Der er INGEN rigtig fattige i Danmark

Joachim B. Olsen om fattige danskere: Jeg brækker mig

Joachim B Olsen

Joachim B Olsen i Folketinget. (Foto: Jens Nørgaard Larsen) Se stort billede

- Det er en hån mod de millioner af mennesker verden over som sulter, at snakke om fattige i Danmark. I skulle skamme jer!!, skriver LA-politikeren på sin Facebook.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN.

Ingen fattige skal mangle julehjælp, mener formanden for Folketingets Socialudvalg, Özlem Cekic (SF). Hun vil bruge af satspuljemidlerne, så ingen fattige ikke får julehjælp.

Men er Liberal Alliances Joachim B. Olsen ikke enig i. Slet ikke enig. Faktisk kvitterer han i dag på sin Facebook-profil med kommentaren 'Jeg brækker mig' over en .

Den hårde tone fastholder han i kommentarerne til sin udmelding på Facebook.

- Det er en hån mod de millioner af mennesker verden over som sulter, at snakke om fattige i Danmark. I skulle skamme jer!! Jeg bliver så vred når jeg hører venstrefløjen bruge den slags manipulerende retorik. Hvis der er mennesker i Danmark der ikke har råd til at holde jul så er det selvforskyldt!, lyder det fra Joachim B. Olsen.

Overfor Berlingske forklarer Joachim B. Olsen tonen i sin udmelding med, at Facebook er et sted, hvor man skriver, ”hvad man umiddelbart mener, når man har læst noget”. Indholdet i sin kommentar holder han fast i.

- Jeg er dødtræt af venstrefløjens brug af en retorik om, at der er en masse danskere, som det er synd for, fordi de fattige og ikke kan gøre noget. Det er ikke et Danmark, som jeg kan genkende.

Afstemning

Hans vrede retter sig mod Özlem Cekic og resten af venstrefløjens ”konstante” tale om fattige danskere, det er synd for.

Joachim B. Olsen henviser til tal fra Socialministeriet, der viser, at et par på kontanthjælp med to børn har et rådighedsbeløb på 12.000 kroner om måneden.

- Så er man altså ikke fattig i min optik, hvor det er, fordi man ikke har råd til mad. Så har jeg i hvert fald været fattig i mange år.

Derfor skal staten heller ikke hjælpe med gaver til de, som ikke har råd, når julen kommer, mener han.

- Hvis et par har 12.000 kroner i rådighedsbeløb og står den 24. december og ikke har råd til gaver til sine børn, så er det fordi, at de er uansvarlige forældre.

I sit forslag om at bruge satspuljemidler til julehjælp, vil SFs Özlem Cekic ikke sige, hvor mange penge der skal bruges til formålet.

- Vi bør se på, hvordan behovet har været de seneste år, og hvor mange der ikke er blevet hjulpet. Først derefter kan vi sætte tal på, siger hun ifølge Ritzau.

Socialordfører fra Venstre, Eyvind Vesselboe, undrer sig over SF-forslaget. Han understreger, at der i forvejen er afsat penge til at hjælpe familier gennem satspuljen.

- Men er det ikke nok, så vil vi gerne arbejde videre med problemet, siger han.

Satspuljen betegner de penge, der som følge af nogle indviklede regler hvert år reserveres til særlig indsats på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet.

Det er endnu ikke lykkedes Berlingske at få fat i Joachim B. Olsen for en uddybende kommentar til hans bemærkninger på Facebook.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR

Læs også

Your comment
Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

startpakke

Af: fhp8766, Søndag den 19. februar 2012, 23:05

hvorfor er det så synd når nogen kommer til landet og får det som man kalder et startpakke på 5000 det er der da mange folkepencionister som må leve for og de har da betalt sket et helt liv og blevet lovet at når de betalte skat det skulle de gøre md glæde for det ville komme dem til gode når de blev gamle mmen hven gamle er det, det er dem som kommer her med udstrakt hånd uden først at have gjordt andet en gøre opmærksom på sin ret fy for katten.

så manden ikke kunne udtale sig om fattigdom da han ikke selv h

Af: F H P , Søndag den 19. februar 2012, 22:57

ikke mange har prøvet at være fattige men man kan da godt have en mening om emnet,hvorfor ikke
mange udtaler sig da om hvordan det er at være rig selv om man går foe at være fattig.
nu i aften er det oppe om man skal være på førtidspencion? jeg ser nogen som faktisk er erklæret raske men som bildte sig ind at de var syge,hvorfor? jo for nu skulle de jo i arbejde.men nej for i dag er det sådan at når man er tilkændt førtidspencion så er det for resten af livet på trods af at de fleste jo har et og andet som de går og sysler med nu er det bare uden skattefars opsyn. knkluson mange kunne godt gå til hånde med et og andet om ikke andet kunde de jo passe børn så deres egne børn kunne passe deres job.eller noget helt andet måske bare stå op og gøre sig nyttig hvor der mangles en ekstra hånd.ingen er helt uarbejdsdygtig.

