Jødiske børn frarådes skoler på Nørrebro

Jødiske børn bliver chikaneret i så høj grad på folkeskolerne på Nørrebro, at jødiske forældre flere gange er blevet frarådet at melde deres børn ind i skolerne i området, skriver P4 København

- Vi har haft nogle kedelige episoder, som gør, at jeg har været nødt til at sige til nogle forældre, at det kan blive svært at have jødiske børn i det her område, fordi der er rigtig mange palæstinensere, fortæller Lise Egholm, der om en måned fratræder som skoleleder på Rådmandsgades skole.

Hun mener, at der er en oplagt løsning på problemet.

- Oplysning, oplysning og oplysning er vejen frem. Altså vi skal debattere det her og blive ved med at debattere det - så kan vi lave det om. For det kan ikke være rigtigt, at man i 2013 ikke kan gå på en skole på Nørrebro, fordi man har en jødisk baggrund. Det er jo helt hen i hegnet, siger den afgående skoleleder til P4 København.

Det Mosaiske Troessamfund er bekendt med problemet.

- Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, men det er en virkelighed, som vi kender, og som vi - i citationstegn - lever med.

- Den her problemstilling er så alvorlig, at den skal italesættes fra for eksempel det jødiske samfunds side, fra min side, siger formand Finn Schwartz.

Når jøder oplever at blive frarådet skoler på Nørrebro, er der noget rivende galt, mener De Radikale:

- Vi ønsker et samfund, der er tolerant og mangfoldigt, og det skal selvsagt gælde for alle. Mindretal skal opleve tolerance, men de skal godt nok også selv udvise tolerance, ellers hører alt jo op.

- Tolerance kommer ikke af sig selv, og derfor er det vigtigt, at det sættes på dagsordenen - på den politiske dagsorden som den ude på skolerne og i boligområderne. Derfor bakker jeg også meget op om skoleleder Lise Egholm, som jeg tror har løsningen: Oplysning og dialog, siger integrationsordfører Liv Holm Andersen (R).

Hvad skal der gøres ved problemet? Sig din mening herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Koranen

Skrevet af jenni, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:27

At blande muhamedanere med andre mennesker, fungerer som at blande olie i vand.
Det fungerer ikke.
Og det er ikke nogen overraskelse og det kan ikke tales væk. koranen siger jo at det ikke må fungere.

!@jenni

Skrevet af sa, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:14

Tror der skulle stå;
At blande muhamedanere med RIGTIGE mennesker, fungerer som at blande olie i vand.
Muslimernes totale mangel på respekt for andre religioner og folkeslag gør at de for altid vil være tilbagestående og dermed uden reel værdi.

Skrid med jeres krig

Skrevet af Gitte Hansen, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:15

Morten Mortensen. Tænk at du kan give Dansk folkeparti skylden. Jeg har aldrig læst noget så latterligt.
Kan du ikke bare forstå at de er sådan og oplysning hjælper ikke. De skal simpelhen bare ud af landet.
De skulle fandme hellere sætte pris på at de var i et fredeligt land og sætte pris på det.

Fuck, hvor er jeg træt af dem.

Vi vil ikke have deres krig....

Skrevet af Marianne Frederiksen, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:12

.....De kommer til Danmark for at slippe for krigens rædsler og for at få fred, men istedet fører de deres krig videre heroppe. Det skal VI ikke finde os i. Hvis de ikke kan indordne sig og leve i fred med omgivelserne, så skal de sendes tilbage. Den er ikke længere.

Marianne frederiksen

Skrevet af jenni, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:30

Det har du misforstået.
De kommer til Vesten for at erobre Vesten.

Deportering

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:05

Hvorfor deporterer man ikke muslimerne, det er jo dem der er problemet? Hvem har egentlig lukket dem ind til at begynde med? Og hvorfor?

