Joachim B. Olsen: Dennis Kristensen er et fjols

Mener FOA-formanden skyder helt forbi med sin kritik af jobopslag om hushjælp

Fagbevægelsens FOA-formand, Dennis Kristensen er kun til for de rigeste, når han mener, at en hushjælp i en bestemt jobannonce skal have mindst 18.000 kroner i løn om måneder.

Kritikken kommer fra Liberal Alliances arbejdsmarkedsordfører Joachim B. Olsen efter et jobopslag om en hushjælp har vakt forargelse.

Kritikken er især gået på, arbejdsopgaverne ikke stod mål med lønnen, som bestod af 6000 kroner samt kost og logi. FOA’s formand Dennis Kristensen udtalte i den forbindelse, at jobopslaget var et udtryk for rigmandsfamilier, når de var værst og kaldte forholdene ’slave-lignende’ – ikke mindste fordi hushjælpen kun fik halvt så meget i løn, som FOA mente, at vedkommende burde få.

Læs også: FOA-formand om jobopslag: Rigmandsfamilier, når de er værst

Du kan se jobopslaget her:

- Dennis Kristensen er et fjols at høre på. Han vil åbenbart hellere have, at folk går arbejdsløse, hvis de ikke får den løn, som Dennis Kristensen foreslår. Hvis lønnen er for lav, er der jo ingen, der tager jobbet, sådan foregår løndannelsen jo. Og hvem har råd til at betale 18.000 kroner om måneden i løn til en hushjælp, som Dennis Kristensen foreslår. I så fald er hushjælp kun noget, som skal være til rådighed for meget rige mennesker, siger Joachim B. Olsen.

- Hvilken helt almindelig LO-familien kan betale så meget for en hushjælp. Dennis Kristensen er kun til for de rige, når han siger sådan noget. Hvorfor må almindelige mennesker ikke lave den slags jobaftaler – de kan jo have lige så meget brug for hjælp i derhjemme som velhavende mennesker, siger han.

Læs også: Vanvittigt jobopslag: Ville du gøre alt det her for 6.000 kr.?

FOA-formand Dennis Kristensen mener kritikken er forfejlet.

- Det kan godt være, at Joachim B. mener, at almindelige mennesker ikke har råd til hushjælp, men vi snakker jo om, hvorvidt man som ansat har råd til arbejdet, hvis man skal leve af det. Spørgsmålet er derfor, om det er synd for de velstillede, at de skal betale
normalpris for hushjælp eller om det er synd for hushjælpen, at de ikke
selv kan leve af sin løn og forsørge sin familier, siger han

- De som lever af en almindelig løn på arbejdsmarkedet har selvfølgelig ikke råd til at ansætte en til samme løn, som de selv får. Det kan nok ikke lade sig gøre på en LO-løn - det ved både Joachim og jeg - men tilbage i historien har almindelige mennesker stort set ikke haft hushjælp. Det var og er de riges privilegium, siger han.

Lige nu er der to mulighed for at få hjælp i hjemme, forklarer FOA-formanden.

- Au pair-ordningen - som især bruges i Whiskey-bæltet - der kan lade sig gøre for cirka 3200 kroner om måneden samt kost og logi, som Skat har vurderet til 3.131 kroner.  Au pair har udviklet sig til at blive de velstilledes misbrug af billig, filippinsk arbejdskraft, og vi skal ikke havne i den situation, at den anden mulighed - den klassiske hushjælp - bliver de velstilledes mulighed for at udnytte dansk arbejdskraft, siger Dennis Kristensen.

Læs også: 'Rigmandsfamilie' har gjort det før: Vi lønner bedre end de fleste

Anni Hesel Skou, som slog jobbet op på jobsitet Jobindex, mener ikke selv, at lønnen fejler noget. Hun lægger vægt på, at der med jobbet følger fri kost og logi, samt får gratis internet, ulykkes- og tyveriforsikring og kabel-tv.

- Hvis du vil have en familie, et godt sted at bo og ikke noget i mod den slags arbejde, så er det her en mulighed for en ung person i stedet for at være på kontanthjælp, siger Anni Hesel Skou.

