvis folk kommer og forventer, at der går en ræv løs her i Givskud eller noget andet, de har set i filmen,« siger Østerballe, der desuden også var bekymret for, at Givskud Zoos navn ville drukne, hvis Disney begyndte at bruge navnet i Europa.

Givskud Zoo var bange for, at gæster ville tro, at de skulle møde nogle af karaktererne fra Disneys tegnefilm eller andre koncepter, der minder om filmen, hvis Disney brugte navnet Zootopia i Europa. Her ses Shakira, Ginnifer Goodwin og Jason Bateman, der lægger stemmer til tegnefilmen.
Givskud Zoo var bange for, at gæster ville tro, at de skulle møde nogle af karaktererne fra Disneys tegnefilm eller andre koncepter, der minder om filmen, hvis Disney brugte navnet Zootopia i Europa. Her ses Shakira, Ginnifer Goodwin og Jason Bateman, der lægger stemmer til tegnefilmen. Foto: MARIO ANZUONI
Vis mere

»Det første problem løste vi ved, at de fandt et andet navn, men det andet punkt tabte vi, da de jo har bevaret Zootopia i USA og på verdensplan, så søger man på 'Zootopia' på internettet, så kommer Givskud først på en 200. plads,« siger direktøren:

Hvad sagde Disney, da I sagde nej til dem?

»De sagde: 'Kan vi ikke snakke om det?'«, fortæller direktøren og griner:

»Så sagde jeg, at det kan vi da også sagtens. Og vores holdning var da også, at hvis det, de lavede, lå tilstrækkelig langt fra vores koncept, så havde vi da sådan set ikke nogen problemer med det.«

Tilbød de ikke at købe navnet af jer?

»Det gjorde de faktisk ikke. De havde også i deres proces haft forskellige andre navne på bordet, og de mente, at de havde nogle alternativer, som de godt kunne bruge,« siger Østerballe med henvisning til blandt andet navnet ’Zootropolis’, som tegnefilmen endte med at blive lanceret under i Danmark og den engelsktalende del af Europa.

Overvejede I ikke bare at give dem lov, da I ikke selv brugte navnet så meget indtil da?

»Det er da klart, at havde de tilbudt os en stor sum penge, så kunne det da godt være, at vi havde sagt ja. Givskud er en virksomhed, der lever af den indtægt, vi har af vores gæster, og vi lever af at skulle udvikle os. Men det var ikke i spil,« siger direktøren, der betegner det som en ’sjov’ oplevelse pludselig at få besøg af nogle af de mest magtfulde personer i Disney.

»De var umådeligt flinke, og produceren, der laver filmen, gjorde virkelig meget ud af det. Han rejste herover og tegnede nærmest på bordet for at få os til at forstå det, så det var en stor oplevelse,« siger han.

Ifølge Jyske Vestkysten resulterede Givskud Zoos stålfaste nej i, at Disney-tegnefilmen måtte laves en del om, da navnet ’Zootopia’ indgår i både speak og på billeder i filmen.

Britiske medier har tidligere undret sig over, hvorfor ’Zootopia’ blev lanceret under et andet navn i Storbritannien end i USA. Disney svarede dengang, at det ændrede navn skyldtes, at man ville give de engelske seere en ’unik’ titel. Det svar skabte dog endnu mere undring hos de britiske medier.

Richard Østerballe undrer sig også over Disneys forklaring:

»Da Disney i sin tid lancerede filmen, sagde de heller ikke noget, men det er altså os, der er skyld i det,« siger han.

Hele Disney-sagen førte også til, at Givskud Zoo måtte ændre på deres planer om at bruge navnet Zootopia. I stedet for at vente til 50 års jubilæet rådede advokater til, at Givskud Zoo allerede begyndte at bruge navnet, da de blev kontaktet af Disney i 2013, da de så ville have nemmere ved at holde fast i navnet. Derfor hedder Givskud Zoo i dag 'Givskud Zoo Zootopia'.