fattige i danmark

Af: Marianne Olsen, Lørdag den 18. februar 2012, 19:54

Jeg synes vi skal springe debatten over og lave en forening svarende til dansk røde kors under et andet farve navn evt. hvor fattige danskere kan få hjælp hele året rundt, ikke kun enlige for vi der bor i forhold og har børn har lige så midler og til tider mindre når nu vi samligner og holder vores udgifter og indkomster op imod det behovs samfund vi lever i. Jeg har for eksempel ikke råd til at give mine børn en kulturel oplevelse som biograf eller at gå til tandlægen og ofte må jeg sælge ting ud så der er mad til børnene hele måneden, sådan er det at bo i danfrika. Håber nogen vil lave et dansk ..... kors til de svageste i vores samfund.
mvh M

fattige i danmark

Af: Marianne Olsen, Lørdag den 18. februar 2012, 19:54

Jeg synes vi skal springe debatten over og lave en forening svarende til dansk røde kors under et andet farve navn evt. hvor fattige danskere kan få hjælp hele året rundt, ikke kun enlige for vi der bor i forhold og har børn har lige så midler og til tider mindre når nu vi samligner og holder vores udgifter og indkomster op imod det behovs samfund vi lever i. Jeg har for eksempel ikke råd til at give mine børn en kulturel oplevelse som biograf eller at gå til tandlægen og ofte må jeg sælge ting ud så der er mad til børnene hele måneden, sådan er det at bo i danfrika. Håber nogen vil lave et dansk ..... kors til de svageste i vores samfund.
mvh M

Syge mennesker under 25.

Af: Patricia Nielsen, Fredag den 27. januar 2012, 03:41

Min historie:

Jeg er 21 år og blev sidste år opereret for en kronisk medfødt lidelse kaldet skoliose på 47 grader (som skal siges er uden for behandlingsgarantien). Jeg har fået sat 17 skruer og 2 titanium stænger i ryggen og lider dagligt af smerter i ryggen og af hovedpine, hvilket gør mig ude af stand til at arbejde og være selvforsørgende. Jeg er udeboende og har modtaget dagpenge, men er blevet sat på kontanthjælp igen efter 52 uger fordi jeg ikke kan oplyse om den præcise dato for hvornår jeg er rask. Jeg modtager knap 6000 kr om måneden nu som skal betale min husleje, transport, mad og medicin (som jeg tager hver dag) - hvordan kan man leve for det?. Jeg kan ikke få en krone mere så længe jeg er under 25 år! Jeg venter nu på en operation i panden og skal igen opereres i ryggen. Den eneste grund til at jeg ikke er havnet på gaden endnu er fordi min snart 60 årige mor knokler med slidgigt i fingrene for at jeg kan få noget at spise. Er man mindre menneske fordi man er under 25? - har man ikke de samme udgifter som udeboende uanset alder?.....der findes fattigdom i Danmark, men folk med penge i lommerne er for døve og blinde til at indse det.

Jeg valgte ikke at blive født med skoliose og ville for alt i verden gerne arbejde og klare mig selv som et normalt menneske, som jeg stadig håber på en dag at kunne lade sig gøre. Men indtil det sker har jeg brug for økonomisk hjælp, men den hjælp jeg kan få er utilstrækkelig.

Der sidder sikkert rigtig mange unge syge mennesker under 25, som tænker det samme som mig - er der penge til mad imorgen? Hvis ikke det er fattigdom....så ved jeg ikke hvad er.

Hvad sker der

Af: Per, Lørdag den 24. december 2011, 09:04

Man skulle tro forbryderne var samlet i folketinget,Hans Engell sprut køre ind i beton klods skide fuld .Frank Jensen sex skandale det ,Helles skattesag det er satme sjov det

Joachim B. Olsen...Vågn op

Af: Finn Pedersen, Fredag den 23. december 2011, 08:08

Man kan tydelig fornemme at Joachim B. Olsen, og for den sags skyld andre der ikke mener at der er fattige folk her i Danmark, ikke færdes i de kredse, eller har kendskab familier eller personer der feks lever med en såkaldt startpakke til udlændinge her i landet, som udgør PT 5.000 kr pr pers, om mdr., eller andre der er på den laveste overførselsindkomst. I min mytologi, skelner jeg ikke om de er udlænding eller ej, under uddannelse, folkepensionist, enlig forsørger, når vi snakker fattige i Danmark, for så længe man er bosat i Danmark, og ligger langt under fattigdomsgrænsen, Dvs ikke har råd til alle disse elementære ting, som husleje, varme, forsikring, tøj, mad, ting til personligt hygiejne, medicin, tandlæge, befordring, osv. så er man at betegne som fattig.

Ingen fattige

Af: Mathias, Søndag den 18. december 2011, 14:12

Der findes ingen fattige i Danmark. Der findes kun folk, som ikke har forstået at tilpasse sig efter deres indkomst. Folk tror simpelthen at de skal have det bedste af det bedste selvom enhver med en objektiv vurdering kan se at det ikke kan hænge sammen. Joachim har ret mht. at det er selvforskyldt.

Hvad er det forresten for noget lort med at han ikke kan være en ordentlig politiker fordi han har været professionel sportsudøver? Fornemmer jeg jalousi?

har det godt!

