For 49 dage siden kom det frem, at Post Danmark fra nytår hæver priserne for at sende et brev fra 10 til 19 kroner. Samtidig stiger prisen for at sende en pakke med 10 kroner.

Prisstigningerne fik 38-årige Jacob Risgaard, der er medejer af Coolshop, så meget »op i det røde felt«, at han få dage senere lancerede pakkedistributionsfirmaet Coolrunner, som skal gøre postforsendelse billigere og lettere for private- og erhvervskunder.

I modsætning til Post Danmark er Coolrunner ikke endnu et fragtselskab. I stedet er det et selskab, der forsøger at formidle og forhandle de bedste fragtpriser ved hjælp af stordriftfordele blandt forskellige leverandører.

»Vi synes, det er unfair, at hr. og fru Danmark og de små netbutikker skal betale så store omkostninger for at sende pakker med Post Danmark. Derfor har vi valgt at starte Coolrunner, hvor vi udnytter de aftaler, vi i forvejen har med en række distributører som GLS og DAO (tidl. Dansk Avis Omdeling),« siger den nordjyske it-iværksætter og ejer af Coolrunner, Jacob Risgaard.

»Vi har allieret os med vores konkurrenter«

Hvis en kunde skal sende en pakke, fungerer det således, at man via selskabets hjemmeside indtaster diverse fragtoplysninger, hvorefter man enten kan printe en pakkelabel eller skrive en kode på pakken, som derefter skal indleveres i en pakkeshop, som eksempelvis samarbejder med GLS eller DAO.

Frem til 1. december tilbyder Coolrunner forsendelser af pakker på op til fem kg til blot 19 kroner, men hvad prisen derefter bliver, kan Jacob Risgaard ikke svare konkret på.

»Det afhænger helt af, hvor mange pakker vi sender, og derfor genforhandler vi konstant priserne. Jeg kan dog garantere, at priserne stadigvæk vil være lavere end hos Post Danmark,« siger han.

Hvis det er nemt at ændre postmarkedet, hvorfor tror du så, at det ikke er blevet gjort før?

»Det er fordi, at det kræver, at der kommer nogle med meget store muskler. I vores tilfælde er det her ment med, at vi kommer ind med ufatteligt store mængder pakker, fordi vi har samlet nogle af de helt store spillere. Vi har simpelthen allieret os med vores konkurrenter.«

Der er mange andre selskaber, der også tidligere har forsøgt at revolutionere det danske postmarked, heriblandt det norske post- og logistikselskab Bring. Hvorfor skulle det lige lykkes for dig?

»Forskellen fra os og dem er, at vi ikke forsøger at oplevere vores eget netværk. Vi forsøger at være det, Momondo er for flyrejser, ved enkelt at vise kunderne den billigste pris på fragt med den leverandør, de helst vil bruge i Danmark. Priserne er alt for svære at gennemskue i dag,« siger Jacob Risgaard.