Jens Høgni Højgaard er blevet sagsøgt for tusindvis af kroner af et inkassofirma, efter han gav firmaet en dårlig anmeldelse på Trustpilot.

Det skriver Computer World.

Den selvstændige hvidevarereparatør Jens Høgni Højgaard er blevet sagsøgt af et inkassofirma, han havde hyret til at inddrive gæld for sig, da inkassofirmaet HornskovVindberg mener, at Jens Høgni Højgaard ikke har overholdt de handelsbetingelser, som selskabet har.

Den betingelse, som HornskovVindberg mener, at Jens Høgni Højgaard har forbrudt sig mod, handler helt specifikt om, at selskabet og selskabets kunder ikke offentligt må udtale sig negativt om hinanden. Og det mener HornskovVindberg, at Jens Høgni Højgaard har gjort, da han valgte at skrive negative anmeldelser af inkassoselskabet på Trustpilot.

I anmeldelserne skrev Jens Høgni Højgaard blandt andet:

'Jeg troede at jeg tegnet et 1 årigt abonnement (det blev jeg lovet af sælgeren). Men da det år var gået blev jeg opkrævet for et år mere.' Og 'Hvis de var lige så ihærdige med at drive den gæld ind som jeg har hyret dem til, så kunne det være man fik valuta for pengene. De har nu kostet mig 15.000kr og det er ikke lykkedes dem at drive en krone ind.' Jens Høgni kalder blandt andet også firmaet for 'Fup og svindel' og opfordrer folk til at holde sig langt væk.

Anmeldelser på Trustpilot har betydet, at HornskovVindberg nu hiver Jens Høgni Højgaard i retten, hvor de stævner ham for 11.419 kroner.

Til BT fortæller Jens Høgni Højgaard:

»Det hele begyndte for halvandet år siden, hvor jeg fik en meget ihærdig sælger fra HornskovVindberg i røret. Han fortalte, at de kunne hjælpe, hvis jeg havde dårlige betalere, og han brugte argumentet, at de var nummer et på Trustpilot. På det tidspunkt havde jeg faktisk flere dårlige sager, så jeg sagde ja til at give dem ti sager, men dem fik de aldrig løst, så jeg bad om ikke at forlænge vores aftale, og så troede jeg, det var det,« siger Jens Høgni Højgaard.

Aftalen med inkassoselskabet gik på, at de kun ville få betaling for de penge, de fik ind, det som Jens Høgni Højgaard kalder for 'no cure, no pay'. Men han fortæller, at selskabet ikke fik indkrævet så meget som en krone, og så besluttede han sig for ikke at forlænge aftalen.

Derfor kom det som en overraskelse for Jens Høgni Højgaard, da aftalen med selskabet blev forlænget tidligere i år.

»De mener, jeg har tegnet et abonnement, som løber fortsat, men det er jeg ikke enig i. Jeg mener, jeg har tegnet en aftale på et år,« siger han.

Men det hele gik fra et mindre problem til et noget større for Jens Høgni Højgaard, efter han havde besluttet sig for at give selskabet negative anmeldelser på forbrugersiden Trustpilot.

HornskovVindberg havde nemlig i mellemtiden opdateret deres handelsebetingelser, så de nu indeholder et afsnit om fortrolighed. Og den var trådt i kraft i forhold til Jens Høgni Højgaards aftale, da den blev forlænget efter det første år.

I det fortrolighedsafsnit står der blandt andet, at 'Denne tavshedspligt omfatter en hver negativ offentlig omtale af den anden part eller af samarbejdet, uanset i hvilken form denne er fremsat og offentliggjort.' Du kan læse de forskellige afsnit om fortrolighed i en faktaboks her i artiklen.

Hvis den ene eller den anden part i aftalen skulle forbryde sig mod aftalen om fortrolighed, så ville det kunne straffes med en 'konventionalbod på kr. 5.000,00 pr. dag', som det står i det følgende afsnit.