Af: Thomas, Lørdag den 17. december 2011, 17:46

er på SU.. - har været det et par år.
får hvide bønner i tomatsovs 3 gange om uge til aftens mad, koster 4kr i fakta.. spiser ikke kød da det er for dyrt. men massere af rugbrød og gulerødder og havregryn (og broccoli).
købe tøj/sko i føtex og genbrugeren..
har ikke den store tv pakke, faldskærm eller ligene..
jeg ejer dog en cykel at komme rundt på. WOOP WOOP
Men jeg har det godt - og er sgu nået fornærmet over at se fattigdomsgrænsen er 3000 kr over min indkomst, og så høre på hvor hård folk sidder i det, i stedet for at vende det til noget positiv. - det er sgu da arrogance.
Ud over det er det noget mærkeligt at folk skriver det som noget nedladen at JBO har været kuglestøder??? i stedet for at sige wow her er en person med selvdisciplin nok til at blive elitesportsudøver, - meen det er vel nemmere at ligge hjemme på sofaen og ryge smøger og pege fingre.
Jeg ved godt der findes fattige mennesker i Danmark, jeg kender en, han er selvstændig, og nok alligevel ikke berettiget til den statspulje, som den berømte opkast-sætning var mønstret på..
nå men GO JUL alle

Pinligt Joakim!

Af: Jane, Mandag den 5. december 2011, 14:50

Jeg er rystet over at det er lykkedes Joakim at forskrue debatten og måske de mange familier som er sårbare p.g.a. sygdom eller andre årsager. Der er stor forskel på at være en joakim som har haft masser af (bistandshjælp) fra Teamdanmark og andre sponsorere, og nu tilmed er blevet politiker. Jeg undrer mig over at folk overhovedet gider høre på dine kommentarer. Du har virkelig fået de mindst priviligerede til ( de lavtlønnede) og de ledige til at svine hinanden til i misundelse i stedet for at skabe mere lighed på vores lavtlønnedes lønniveau.
Det er beskæmmende at der er hårdtarbejdende folk der arbejder frivilligt for at sikre at ikke mindst børnene i lavtlønnede familier må opleve en form for jul. Jeg håber at julen trods alt vil ændre sig til forståelse fremfor meninger baseret på få eksempler. Jeg er i hvertfald sikker på at Joakim ikke mangler noget!

Joachim b olsen

Af: Jan Rokkjær, Mandag den 5. december 2011, 02:09

Du er tilgivet din hjerne er jo forsvundet sammen med de steroider du har proppet dig med

Tilbagetrækningsreform

Af: Martin Lund, Søndag den 4. december 2011, 12:19

Joachim har ret ang dette eks. Men hvad om du over de øvrige i liberal alliance lærte at regne. I siger væk med efterlønnen. Jeg siger væk med de ældre så de unge kan komme ind og få et job. Der bliver aldrig mangel på arbejdskraft, det er noget forbandet sludder, og det er dokumenteret, Det er de unge som skal have chancen. En efterlønner får langt mindre end en på fuld dagpenge, da det miste bliver i pensionerne bliver modregnet, så ergo sparer staten der og et ungt menneske kommer i job, og kom nu ikke og sig det er forkert det er gennemregnet på kryds og tværs, så på den baggrund kan jeg godt ( brække mig over din holdning på det område

Tilbagetrækningsreform

Af: Martin Lund, Søndag den 4. december 2011, 12:19

Joachim har ret ang dette eks. Men hvad om du over de øvrige i liberal alliance lærte at regne. I siger væk med efterlønnen. Jeg siger væk med de ældre så de unge kan komme ind og få et job. Der bliver aldrig mangel på arbejdskraft, det er noget forbandet sludder, og det er dokumenteret, Det er de unge som skal have chancen. En efterlønner får langt mindre end en på fuld dagpenge, da det miste bliver i pensionerne bliver modregnet, så ergo sparer staten der og et ungt menneske kommer i job, og kom nu ikke og sig det er forkert det er gennemregnet på kryds og tværs, så på den baggrund kan jeg godt ( brække mig over din holdning på det område

fattige danskere

Af: Kim Jensen, Fredag den 2. december 2011, 22:28

Jeg er fuldstændig enige med Joakim B Olsen, han er ret mht.
Vi burde skamme os og tænke på dem i Evt Afrika

debat

Af: DJKITT, Torsdag den 15. december 2011, 14:42

kim jensen så har du sikkert også et godt job hvor du tjener masser af penge vær dag det må du jo gøre når du er ligeglad med at der er fattigdom i danmark du skulle skamme dig

Svar

Af: Jeppe, Lørdag den 17. december 2011, 22:27

DKKITT: De står dig helt frit for at tage en høj uddannelse, og komme ud på arbejdsmarkedet og tjene måske 50000 kr om måneden, men i stedet vælger du at pege fingre og brokke dig, typisk rød kommentar... Hvordan kan det nogensinde blive Kims problem at du er doven?

Og hvad med de studerende?

