Det er ikke muligt at købe billetter til DSB's tog, fordi it-problemer har lagt systemet ned, oplyser DSB.

Det er ikke muligt onsdag at købe en togbillet hos DSB. En teknisk fejl betyder, at alle salgskanaler er nede. Fejlen har også lagt DSB's hjemmeside og Rejseplanen ned og dele af DSB's interne kommunikation.

Det oplyser DSB, der ikke ved, hvor længe problemet vil stå på.

Det betyder, at flere billetkontrollører ikke er bevidst om situationen og stadig tjekker, om de rejsende har en billet. En eventuel afgift vil dog blive refunderet.

»Vi oplever desværre et ret omfattende systemnedbrud. Det betyder, at vores normale salgskanaler undtagen rejsekortet er nede,« siger underdirektør Aske Wieth-Knudsen, som er ansvarlig for DSB's produkter:

»For kunderne betyder det, at de ikke kan købe billetter i vores billetautomater, på vores app eller på vores hjemmeside. Så der er nedbrud over hele linjen.«

De tekniske problemer rækker så vidt, at DSB har problemer med at komme i kontakt med sit personale i togene. Der er dermed stadig billetkontrol nogle steder.

»Har man ikke et rejsekort, må man stige på toget. Vi er desværre også i den situation, at vi ikke kan sende besked ud til vores personale, fordi telefonsystemet også er nede,« siger Aske Wieth-Knudsen.

»Møder man personale, der ikke er orienteret om situationen, og skulle man mod forventning få en afgift, kan man få den eftergivet,« siger han.

Kunderne opfordres til at henvende sig til DSB Kundecenter for at få refunderet deres afgifter.

Det er endnu uklart præcis, hvad fejlen skyldes. DSB ved dog så meget, at det skyldes en teknisk fejl hos leverandøren af systemet.

/ritzau/