Og det var, hvad der skete, efter Jens Høgni Højgaard havde skrevet negativt om selskabet på Trustpilot. Jens Høgni Højgaard er nemlig blevet stævnet af selskabet for at have anmeldt dem negativt på Trustpilot. Det beløber sig op i et samlet beløb på 11.419, når man medregner gebyrer. Et beløb, som Jens Høgni Højgaard ikke ønsker at betale, og han skal derfor en tur i retten for at undgå bøden.

»Jeg synes, det er dybt uretfærdigt, og jeg ser det som et brud på ytringsfriheden, at de sådan bare kan skrive ind i deres handelsbetingelser, at man ikke må kritisere dem. Og tænkt sig, hvis jeg taber sagen i retten mod dem, så kan man næsten forudse, at alle andre webbutikker skriver sådan en fortrolighedsklausul ind i deres handelsbetingelser,« siger Jens Høgni Højgaard, der ikke længe efter, historien blev kendt, er begyndte at få tilbud fra forskellige advokater, der gerne vil føre sagen for ham gratis. Et af de tilbud har han taget i mod.

»Min advokat er sikker på, at vi nok skal vinde sagen,« uddyber han.

Men den udlægning, som Jens Høgni Højgaard kommer med, er HornskovVindberg langt fra enig i. Her mener man, at Jens Høgni Højgaard bruger Trustpilot og pressen til at afpresse selskabet.

»Vi mener ikke, vi har noget at skjule. Historien er, at Jens skylder os nogle penge, som han ikke har lyst til at betale. Og derfor har vi sendt ham en rykker og siden lavet en inkassosag ud af det. Og det betød, at han ringede og truede os med, at han ville give os dårlig anmeldelse på Trustpilot og gå til en ven, han har i pressen. Han har også forsøgt at afpresse os på mail. Så vi har det på skrift. Han vil have, at vi sletter alle hans gebyrer, ellers ville han give os dårlig omtale,« siger Mustapha Yassine fra HornskovVindberg til BT.

For HornskovVindberg drejer sagen ifølge Mustapha Yassine sig ikke specifikt om pengene, men mere om det principielle i sagen.

»Vi kan ikke have, at kunder afpresser os på den måde. Så det er blevet en principiel sag nu. Det koster mere for os at føre en sag mod ham, end de penge han skylder os,« siger han.

Hvorfor har I valgt at lave den paragraf om fortrolighed?

»Den kommer af, at vi flere gange har oplevet, at folk truer os med negative anmeldelser på Trustpilot. Vi har ikke selv tilmeldt os Trustpilot, og vi kan ikke afmelde os, så vi måtte gøre et eller andet for at forhindre det. Vi har før haft negative anmeldelser derinde, men det er første gang, vi hiver en person i retten. Det skete, fordi han blev ved med at afpresse os. Jeg har forståelse for, at man kan opfatte paragraffen som noget negativt, men vi følte ikke, vi havde andet valg - og vi har clearet paragraffen med vores advokater. Og man skal huske på, at virksomheder ofte har indskrevet tavshedspligt i deres aftaler,« siger Mustapha Yassine, der yderligere fortæller, at Jens Høgni Højgaard har godkendt de opdaterede handelsbetingelser - det skal han have gjort via mail den 26. august i år.

Jens Høgni Højgaard kan ikke nikke genkendende til, at han skulle have truet og forsøgt at afpresse HornskovVindberg.

»Jeg har ikke truet dem med dårlige anmeldelser. Og jeg har ikke en ven i pressen. Jeg afpresser dem ikke, men jeg er blevet hidsig over, den måde de har behandlet mig på. Og derfor besluttede jeg mig for at skrive en anmeldelse på Trustpilot for at advare andre,« siger Jens Høgni Højgaard.

De siger, at de har en mail, hvor du har truet dem med Trustpilot og pressen - ligesom de siger, at du har ringet og afpresset dem over telefon. Hvad siger du til det?

»Jeg har skrevet mange mails med dem, men det kan jeg ikke huske at have gjort. Men der har været et telefonopkald, hvor jeg har sagt, jeg ville skrive om sagen på sociale medier,« siger Jens Høgni Højgaard, der i øvrigt benægter at have godkendt de nye handelsbetingelser fra HornskovVindberg.

Sagen mellem de to parter er umiddelbart sat til at løbe af stablen i den kommende uge.