Danske medier hylder objektiviteten og mener, at der trods tidspres og krise stadig er plads til objektiv journalistik.

Der er meget snak om, at journalistikken er i krise, men danske journalister tilstræber i overvældende grad at være objektive, og de mener også, at de i deres arbejde har mulighed for at holde den balance. Sådan lyder nogle af konklusionerne i en ny bog ’Den danske journalist. Værdier, produktion, indhold’ skrevet af fem forskere i journalistik og kommunikation ved Syddansk Universitets Center for Journalistik. Det skriver Politiken.

»Objektiviteten hyldes stadig som værdi«, siger en af forfatterne, Erik Albæk, som er professor i journalistik og statskundskab ved Center for Journalistik.

Konklusionen kommer efter den første egentlige kortlægning af de journalistiske værdier herhjemme.

Det er tre forskningsprojekter, der er skrevet sammen til én bog, og undersøgelserne hviler på analyser og et stort antal spørgeskemaer hos den samlede danske journaliststand.

Forfatterne konkluderer på baggrund af projekterne, at det er journalisternes opfattelse, at de stadig har mulighed for at levere noget, der er i overensstemmelse med de professionelle standarder, de har for, hvad der er et godt produkt.

Forskerne har blandt andet spurgt journalisterne, hvilke idealer for deres arbejde der betyder mest - fra troværdighed over udfordring af eksisterende viden og til at være synlig og ’på<saxo:ch value="226 128 153"/>.

Det er helt tydeligt, at hovedparten fastholder idealet om at levere et objektivt, troværdigt produkt, konkluderer forskerne, skriver Politiken.