DEBAT: Hvad mener du om Joachim B. Olsens kritik? Rammer han ved siden af? Deltag i debatten under artiklen eller på BT's Facebook-side HER:

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

JBO

Skrevet af Anne, Mandag den 28. januar 2013, 23:15

JBO vil meget gerne have at fagforeninger ikke eksisterede, han vil gerne smadder alt hvad hårdt arbejdene danskere har knoglet for i årtier .... ha ha ligyldigt hvad hans korrupte tvilvsomme venner så end siger her på siden.

Fact of life

Skrevet af Jan B., Mandag den 28. januar 2013, 00:08

Fact of life. Nogen har ressourcer og andre har ikke så meget. Kan man ikke lide stillingen kan man undlade at søge den.
Stor respekt til den der tager dette job og forsørger sig selv, fremfor at hæve bistand og nasse på os andre.
Det er en forkælet og anakronistisk tankegang at tro vi kan blive ved at have nuværende sociale niveau for folk der ikke yder og gider bestille noget!

Dennis har ret - alle skal have en anstændig løn

Skrevet af Svend, Søndag den 27. januar 2013, 23:26

May-Britt der er åbenbart noget du ikke ved - de stakkels stakkels unge kvindelig filippinere kommer her kun fordi de er blevet lokket her til.
Jobbet er lige noget for Joachim.

Hvilke altenativer kan Dennis Kristensen foreslå.

Skrevet af May-Britt Kattrup, Søndag den 27. januar 2013, 20:43

Jeg er fuldstændig enig med Joachim B. Olsen. Og man burde endda give private skattefradrag for omkostningen, og lave en permanent bolig-job ordning. Det ville skabe mange jobs især til unge på kontanthjælp, og til håndværkere.
Dennis Kristensen kunne måske forklare, hvorfor filippinerne er stakler, når de er så heldige, at få et job her i Danmark, så de kan sende penge hjem til familien, hvilket betyder at børnene kan komme i skole, samt andre fornødenheder, og oven i købet rækker pengene også til at kunne forbedre boligen.
Og i begge situationer, kunne det være spændende at høre hvad Dennis Kristensens alternative forslag er.

Stalin, Hitler og J B O

Skrevet af Hanse, Søndag den 27. januar 2013, 16:52

Ingen tvivl om at Stalin og Hitler ville få julelys i øjnene hvis de kunne høre J B O fra hvor de er nu. Det er jo alle som skal pisses på af dette fordummede svin, selv folk som har betalt hele livet til samfundet og uforskyldt er havnet i en situation som de ikke ønsker, skal finde sig i at blive lortet til af dette individ på to ben som aldrig har haft et arbejde, hvor er grænsen for dette? hvorlænge vil folk virkelig finde sig i dette? er det meste af folket i dk. så underkuede at de ikke reagerer eller tænker de at manden er retarderet?

Helt væk..

Skrevet af Jan B, Søndag den 27. januar 2013, 23:59

Du er da helt og holdent væk når du kan skrive sådan noget idioti.
Prøv at holde igen med indtagelse af træsprit.

Skam dig!

Skrevet af Hans Henning Holeby, Søndag den 27. januar 2013, 19:47

Det er lige før, du burde politianmeldes for at sammenligne Joachim med Hitler og Stalin.
Men, herregud, man må bære over med dem, der ikke ved bedre.
Salige er de fattige i ånden, som skrevet står.
At du er ualmindelig dårligt orienteret om faktiske forhold, lyser ud af dit imbecile indlæg.
I Danmark er ordet frit - selv for mindre begavede.

JBO.

Skrevet af kirsten, Mandag den 28. januar 2013, 07:15

Det er derfor et fjols som JBO får lov til, at ytre sig. Magen til tåbe skal man lede længe efter. Og de steder, hvor man tidligere kunne få fat i sådanne typer, de steder har man lukket, og derfor er JBO at finde, gående frit omkring.
Han er en skamplet på demokratiet. Et menneske der aldrig har haft et ærligt stykke arbejde, men levet af, hvad sponsorer ville gi' ham, han råber op om mennesker der har det svært, og generer sig ikke for at nedgøre dem.
Føj for et menneske og føj for et parti.

Undersøg fakta

Skrevet af Magnus Klein, Mandag den 28. januar 2013, 08:32

Du er i din gode ret til ikke at kunne lide manden, men når du påstår, at han aldrig har haft arbejde og kun levet af sponsorer, udtaler du dig om et område, du intet kender til.