Af: Martin Ebbesen, Fredag den 2. december 2011, 12:41

Jeg vil kun påpege én eneste ting:

Jeg er studerende og har et rådighedsbeløb der hedder max 1000 kr om måneden til mig selv, det er et valg jeg har taget fordi jeg er fokuseret på min uddannelse. Så stop dog med alt det brok over at I ikke får nok. Hvis man har et rådighedsbeløb på 5000+kr om måneden er det ens eget problem hvis man ikke kan få det til at løbe rundt. Fuck Danskerne er blevet nogle vanedyr. Åben øjnene er tænk på andre end jer selv. Se længere end jeres egne næser, eller hvad I vil kalde det. Hold da op hvor jeg skammer mig over at være dansker når jeg ser den her slags ting.

Rådighedsbeløb er ubrugeligt

Af: Gabriel Siegel, Torsdag den 1. december 2011, 22:20

Hvor er det bare tåbeligt når fattigdomsdebatten fokuserer på folks rådighedsbeløb. Fx "jeg har kun 1700 kr tilbage når alle udgifter er betalt". Og hvad så? Det siger INTET hvor meget man har tilbage når faste udgifter er betalt. Det er jo et spørgsmål om priorteringer! Jeg kunne også godt sætte mig med en husleje på 12000 om måneden fx og hurtig ende med et minimal rådighedsbeløb. Er jeg så fattig? Nej!!! Jeg er bare elendig til at prioritere og til at styre min økonomi! Folk med huslejer på 6-7-8.000 kr der klynker over lave rådighedsbeløb skulle måske overveje at finde en billig lejlighed til fx 3500 om måneden!

Hvor blev kammertonen af?

Af: Karl Ejner Jensen, Torsdag den 1. december 2011, 17:35

Jeg vil gerne give Joachim ret i det med at modtage 12 til 15.000 kr. I bistandshjælp ikke kan kategorisere en som værende fattig. MEN! er det nødvendigt som politiker i Liberal Alliance at bruge sætninger som "jeg brækker mig" for at blive hørt. Jeg forstår at folk bliver såret og føler sig svinet til. Jeg tror det har noget at gøre med hvor spidse albuer man er født med. Står man på kommunekontoret hver eller hver anden dag falder der måske lidt mere af bare for at slippe af med folk. Men det jeg egentlig vil med dette indslag er at klandre Joachim for hans klodsede måde at gribe sagen an, men det har vi jo før set fra Liberal Alliance. Jeg tror ikke de har et langt liv i folketinget. Lad Dansk Folkeparti om at komme med de tåbelige og utilstedelige udtalelser. Er du saglig bliver du taget alvorlig, ellers ikke! Joachim

Fattige i Danmark ?

Af: Lars Lindgaard, Onsdag den 30. november 2011, 23:20

jeg vil gerne have lov at starte ud med først, jeg er en af de unge som vi har på s.u idag. det er ikke meget men det giver det basale man har brug for for at overleve.
jeg føler lidt at det danmark vi er kommet ind i er et dobbeltmoralsk land med forskruede politikker.
jeg syntes bestemt ikke vi lever i et fattigt land, vi har mulighed for gratis uddannelse, lægehjælp hvis dette er behøvet, vi har mulighed for at flytte hjemmefra når vi studerer og for at have et fint lille sted når vi går på pension. jeg forstår simpelthen ikke folk kan kalde sig fattige når de simpelthen vælger at økonomisere alt for forkert. jeg læste en artikel lige før med en grethe der sidder og brokker sig over hun ryger i minus hver månede fordi hun kun får 8300 udbetalt. der sidder jeg så som studerende og er helt målløs over at damen vælger og sidde i en lejlighed der sammenlagt løber op i 7200 kr om måneden! hvor er meningen med det og hvor må vi stoppe galskaben! har du 6000 kr til dig selv om måneden kan du SAGTENS leve, ganske vist kan du ikke æde dine store fine mørbrad bøffer hver dag, du har måske ikke 10 nye trøjer i din garderobe hver månede men du kan få det til at køre rundt, SÅ STOP FOR EN I HELVEDE med at kalde jer selv fattige fordi i ikke har lært om ansvarlighed fremfor frådseri derhjemme!!!
det var så bare en ydmyd 22 årigs mening i den her meget komplekse debat.
god dag til jer alle.

Giver Joakim ret!!