Hvem har

Skrevet af Jan H, Tirsdag den 29. januar 2013, 08:13

Det har de radikale venstre og SF... De kan jo slet ikke få nok muslimer til landet, i deres naive og lalleglade verden....

muslimsk krigserklæring

Skrevet af sa, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:03

Bare rolig. Regeringens projekt med vidtåbne grænser vil få langt værre følger end det vi ser her.
En muslim kan ikke integreres i et normalt samfund. Overalt hvor muslimerne dukker op opstår der problemer. Ingen anden trosretning er pr. definition målrettet krigerisk.
Vi kan ligesågodt indse det, og sætte en stopper for masseindvandringen fra islamstyrede lande, inden vi oplever en slags borger/religionskrig.
Muslimerne har erklæret civilisationen krig - tør vi stå imod?

uenig om jødiske børn må ikke være i skolen

Skrevet af miora , Tirsdag den 29. januar 2013, 06:56

min menning er , at alle har ret at leve deres liv ligesom de vil og det er fuldstandig dum at blande politik med relegion eller med noget andet, de har ret at være i skolen ligesom de andre børn, de har ikke skyld hvad de sker mellem israel og palæstinensike regering , vi er alle mennesker og vi skal være god med hinanden , jeg synes, at børn bør ikke gå ud fra skolen eller skifter skolen , hvor de har masser venner .

Oplysning og dialog

Skrevet af Søren R, Tirsdag den 29. januar 2013, 06:47

Det er helt til grin at tro, at disse muslimer er åbne for "oplysning og dialog". Det eneste de forstår, er at blive trukket i kontanthjælp eller en udvisningsdom. Dette problem vil ikke blive løst før der sættes hårdt mod hårdt.

Hvor har vi de radikale?

Skrevet af Jan Andersson, Tirsdag den 29. januar 2013, 06:44

Hvordan kan en Radikal politikker mene at der er noget rivende galt i Danmark, når det er selv samme parti, der åbner grænserne for alle de muslimer, der er kommet de sidste år.

Så er den gal igen

Skrevet af Maximus, Tirsdag den 29. januar 2013, 06:30

Med den røde regering,og de mange muslimer på Nørrebro,kan det ikke overraske nogen,dem der stater balladen skal der tages hånd om,be for at de også ser jøder som mennesker,og forklare dem,at deres middelaldersyn høre til i containeren. Muslimer er ikke sataner,som nogle mener :-( men de skal udvise respekt,de unge lømler

De satans muslimer

Skrevet af Per Jensen, Tirsdag den 29. januar 2013, 06:25

Smid alle de fremmede som ikke kan opføre sig ordentligt og kun nasser på samfundet ud af vores land, de forpester tilværelsen for os danskere.

Vi ender som Libanon!

Skrevet af Thomas H. Rasmussen, Tirsdag den 29. januar 2013, 06:04

Ja, De Radikale og den røde løftebrudsregering fortsætter med at importere tusindvis af fattigdomsflygtninge og mørkemænd til evig bistand istedet for evt. at hjælpe dem i deres nærområder! Det ene asylcenter efter det andet skyder op og nu skal der laves et asylcenter til 700 asylansøgere på lille Langeland! Den samfundsundergravende godheds- og indvandringsindustri er helt ude af kontrol!!

Desværre en logisk udvikling...

Skrevet af Morten Mortensen, Tirsdag den 29. januar 2013, 06:04

Det er jo desværre logisk nok at herboende Palæstinensiske efterkommere ikke er så glad for det folk, der siden anden verdenskrig har chikaneret dem, tror i bare man smed tyske børn ind i danske skoler efter andenverdenskrig?

Vi lever i en meget lille verden hvor harmoni er utrolig vigtigt, hvorfor alle jeres racistiske kommentarer heller ikke gavner noget og lige lidt gavner Israels facistiske fremtoning i deres hjemland...