Vi, der kender ham, ved at han er særdelses begavet, er et godt menneske, der vil det godt for andre, men bliver misforstået af dem, der løber med en halv vind. Han har arbejdet hårdt og er i lighedhed med andre eliteatleter kun en kort tid blevet understøttet af Team Danmark.
Før du giver dit had frit løb, så tjek lige faktum!

kender du JBO

Skrevet af Anne, Mandag den 28. januar 2013, 23:05

Skulle vi så falde i svime fordi du kender ham, du har vist hvor meget du indeholder ...

Man tar sig til hovedet

Skrevet af Magnus Klein, Søndag den 27. januar 2013, 16:46

Ved at skimme alle disse kommentarer igennem forbavses man over, hvilket utal af uformulerende tåber, der blot rakker Joachim ned med stort set de samme dumme ord.
I et demokrati som vores må det kunne lade sig gøre at føre en saglig diskussion på grundlag af holdninger og udsagn - uanset om man er enig eller ikke.
Hvis de mange skribenter, som ikke er i stand til at forholde sig til politik, repræsenterer den røde fløj, ser det sløjt ud for den. Det gør det jo under alle omstændigheder.
Den politik, Joachim går ind for, skaber arbejdspladser, og han forsvarer den arbejdende del af befolkningen ved at mene, at det skal kunne betale sig at arbejde.
Regeringen nøjes med at tale om at skabe arbejdspladser, men bekæmper i virkeligheden erhvervslivet ved at gøre det mere fordelagtigt for virksomhederne at flytte til udlandet.
De fleste af de dumme kommentarer kommer måske fra bistandsklienter, som ønsker sig endnu mere udbetalt.
Er det Fattig-Carinaerne og Dovne-Roberterne, som her fører ordet?

LA.

Skrevet af kirsten, Mandag den 28. januar 2013, 07:31

Nej det er ikke Karina eller Robert der fører ordet her, men nogle mennesker der ikke kan li' arrogance, og det må jeg jo erkende, at LA er mestre i.
Alene LA's valg af deres medlemmer tyder på en vis smagløshed. Ole Birk Olesen, JBO og Mette Bork, alle med en nedladende holdning til den almindelige befolkning. Saxo bank har her fået et talerør, det er jo klart, at deres ønsker bliver hørt, for de betaler dyrt for det.
LA er til salg for ussel mammon, de kender ikke til de mennesker der har det hårdt, dem tramper de på.

Er du medlem af liberal alliance?

Skrevet af Hanse, Søndag den 27. januar 2013, 17:04

Du lyder som om at du er i samme rotterede som jbo, ordvalget bliver jo ofte som han jbo udlægger det, men det kan du jo vist ikke læse, du er en af de med skyklapper på, er der nogle i tinget som gør det bedre end andre? blå rød lilla violet grøn gul hvid eller hvad sakl vi kalde det, det kan ikke bruges til noget, jeg gætter på at du er en ligesindet til jbo som aldrig har tjent sine egne penge, er forudindtaget af at vide, kunne bedømme og nedgøre de som kommenterer her på siden, hvor er du dog gudeklog...
Hilsen fra en med sit enmandsfirma.

Du ved ikke noget som helst

Skrevet af Magnus Klein, Søndag den 27. januar 2013, 19:36

Og du, Hansemand, lyder, som om du er lige så dum som adskillige andre her. Det behøver du ikke prale af.
Om jeg er medlem af Liberal Alliance, rager ikke dig.
Vent og se, hvem der i det lange løb får ret.

Hold jer til emnet

Skrevet af Mogens Rasmussen, Søndag den 27. januar 2013, 16:22

Hvis man skal have gavn af diverse indlæg kræver det at man holder sig til emnet. Endvidere er det måske også værd at bemærke at JBO i forhold til Carina måske er den person der har fået flest personer i DK til at tænke lidt over de forskellige ydelser. Høj løn er i sig selv ikke afgørende, men hvad man efter skat har til sig selv. Det er spørgsmålet og nok mere problemet i dagens Danmark.

Underbetaling

Skrevet af Hanse, Søndag den 27. januar 2013, 16:36

Hvordan vil du løse det med at underbetale nogle??

Kuglehovedet burde diske op med nogle arbejdspladser som kunne give indtægt istedet for konstant at nedgøre andre mennesker som beviseligt er det eneste idioten evner og det betaler vi ham oven i købet for.