Af: Erling, Onsdag den 30. november 2011, 22:46

Jeg har selv været den, der har arbejdet siden jeg var 14, hvor man begyndte med små sommerjobs, og lærte at forstå, hvad penge er og hvor de kommer fra - nemlig via ydelser af sine evner/kræfter, hvor så belønning kom efter endt uge eller mdr. Jeg har altid lært, at om man ville noget her i livet, var man nød til at være målrettet og kæmpe sin kamp til at opnå det man ønskede. Men det viser sig for mig, at hovedparten af dem der klager over deres situation i dag, er de samme mennesker som i de gode tider før krisen kom, ikke overhoved har tænkt på fremtiden, det viser tallene over dem der ikke har været i f.eks. en A-kasse?, eller dem som ikke har taget sig en uddannelse, da der var rig mulighed for dette, og hvor der var enklere at få økonomisk hjælp mens man læste... holdningen var ligesom om "jeg bliver aldrig arbejdsløs" har selv hørt mange venner og kollegaer udtale sig sådan, før krisen kom. som om at de var helt usårlige. jeg har bestemt ikke haft det nemt heller, men jeg har altid sørget for at dække mig selv ind, da jeg af mine forældre blev opdraget i den tro, at uden et arb = ingen penge... så i de første 10 år af mine arbejdsliv, vidste jeg ikke at "alm & friske" mennesker kunne gå op på kommunen og få penge om de ingen havde, troede at dette kun var muligt for dem der var syge, handicappede hvor de ingen anden mulighed havde for at komme ind på arbejdsmarkedet, og jeg var stolt over at vi havde dette system så at "alle" kunne klare sig selv. Men i dag, viser det sig, at der har været en del, der ligefrem ikke gider at gå på arb. hvorfor skulle det også det... når forskellen åbentbart svinger 3-500,- danske kroner om måneden ? Jeg kan godt se fornuften i at de siger... "jamen det kan ikke svare sig".... nei... måske ikke for den enkelte kan det måske ikke svare sig, men for samfundet kan det. der er sku noget galt i dette her samfund, når folk groft sagt planerer deres arbejdssøgende indsats efter om det kan betale sig, eller ej, at tage et arbejde. Jeg har selv prøvet at stå uden arb (Blev fyret sept 2007)... men der var så min A-kasse og gav mig penge... jeg syntes ikke at dette var særligt rart.og tog så det første og bedste arb. inden der var gået en uge. og istedenfor at dømme staten, og politikkerne som jeg synes at så mange gør når vi nu snakker om den enkeltes økonomi... så kiggede jeg mig selv i spejlet og tænkte.. hvad f... kan jeg selv gøre for at komme op af dette her hul... for uanset hvordan jeg kikkede, så havde jeg selv truffet dårlige valg, der så havde sat mig i en dårlig økonomisk situation. Jeg har så kæmpet og kæmpet mig op af hullet... begyndte en ny uddannelse i 2008 og blev færdig med den i sommeren 2010, og fik arbejde næsten med det samme i en alder af 40 år... jeg kan derfor blive små irriteret over folk der ikke kan tage et job, om de så skal de køre lidt for langt, eller at så passer det ikke ind i deres liv etc.. det er som om at de finder mere undskyldninger til at sige nei, end ja, på få løsninger, så de kan komme igang igen. for så længe man prøver, så længe man kæmper... så kommer man fremad... selv om det føles op ad bakke til tider.... at sidde der hjemme og have ondt af sig selv.. og give alle de andre skylden for sin nød og lidelse.. er roden til alt ondt.

1750kr

Af: Flemming, Onsdag den 30. november 2011, 20:15

Jeg har en svoger som har 1750kr tilbage når alt er betalt
Han har ventet i 7år på at få en pension og fået afslag,
Hvis dette ikke er fattigdom

Flemming

luksusdyr

Af: Kristian, Lørdag den 3. december 2011, 22:15

Medmindre man er et luksus dyr er det nok at leve for. Ud over det, hvor meget betaler han i husleje, hvilken transport bruger han (sig nu ikke bil, for er du da for snot dum) og er han ude af stand til at arbejde?

Nej.

Af: Martin Ebbesen, Fredag den 2. december 2011, 12:43

folkepension

Af: ANNA JENSEN, Onsdag den 30. november 2011, 18:36

har man kun sin folkepension - er der ikke meget at rutte med - når man er med på mobil-inter-net og så alle de faste udgifter husleje og varme lys og gas - ja- så er der ingen penge til fest - og farve -ej heller røg - med mere - alt det sjove er skåret fra - det er nok unødvendig at fortælle at indtægten pr. mdr. er minimal i forhold til udgifte - og selv om man er gammel ville det være rart -måske en lille rejse - hvor man kunne møde andre - når hverdagen er ensom

Klap hesten

Af: Studerende, Onsdag den 30. november 2011, 18:22

Jeg er efterhånden træt af at alle klager over at folk på kontanthjælp er fattige. Faktum er at de får flere tusinde kr. mere end studerende, der udover de samme faster udgifter som alle andre, også skal betale skolebøger, der nemt kan løbe op i flere tusinde kr.. Hvorfor undlader man altid at se på dem når man snakker om fattigdom? Studerende laver da i det mindste noget, der ofte tager flere timer om ugen end et fuldtidsjob, men sjovt nok belønnes dårligere, end hvis de blot droppede ud og gik på kontanthjælp.

Ang. dit indlæg

Af: Mark K, Onsdag den 30. november 2011, 17:53

Kære Joachim det kan simpelthen ikke være rigtigt at så velinformeret en mand som dig ikke kan se hvad der foregår i lille danevang, forretning efter forretning lukker, der bliver mindre arbejdspladser, og støre arbejdsløshed, huslejer, elafgifter, mad, og andre nødvendigheder stiger mens lønnnigerne stagnerer! Jeg har selv kæmpet imod fattigheden i snart syv år, jeg har råd til at spise TRE gange om ugen, jeg har ikke råd til forsikring, eller a-kasse, og kan ikke finde et job! Vi er som samfund virkelig faldet bagom dansen, især siden krisens start for ca. 5 år siden. Kom igen og sig at der ikke findes fattige i danmark! og jeg er ikke den eneste! Jeg kender flere der ikke har råd til hverken julemad, aller julegaver, men du skal jo nok få din flæskesteg, og and + 500 kroners vin!Eller er den for billig?