Så længe vi ikke vil tage en skarp holdning til konflikten dernede, må vi desværre også acceptere dens væsen herhjemme

Istedet for i blinde at prøve at give Thorning og Vestager skylden, skulle i måske hellere kigge på jeres elskede DF. som er blind supporter af Israel og som rasistisk statement f.eks, KUN serverer Israelsk rødvin på deres møder mm.

SANDHEDEN:

Skrevet af Pedersen, Torsdag den 31. januar 2013, 02:40

Ja, harmoni er vigtig i verden,-DERFOR ønsker vi disse muslimske bøller, forbrydere, ballademagere,hævngerrige, vandaler,- hadere af alt vestligt,-(undtagen vores penge!),- hadere af os vantro,- smidt UD af landet hurtigst muligt!
De er,- gentager: ER uforenelige med vores vestlige kultur, tro og levemåde,- det giver DIS-harmoni!
Forstået???!

Og JO, vi GIVER lige præcis landsforrædderne Helle T. og Vestager skylden,- for de bærer skylden for at importere alskens LORT til landet,- mens de er totalt kolde overfor befolkningen og deres problemer med disse mange kriminelle,-det er nok til at de skulle for en rigsret!
VÅGN dog OP!

Kom ud af osteklokken

Skrevet af Morten Hansen, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:14

Kom ud af osteklokken og se det Danmark vi har fået. Der er dele af Nørrebro som ikke lever efter danske regler og normer. Vi taler om fler konerri, tvungen tilsløring af kvinder, immanens ord er lov osv.

Men det oplever du nok aldrig, for du kommer ikke i kredse med muslimske indvandrer

Fjols

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 29. januar 2013, 07:07

Du er et fjols, Morten.

Hold da op

Skrevet af Jan Andersson, Tirsdag den 29. januar 2013, 06:39

Du må da bo på en anden planet.

her hvor jeg bor er der et overflod af kulturberigere.

Og disse briger os til hverdag med race på på stjålne/ulovlige scootere.

Medlem af bander.

Ved deres opførsel, generelt at skabe en del utryghed.

Jeg har aldrig oplevet jøder opføre sig sådan.

Lad os beholde jøderne og smide palæstinenserne og andet kravl på porten, som ikke kan opføre sig ordentligt.

Guds fred Israel.

Leve Israel

Skrevet af Maximus, Tirsdag den 29. januar 2013, 06:33

Israel er ikke facistisk,undersøg ordets betydning før du skriver den slags pladder.Israel har heller ikke "besat" noget område dernede,det er Israelsk,og har altid været det.

Nørrebro er desværre ikke til at kende igen.

Skrevet af Kurt Iversen, Tirsdag den 29. januar 2013, 05:56

Nørrebro er desværre ikke til at kende igen. Gik selv på Rådmandsgade skole i tresserne og fik realeksamen. Tragisk udvikling med indvandrer bander og trosforfølgelse. Blødsøden invandrer politik. Ak ja, jeg når nok at se ragnarok i Danmark....

Vestager, Thorning og Jelved

Skrevet af L. Johansen, Tirsdag den 29. januar 2013, 05:24

Vestager, Thorning og Jelved sørger for dette..

Vestager, Thorning og Jelved

Skrevet af L. Johansen, Tirsdag den 29. januar 2013, 05:24

Vestager, Thorning og Jelved sørger for dette..

Det er...

Skrevet af Peter Petersen, Tirsdag den 29. januar 2013, 04:52

...typisk muslimsk at der er bøvl.

Generaliserer jeg - ja, men de efterhånden omkring 10% af befolkningen fylder godt nok meget i mediebilledet og de kedelige statistikker.

Hvis man kommer her fordi man ikke kan være "hjemme" (har været nødt til at flygte) så burde man opføre sig pænt som gæst - ellers burde man ryge ud herfra også. Men det gør vi jo desværre ikke hertillands...

Vi må vel bare håbe, at den muslimske overtagelse, der indtil videre omfatter områder som Nørrebro, Gjellerupparken, Vollsmose, Vapnagård osv går så langsomt at det bliver vores børns problem...