J B O idioti

Skrevet af Hanse, Søndag den 27. januar 2013, 16:20

Det er ufatteligt at vi skal blive ved med at høre på dette uintelligente pesticide som aldrig har været ude på arbejdsmarkedet, det burde vedtages ved lov at man burde vide noget om det som man udtaler sig om, se det ville omgående lukke øverste røv på nasserøven uden hjerne fra saxo alliance.

Nogen som kan nævne noget som helst han er kommet med som giver noget værdi til hele dk. ???????????????????????????????????????????

Det er ufatteligt i vi som skatteydere skal betale til en så idiotisk og værdiløs person.

JBO- Papegøjen snakker ( vi mennesker taler ) Hold Kæft JBO

Skrevet af Preben Kristensen, Søndag den 27. januar 2013, 15:58

Som Erna Hamilton sagde "Mennesker snakker ikke, vi taler - papegøjer snakker". der er meget Papegøje i JBO den mand har aldrig lavet et ærligt stykke arbejde og har aldrig givet noget til vores samfund de ville klæ dig hvis du kunne holde munden lukket men det er nok Anders Samuelsen der lærer ham alle de unoder

Vh Silverfox

Trist!

Skrevet af Peter Madsen, Søndag den 27. januar 2013, 15:56

Hold op hvor er det en flok stupide, inkompetente mennesker, der kommenterer herinde...
Gider ikke høre på at JBO er åndssvag, fordi han har været professionel sportsudøver... Siden hvornår er det en dårlig ting?

Det, at i ikke har et eneste sagligt argument til, hvorfor i mener han tager fejl, viser kun at i INGEN viden har om emnet!

- Så lad mig give jer et godt råd. Sæt jer ned og læs en bog - måske om samfundsøkonomi - så forstår i måske, hvad den gode JBO snakker om...

JBO vej er ikke vejen frem

Skrevet af Pedersen, Søndag den 27. januar 2013, 18:24

Jeg tror ikke ligefrem at vejen frem for den danske samfundsøkonomi er en løntrykkerpolitik, hvor lønnen skal presses 67% ned.

Men måske du er mand for at forklare de positive økonomiske virkninger at sådan en politik.

Derimod kunne man sagtens spare minimum 33% af folketingets medlemmer væk. Man kunne også trække dem i løn, når de sover eller er fraværende. Det ville nok kunne få de fleste politikere til at tage sig sammen og tage sit hverv alvorligt.

Fjols eller ikke fjols

Skrevet af H. Johansen, Søndag den 27. januar 2013, 15:47

Joachim B Olsen er da det største fjols, hvor meget lort kan der ikke ud af hans mund

Kugleskør

Skrevet af Bengt , Søndag den 27. januar 2013, 15:33

Til JBO og andre i Liberal Alliance

Hvis jeg var sikker på I kunne udføre hvad der står i jobopslaget som aupairdreng/pige synes jeg I skulle søge det. men jeg tror ikke I evner det, så jeres løn skulle reduceres til 1000 kr. om måneden og lidt kost og logi.

vh. Bengt

"Idiot"

Skrevet af Frank Jæger Nielsen, Søndag den 27. januar 2013, 15:33

Ja det kommer fra en som har levet på Team danmarks støtteordning i mange år, og som dengang havde en bolig der på daværende tispunkt kostede mere end 6000 kr om måneden inclusiv vand, varme exl. elekticitet.
Dertil kommer at han på det tidspunkt havde barn...

tænk engang at hvis han dengang skulle sige ja til at rengøringsjob med påtvunget kost og logi....
Det her harmonerer slet ikke med et familieliv.
Det havde været bedre at give en anden løn og så komme med muligheden for at købe sig til kost og logi, men det drejer det sig slet ikke om.
det drejer sig i bund og grund om at nogen rige her i landet slet ikke værdiger arbejdskraft som det , det er : nemlig mennesker

Anders Samuelsen

Skrevet af Olsen, Søndag den 27. januar 2013, 15:09

Her gik jeg og troede at Anders Samuelsen var helt blottet for evner, men det har nu vist sig gentagne gange, at han er en fantastisk domptør.

Se bare hvordan han har formået at dressere en vaskeægte abe.

En abe der nu kan gå rundt i rigtigt tøj og som kan råbe dybt åndssvage kommentarer efter almindelige mennesker.

Anders evner er dog alligevel ikke større, end at han endnu ikke har fået aben til at kunne argumentere.