Trusler om vold

Af: Retfærdighed for alle, Torsdag den 1. december 2011, 22:41

Må Lars Bo Ulrich gerne skrive "højreorienteret svin" og håber " han får nogen på låget"???

Skal redaktionen ikke tage fat i ham på IP-adresse og politianmelde ham? Eller må man gerne skrive den slags?

Ved ikke noget om den slags regler.

Lave lønninger eller for høje dagpenge !!!!!

Af: Carina Parnell, Onsdag den 30. november 2011, 11:26

Det passer bare ikke sammen...
Min mand er uddannet som sælger i Inco Danmark og fik 19.300 kr før skat om mdr. som elev... her 6 år efter, har han fået job i Kvickly og får 19.500 om mdr... det er ikke meget mere end dagpenge. Jeg ville mene at man sagtens kunne sætte dagpengene lidt ned, eller de lave lønninger op !!
Jeg bestyrer en Cafe i Helsingør.
Vi har rigtig mange unge på 18-19 år der kommer og søger job..når de så får jobbet, spørger de om de må vende tilbage i næste uge, for at tænke over om de egentligt vil have jobbet....så er det at jeg tænker hvor var det spild af tid...for de går jo lige hen og får næsten det samme i dagpenge, uden weekendvagter !!

forkælede - ikke fattige

Af: Sus, Onsdag den 30. november 2011, 10:09

Jeg synes, det skal gøre en forskel om man arbejde, eller ikke. I Danmark er folk forkælede - ikke fattige.

Øhh

Af: Tobias , Onsdag den 30. november 2011, 09:19

Der findes altså også det som hedder "absolut fattigdom" og "relativ fattigdom" og der kan man godt høre at hr. Joachim brugte tiden i skolen på at kaste med sten istedet for at følge med. Når man snakker absolut fattigdom så snakker man om fattige set i forhold til resten af verden, dvs. den fattigdom man ser på Afrikas horn, for at tage et gængs eksempel. Relativ fattigdom er fattigdom i forhold til landet man bor i, og de standarder der er der. Og her er det helt berettiget at snakke om fattigdom, for det findes faktisk mennesker i Danmark. Synes bortset fra det at det er latterligt at en mand der selv har modtaget offentlig støtte via Team Danmark i hele sin karriere for at kaste med sten står og snakker om hvad der er vigtigt at bruge penge på for det offentlige.

Jeg holder brækposen, Joachim

Af: Lotte Hansen, Onsdag den 30. november 2011, 08:36

Helt enig. Hvad fanden er det for noget at tale om fattigdom i et land, hvor fattigdom udregnes på grundlag af en medianindkomst?! Det betyder antagelig, at der vil vise sig at være flere arbejdende danskere under den såkaldte fattigdomsgrænse end kontanthjælpsmodtagere. Skal vi så også have mere i løn? Nå nej, det er jo os, der skal betale mere i skat. Hallo!

Monaco

Af: Gabriel Siegel, Fredag den 2. december 2011, 20:11

Lige præcis! Jeg kan huske jeg har set et indslag med en dansker der boede i Monaco. Han tjente 700.000 kr om året, men han ville helt sikkert være fattig med definitionen baseret på medianindkomst, fordi gennemsnitsindkomsten i Monaco er ekstremt høj. Det siger jo lidt om hvor tåbeligt det er.

vi er mange der brækker os

Af: Bent Oltmann, Onsdag den 30. november 2011, 07:08

Hej jeg syntes Joachim B Olsen skulle melde sig når der skal udleveres julepakker fra frelsenshær og andre, det har jo nok ikke mod til for så skal han se fattige.

"VI"-kortet

Af: Lotte Hansen, Onsdag den 30. november 2011, 08:57

"Vi er mange der brækker os"? Typisk for 'frelste' at trække på VI-termen, når de skal tale på egne vegne. Det er vi sgu mange der er ved at brække os over.

Misforståelse

Af: Karin, Onsdag den 30. november 2011, 03:46

Jeg ved der nok er mange der har svært ved, at få pengene til at slå til. Men folk der har været på offentlig forsørgelse i mange år , har også tit et forkert indtryk af hvad " almindelige" dansker tjener....Jeg er nattevagt på et plejehjem godt nok kun 30 timer om ugen. Jeg har 14000 udbetalt og så arbejder jeg altså om natten. Min mand arbejder på fabrik om natten og har 15000 udbetalt.

Så bræk dig dog Joachim !

Af: Claus Petersen, Tirsdag den 29. november 2011, 22:16

Det er da helt i orden at Joachim B.Olsen brækker sig.
Hvem ville ikke gøre det hvis man var som Joachim B.Olsen.

Man kan så bare håbe at han brækker sig ned over signe egne bukser og sko.
Joachim B.Olsen i folketinget !
SÅ LA DA VÆRRRR !