Man har smadret trygheden og en del af velfærden i lille Danmark - vi må håbe at danskerne må være her lidt endnu.

Vi voksne vender os til "luder" (til ikkemuslimske piger) og "jeg knepper din mor" (til drenge).

Ufatteligt.

Skrevet af Arne, Tirsdag den 29. januar 2013, 04:13

Jeg er efterhånden dødtræt af alle de problemmer med de f..pullede halvaber..pis hjem hvor i kommer fra hvis i ikke kan opføre jer ordentligt.

hmm

Skrevet af Steen Andersen, Tirsdag den 29. januar 2013, 03:33

Jeg har valgt aldrig at være racist og i det hele taget have et opjektivt syn på fremmede. I start 80´erne arbejdede jeg sammen med en del tyrkere og det var jo sjovt og fremmed.
Men i dag synes jeg det er ved at gå over gevind.
Kan det passe at samfundet (ordensmagten) ikke har noget som helst at sætte ind med her. Hårdt mod hårdt. Det virker snart som om at der slet ikke bliver gjort noget nogen steder. Hele området omkring Nørrebro (hvor jeg er opvokset) er EJET og STYRET af bander. Hvorfor? Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre. Nu viser det sig så at de også er efter jøderne..?. Ikke at jeg har noget til overs for dem, men det er hele tiden spørgsmålet omkring. Hvad gør vi? intet er det svar der hele tiden kommer op. Er det ikke på tide at vi laver en anden indsats end det spil vi kører med at betragte hele scenariet som alm. kriminalitet. Men det er jo snarre en reel undtagelses tilstand set herfra.
Er det en urealistisk betragtning, eller er det bare normalt nu at man ikke kan færdes ude efter mørkets frembrud.
Undtagelses tilstand - men ikke skabt af dem der mener de har magten i Danmark. Eller er det ikke i virkeligheden det det er pga. pasivitat?

Giv de arabiske børns forældre een advarsel

Skrevet af Kirsten Hansen, Tirsdag den 29. januar 2013, 03:27

Det er helt tosset at Lise Egholm skal bede forældre til jødiske børn om at tage dem ud af skolen på grund af chikane fra nogle arabiske børn.
Inspektøren skulle istedet have hjemmel i loven til at give forældrene til de arabiske børn, der chikanere de jødiske børn een advarsel, nemlig at kan de ikke omgående få styr på deres børn, så er det ud af skolen i en fart. Det skal nok få stoppet chikaneriet - helt sikkert.

Hold da kæft hvor er du naiv!

Skrevet af Erik F., Tirsdag den 29. januar 2013, 03:35

Tror du selv på den? -At en advarsel hjælper?
De er da fløjtende ligeglade og fortsætter med deres chikane og overgreb. intet trænger ind!!!

Ha ha hvilken planet ´lever du på

Skrevet af Jens, Tirsdag den 29. januar 2013, 03:32

Forældrene er da ligeglade, børn går ude sent til natten, de har ikke styr på deres børn.

Så ville dette aldrig sket, og som jeg kan se i artiklen står der ingen steder om forældrene ikke opfordre dem til det, hvor mon det kommer fra? Tænk det er nok forældrene.

Hvis det nu var så rosenrødt som du skriver, så var det nok gjort for længe siden, der kun en måde at gøre det på.

Og det UD hvis man ikke kan indordne sig efter den danske lovgivning og de værdier vi engang havde i dette land.

Dengang hvor man tog hensyn til hinanden og havde respekt for ordensmagten

Det kan godt være jeg er naiv..........

Skrevet af Kirsten Hansen, Tirsdag den 29. januar 2013, 03:49

Men jeg er sikker på det vil være enormt besværligt for de arabiake forældre, at være tvunget til, at få deres børn i en anden skole der sikkert ligger længere væk fra bopælen, derfor tror jeg stadig det hjælper med een advarsel.