Hver gang nogen spørger aben om noget, så kommer der kun gryntende lyde ud af abens mund.

Det værste af det hele er dog, at skatteyderne skal bidrage med en god halv million for at aben kan sidde og sove på en stol i FT. Hvorfor er aben da ikke placeret i abeburet i ZOO. Det må da være billigere, og vil vel også kunne trække flere besøgende til.

Au pair kun til rige i whiskybæltet

Skrevet af Mette Bjørklund, Søndag den 27. januar 2013, 14:25

Enig med Joachim vedr.FOA formandens udtalelser. Det er helt almindelige mellemindkomster, hvor begge arbejdedr, der klarer dagligdagen ved hjælp af aupairpiger. At FOA vil ødelægge denne ordninfg og forsøger at bilde aupairpiger ind, at de kan få denne kæmpeløn, bare de melder sig ind i FOA. Det er at svindle uskyldige og naive piger, til netop at blive sendt hjem. Der er ingen familier, der har råd til at betale disse lønninger af beskattet løn.
Iøvrigt er der rigtig mange aupair piger i Jylland og i øvrigt overalt i Storkøbenhavn - ikke kun i whiskybæltet. Man behøver altså heller at være rig for at bo der, men det er nok nødvendigt at begge arbejder.

Fine argumenter

Skrevet af Hansen, Søndag den 27. januar 2013, 15:13

@ mette Bjørklund

Det er rigtige skarpe argumenter, du der evner af frembringe.

Hvad om vi bruger samme argumenter for de familier, der bruger au-pair piger.

Alle de mænd og kvinder, der har ansat au-pair piger skal gå 66% ned i løn.

Det kan de med din argumenter jo gøre, fordi arbejdsgiverne med beskatningen af deres virksomhed jo ikke har råd til at give så høj en løn.

Begge har ret

Skrevet af Mogens Rasmussen, Søndag den 27. januar 2013, 14:24

Hvis man skal leve i DK med den høje skat kræver det en høj løn og dermed kan almindelige mennesker som har brug for service ikke betale for hjælpen. Hermed kommer de ufaglærte heller ikke i arbejde. DK betaler så ydelser for ikke at bestille noget. Hvis bundfradraget var højt og skatten betydelig lavere kunne selv almindelige familier købe bistand. Det sorte arbejde ville også blive minimeret. Mange ville så arbejde halvdags passe deres børn selv og kunne leve godt økonomisk.
Så lav skat er svaret på mange problemer, men det kræver også at man selv skal til lommerne og at alle ikke får diverse tilskud.

JBO

Skrevet af E larsen, Søndag den 27. januar 2013, 14:21

Nu har skatteyderne betalt for din hobby det er ok. MEN NU HAR SAMFUNDET overtaget dig fuldtud. Du kommer ALDRIG ud for at komme og få et alm. arbejde du aner ikke noget en alm .arbejder har det. Prøv at snakke med evt. en slagterriarbejder. jord & betonarbejder der må arbejde i alt slags vejer og JBO det er udenfor Du sider inden i varmen og snarkker og snakker om noget Du ikke aner NOGET OM. Jeg ville være flov hvis jeg var i DINE sko. Til slut hvad med DIN LØN PENSION DET er kun for at snakke så man må jo sige DU har forstået at kommer frem i verden uden at vide noget om hvad der foregår.

Fjols

Skrevet af Sv.Aa. Sørensen, Søndag den 27. januar 2013, 14:14

Dennis Kristensens åndelige evner vil jeg ikke udtale mig om. Hvad angår Kuglestøder Joacim B. Olsens samme, så har jeg ikke noget problem. Joacim B. Olsens evner er få og små, de er på det nærmeste IKKE TILSTEDEVÆRENDE

Joachim "Så lad da vær".

Skrevet af Søren larsen, Søndag den 27. januar 2013, 14:06

Joachim, er det virkelig din egen mening, som her skinner igennem? Jeg kan næppe tro det. Med din viden og indlevelse i samfundsforhold. Øv, hvor jeg synes det er sørgeligt.

Vi har alle behov for en anstændig løn for at kunne klare os i det daglige. Fornødenheder af alskens art er jo dyre.
Men din månedsløn, sagt fuldstændig uden misundelse, overstiger ganske en slavelignende aupair-piges.

det er en ommer, gå ud og leg med dine kugler igen, og så forresten kan du selv være et "Fjols".