Wuaw!!

Af: Andreas, Onsdag den 30. november 2011, 12:23

Den slags gode velgennemtænkte argumenter er noget vi kan bruge til noget!! Det er virkelig med at at hjælpe debatten og få folk til at se tingene fra nye vinkler.

P.s. Sarkasme kan være brugt i ovenstående

Stop hykleriet

Af: Studerende, Tirsdag den 29. november 2011, 19:21

Jeg synes de fleste herinde brokker sig over ikke at have penge til hvad jeg ville kalde "Sjov fritid".

Hvis du er på kontanthjælp, så må man affinde sig med at man i den periode ikke har råd til ret meget nyt tøj, eller bifture eller store steaks. Det er ikke sjovt. Men disse ting må man nyde når man arbejder og tjener til sig selv, og bidrager til samfundet i stedet for at tage.
Mange har ikke selv bedt om at være i sådan en situation, det er jeg klar over. Men så må man gøre sit for at komme på fode igen, også selvom det kræver hårdt arbejde..

Jeg har selv mistet en forretning under krisen, og var arbejdsløs i knap et år. Det var hårdt arbejde at få det hele til at hænge sammen, men det lykkedes altså. Vi måtte skære voldsomt ned på alle udgifter. Specielt hårdt var det da vi måtte flytte fra vores elskede hus. Men sådan er det nu engang, og jeg er blot lykkelig over at have fået den hjælp fra staten som vi gjorde!
Men endnu mere lykkelig er jeg dog, at have kæmpet vej tilbage på arbejdspladsen og bidrager nu til dem der er i samme situation.

Mange herinde burde skamme sig over at brokke sig over ikke at få nok! Man kan godt leve anstændigt og godt i DK, ligegyldig hvilken indkomst. Det kræver bare at man bruger hovedet!
Næste gang brokker jer over ikke at kunne give jeres unger en lige så stor julegave som naboen giver deres, så tænk dog på alle de lande her i verden, der ikke har et velfærdssamfund, og hvor folk dør af sult på gaden!

Hver glad for Danmark, og den hjælp vi giver til hinanden når det går galt. Brok dig ikke over du ikke har råd til luksus.!

Du er ond joachim

Af: sanne, Tirsdag den 29. november 2011, 18:03

Jeg begriber simpelthen ikke hvordan en mand som dig kan udtale sig om fattigdom når du ikke engang har prøvet det selv. Jeg har mistet mit arbejde da firmaet lukkede og jeg søger og søger .... det er så utroligt svært at finde arbejde når man bor alene m 3 børn og skal tage hensyn til afstand, arbejdstider. Jeg ville ønske jeg havde et job mere end noget andet. men ved du hvad joachim, der er ikke nok arb til os alle ! Jeg sulter for at kunne give mine børn mad! jeg har gæld fra tidl ægteskab og gæld fordi jeg var TVUNGET til at låne til tøj,regninger osv. Hver måned når alt er betalt har jeg 0 kr at leve for!!!! forstår du det? jeg må hver gang undlade eller udskyde at betale en regning for at kunne købe mad. Er du overhovedet klar over hvor ondt det gør i hjertet? Tror du det er et valg jeg selv har truffet? jeg har altid arbejdet og kæmpet for andre. Fortjener jeg ikke noget støtte selv? Jeg har passet og plejet ældre mennesker, støttet div fonde og altid opført mig pænt. Du ved desværre bare ikke nok om os mennesker og det gør dig snæversynet og ynkelig. Jeg har ondt af dig.... Du burde skamme dig.

...

Af: Sarah, Lørdag den 3. december 2011, 01:03

3 børn? Det lyder som om du burde få en del i penge fra ex-manden + børnetilskud for enlige forsørgere + børneydelse.. Og det er da endda per barn, er det ikke? Hjælp får man da...

Budget

Af: Gabriel Siegel, Torsdag den 1. december 2011, 22:32

Hej Sanne
Nu kender jeg jo ikke din situation, men for at vi kan vurdere om du virkelig er fattig, eller bare har prioriteret forkert bliver vi jo nødt til at vide, om du også har sørget for at sætte dig så billigt som muligt huslejemæssigt osv. Måske er der nogle udgifter der er unødvendige eller som kunne nedbringes nemt ved at finde billigere bolig?
Og hvordan kan du være tvunget til at optage lån?

Jeg tror ikke du selv føler du har truffet det valg, nej. Men det kan jo nok tænkes at du kunne have truffet andre valg i løbet af dit liv rent økonomisk som havde stillet dig i en bedre situation nu.

Pointen er vel, at vi skal hjælpe folk, der ikke kan klare sig selv fordi de er arbejdsløse syge mv. Men vi skal altså ikke sponsorere at folk ikke kan prioritere deres økonomi og måske bruger 1000 kr om måneden på kæledyr eller 500 om måneden på smøger eller afbetaler dyre lån de burde have undladt at optage. Eller måske sidder med en husleje som er alt for høj. Det er folks eget ansvar og der må folk vise MEGET mere ansvarlighed end mange gør idag. Denne paragraf skal du ikke opfatte som målrettet dig Sanne - det er bare en generel kommentar. Jeg kender ikke dine økonomiske forhold og dømmer dig ikke, når jeg ikke ved noget om din økonomi. Men jeg kan omvendt heller ikke opfatte dig som fattig eller have medlidenhed så længe jeg ikke kender forholdende.

Så tag dog ansvar, kvindemenneske!

Af: Lotte Hansen, Onsdag den 30. november 2011, 08:45

Hvem er ansvarlig for din situation?
Jeg har ondt af dig og dine børn, fordi du sidder fast resultatet af nogle dårlige valg, men du er selv ansvarlig for det. Ingen andre. Du kan få sympati og moralsk støtte til at komme videre, men ansvaret må du fandme selv beholde.

skam jer joachim og lotte

Af: gitte, Onsdag den 30. november 2011, 11:21

jeg vil sige det samme som sanne.Jeg begriber simpelthen ikke hvordan en mand som joachim kan udtale sig om fattigdom når han ikke engang har prøvet det selv og til lotte så burte du skamme dig når du udtaler dig om at det er sanne´s egen skyl med den situation hun er i nu ,hvordan kan hun selv være skyl i at hun mistet sit arbejde da firmaet lukkede.det kan da overhodet ikke være hinnes egne skyl.og jeg syntes selvfoglig at sanne Fortjener noget støtte nu hvor hun har brug for det.

Tvunget ??

Af: Karin, Onsdag den 30. november 2011, 04:24

Med alt respekt for dig Sanne.....Men hvorfor var du tvungen til at optage lån i dit tidligere ægteskab ????? Det rager selvfølgelig ikke mig. Men Jeg undre mig bare.

Fattigdom i Danmark

Af: Agnes Kuhlmann, Tirsdag den 29. november 2011, 17:08

Jeg er rystet over Joachim B. Olsens kynisme, når det gælder fattige mennesker i Danmark. Jeg har næsten dagligt kontakt til en enlig mor med fire børn d.v.s. at, da hun er flygtning, har folketinget bestemt at hun kun har kun to børn!! og altså kun får penge til to børn.Hun har gennemgået Sprogskolen på Starthjælp, og har netop i dag afsluttet uddannelsen til SOSU hjælper, herunderhar hun fået elevløn, som er lavere end starthjælp. D.v.s. omkring 7000 kr efter skat. Jeg spørger Joakim B. Olsen om den familei kan betegnes som fattig? Jeg kan tilføje, at hun ikke ryger, har ingen hund, og den sidste havldel af måneden står menuen på stegt ris uden kød. Jeg spørger endnu engang det knap så ærede folketingsmedlem, om denne familie er fattig?

Mere info

Af: Gabriel Siegel, Torsdag den 1. december 2011, 22:39

De 7000 kr er det kun elevløn? Hvad med børnepenge? Tilskud til institutionspladser? Boligsikring? Øvrige tilskud eller gratis-tilbud som alm. lønmodtagere ikke kan få?

Hvor meget får hun sammenlagt alt medregnet? :-)

Hov hvor blev de fattigdommen af..

Af: Pensionisten, Tirsdag den 29. november 2011, 17:05

Så blev den male til jorden. Formanden for Folketingets Socialudvalg, Özlem Cekic (SF). Mener NU heller ikke der er nogle fattige i Danmark. Sååå Liberal Alliances Joachim B. Olsen fik jo ret. Så nu for alle en God Jul?? Undtagen pensionister, de for kun kr. 6.000,- til alle udgifterne. Så der bliver ikke meget til at holde jul for. Ps. Fattigdomspulje blevet indført i 1995 det koster en pensionist 6.000 kr. årligt. GodJul trods alt.

En latterlig nar.

Af: Hans Hansen, Tirsdag den 29. november 2011, 16:30

J.B.Olsen jeg er bestemt ikke enig med dig i dit syn på fattigdom i Danmark.Du udtaler dig uden at have den fornødende viden om sagen.Det er en skændsel at du sidder i det danske folketing.

Tyndt

Af: Gabriel Siegel, Fredag den 2. december 2011, 20:25

Det var dog et tyndt argument; "du udtaler dig uden at have den fornødende viden om sagen". Når man kommer med den slags postulater er det god skik at informere os andre om, hvad det så er noget "fornøden" viden som han ikke besidder?
Jeg tvivler på du kan diske op med andet end dårlige eksempler på mennesker der har truffet forkerte valg, gældsat sig, valgt for dyr husleje, valgt at ryge eller lign. Med den minimumsindtægt man er sikret via kontanthjælp er man nemlig ikke fattig - og hvis man næsten ingen penge har tilbage efter faste udgifter, ja så skulle man sgu nok overveje at nedbringe de faste udgifter!

 

Lige nu på B.T. PLUS

Nyheder

Sådan blev jeg Johanne Schmidt-Nielsen

17/04 10 kr
Bil og camping

Bøderne i EU er eksploderet

12/04 10 kr
Slank

Bliv slank - uden at blive fattig

11/04 10 kr
Motion

Chris MacDonald: Når målet skal nås

07/04
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: