Nej tak til mødregrupper og kvinder på barsel

Illum-café forbyder ammende kvinder

Amning

Ammende kvinder er ikke længere velkomne i Illums café. (Arkivfoto) (Foto: Steffen Ortmann) Se stort billede

Babyer på shoppetur med mor kan ikke længere få en tår brystmælk i Illum.

Ammende kvinder, nej tak!

Sådan lyder det i Illums nyåbnede café 'Spisebaren.' Det københavnske stormagasin har fået nok af mødregrupper, babygylp og bare bryster og har valgt at forbyde amning i deres nye café.

- Når andre sidder og spiser, er det ikke det mest interessante at sidde og kigge på et bryst. Det er bare ikke det spisested, jeg gerne vil have. 

Det siger indehaver Mikkel Shafi og forklarer, at Illums café tidligere har været et yndet udflugtsmål for mødregrupper og kvinder på barsel, og det vil Mikkel Shafi gerne lave om på.

- Det er bare ikke noget, alle mennesker gider se på, og det kan vi godt forstå. Der er nogle, der kan finde ud af at gøre det diskret, men der er også andre, der bare hiver brystet frem foran alle andre. Det er ikke lækkert, siger han og indrømmer, at det for ham først og fremmest handler om at drive en forretning bedst muligt.

- Det skræmmer en del gæster, og derfor vil jeg gerne lave om på det. Jeg er først og fremmest interesseret i, at forretningen blomstrer, og at der kommer så mange gæster som muligt, understreger han.

Afstemning

- Med al respekt, så sidder man med sit barn nogle timer, og det gennemsnitskøb, man har, det er bare ikke så stort.

Han er selv far til fire børn og mener godt, det kan lade sig gøre at tage sine børn med ud forskellige steder uden at genere andre mennesker.

- Det er et spørgsmål om at tage sine forholdsregler og tænke: 'Jeg har et barn. Det er helt vildt fantastisk, men det vedrører kun mig'. Man kan godt passe på sine børn uden, at alle andre behøver at være med.

Børn og kvinder med børn er iøvrigt stadig velkomne i Illum, og stormagasinet arbejder da også i øjeblikket på at etablere en ammestue. Men indtil den bliver en realitet, må kvinderne altså finde et andet sted at give deres børn mad - eller tage en flaske eller et glas med mos med.

- Hvis der sidder én diskret i et hjørne og ammer, så er der ikke nogen, der siger noget til det, men vi kan ikke gå ind og vurdere, hvornår folk er diskrete, og derfor bliver vi nødt til at have nogle fælles retningslinjer, der gælder alle. Og det er bare ærgerligt, for der er jo nogle, der godt kan finde ud af at gøre det diskret.

Den nye ammepolitik har fået de nybagte mødre til at rase, og især på Facebook gløder debatten. Det kan Mikkel Shafi godt forstå.

- Jeg kan egentlig godt forstå, at der er mange, der bliver stødt over det. Deres barn er jo deres centrum, og de vil gerne ud at hygge sig i de måneder, de er på barsel, siger han og har dette generelle råd til de nybagte mødre: 

- Når man sidder på et spisested, og ens barn begynder at græde, så er det ikke ensbetydende med, at man skal blive siddende i en halv time og forsøge at trøste sit barn, mens alle andre sidder og høre på det. Så går man jo uden for og trøster det. Det samme gælder, når de skal have noget at spise.

DELTAG I DEBATTEN I BUNDEN AF ARTIKLEN

Læs også

Your comment
Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

Tak, Illum!!!

Af: Børnehader KvælDemLangsomt, Onsdag den 21. december 2011, 15:52

Endelig kan man slippe for at se og høre på alle disse forbandende, irriterende, larmende, skrigende små terrorister og deres langpattede mødre, som blokerer tog, busser, stier og gange i forretninger med overdimensionerede barnevogne til deres forpulede kneppeaffald!!!! Skrigeunger ud af byen!!!!

amme offentligt

Af: Perwin, Onsdag den 23. november 2011, 13:57

HVAD SKER DER??
Stomiposer, hængepatter, ulækkert, smide bukserne, droppe amning, lad barnet blive hjemme….
Hvad er det for et samfund, vi lever i?
Tænk at det mest naturlige og NØDVENDIGE i verden betegnes som klamt, ulækket, upassende, manglende hensyn…., og sidestilles med detat skifte stomiposer og at smide bukserne på et spisested.

HVOR SKULLE I SKAMME JER!!!!!
At gøre kvinder og spædbørn til anden rangsborgere, som ikke er velkomne på offentlige spisesteder, er bare ikke i orden! Det er grov diskrimination!

Til den ældre dame, som synes, at det er latterligt, at man ikke bare stopper med at amme efter 6 uger...undskyld mig…men tiderne har heldigvis ændret sig! Vi er blevet klogere, og man ved i dag, at det at amme sit barn i 6 måneder er, at give sit barn den bedste start på livet!
Hvad ville du synes om, at ældre over 65 år ikke må komme på cafe’en fordi folkepensionen kun rækker til en kop kaffe? Eller adgang forbudt for studerende og andre fattigrøve???
Eller adgang forbudt for kvinder med store struttende bryster?

Hvorfor er det lige, at man skal forbyde amning, når man f.eks. kunne have en politik om, at man lægger en klud over brystet når man ammer??

Mit råd til alle jer, som bliver SÅ stødt over en ammende kvinde….bliv hjemme!!!!
I vælger jo selv, at bevæge jer ud i det offentlige rum, og her har vi alle lige ret til at være.
Ja! En cafe er privat….men så sig det dog som det er! Du er kun velkommen, hvis du spenderer en formue! Sympatisk ikk’!!

amme offentligt

Af: lise jensen, Søndag den 2. oktober 2011, 17:13

Jeg gider faktisk heller ikke side og nyde min frokost imens at kvinden ved siden af ammer sit barn. skal jeg så også have lov tage mine bukser af midt i resturent, for have ret til vise min mand, mine nykøbte trusser. nej det gør jeg der hjemme. så amme kvinder, gør det hjemme, sutteflasker er faktisk opfyndet.;

Sutteflaske

Af: Signe, Onsdag den 5. oktober 2011, 12:53

Er det noget, du underviser spædbørn i... det der med sutteflaske? Eller eventuelt kender nogle der gør?

Der er jo rigtigt mange børn, der ikke evner at anvende en sådan. Ditto bryster der ikke vil samarbejde med brystpumper til at få mælken ud.

Jeg synes, det er helt fair, at man ønsker en anden type restauration. Fx ville jeg blive ret irriteret på at bruge mange penge på en hyggelig (romantisk) aften på en fin restaurant, hvis så der løb børn rundt omkring. Omvendt er det møggenerende, når mennesker vrisser af børn på børnerestauranter. Men argumenterne skal altså være i orden, og det er bare ikke et argument, at barnet bare kan få en flaske.

Ps. for min skyld må du gerne diskret løfte lidt ud i buksekanten, så din man kan se dine nyindkøbt trusser. Ligesom jeg ville undre mig over det særsyn det ville være, at se en kvinde smide blusen for at amme, ville jeg dog også synes, det var mærkeligt, hvis du ligefrem smed bukserne.

Tilsvarende må man gerne tænke over, om det er fint at titte i bukser på Noma, ligesom det ville være et bemærkelsesværdigt særsyn at finde børnefamilier på udflugt her.

amme offentligt

Af: lise jensen, Søndag den 2. oktober 2011, 17:13

Jeg gider faktisk heller ikke side og nyde min frokost imens at kvinden ved siden af ammer sit barn. skal jeg så også have lov tage mine bukser af midt i resturent, for have ret til vise min mand, mine nykøbte trusser. nej det gør jeg der hjemme. så amme kvinder, gør det hjemme, sutteflasker er faktisk opfyndet.;

ikke amme i cafe og resturent

Af: lise jensen, Søndag den 2. oktober 2011, 16:59

hvorfor skal vi andre, mens nyder dejlig middag, skulle se andre kvinder sidde amme, foran os, men vi nyder vores middag. man kunne dog give sutteflakse. og give bryst hjemme. bryst mælk er syndt for børn. men ja vi andre betaler for en dejlig oplevelse på resturent. ikke for se afklædte kvinder

En dag vokser de små fra det :-)

Af: T. Kristoffersen, Lørdag den 1. oktober 2011, 08:56

De pludrer om ditten og datten
og midt i al den evige pludren
bliver lille Viktor pludselig slatten
Med det samme åbner moderen,
og ud i rummet svinger patten.
Mon lille Viktor nu vil ha’ den,
sådan lige midt i Café Lattén?

Amme eller ej

Af: k, Fredag den 30. september 2011, 13:40

Uanset hvad sys jeg egentlig bare vi mangler flere spise steder uden små børn.

ammerum

Af: lise jensen, Søndag den 2. oktober 2011, 17:05

helt enig. hvorfor skal man betale penge til lækker stemning og mad. og så pludselig se side kvinder ved næste bord, have brystet fremme. hverken i selvskab med veninde eller kæreste er det en god stemning. det kan de gøre der hjemme.vi andre prøver jo heller ikke trusser bh, ude midt i bilka, vi går ind iprøve rummet.

Ammestuesnak

Af: T. Kristoffersen, Fredag den 30. september 2011, 06:26

er der meget af, også her. Skal kvinder skal have love til, at lufte bryster hvor det passer dem? Jeg mener nej! Skal restauratører og evt. andre indrette lokaler til amning? Jeg mener nej, det er simpelthen at gå for vidt! Vi må alle lære mange ting her i livet, også at planlægge vores gøres og laden blandt andre så der er plads til alle! Kvinder må også lære, at tilpasse deres Café besøg, så der ikke absolut skal ammes midt Café Latten. Hvis skal have lov til, at lufte bryster vor det passer dem, kunne man passende spørge, hvad skal vi mænd så have lov til at lufte og hvor? Og skal restauranter m.v. så også til at indrette lokaler til det? Jeg er ikke "gammeldags", men hver ting til sin tid og sted - og her er Caféen ikke stedet! Bøjer Illum af så har de bare ikke et eneste hår på brystet!

Man kan ikke altid planlægge amning -

Af: Anette, Lørdag den 1. oktober 2011, 17:15

Kære T. Du har vist ikke haft små børn?? Man kan - desværre - ikke altid forudse, hvornår et barn bliver sultent. Og når det skal have mad, så kan det faktisk ikke vente. Så med mindre at du burer kvinderne inde i deres hus i de første 6 mndr. så bliver de nød til at amme offentligt. Ofte kan det lykkes at komme ud og hjem uden at skulle amme, men der er desværre ingen garantier. Og så handler det jo ikke om at kvinder vil "lufte bryster" det handler om små mennesker der er sultne,....
Venlige hilsner, A

Amme

Af: Laursen, Mandag den 3. oktober 2011, 11:45

Endnu en gang Kvinder skal ikke gemme sig bag Barnet.
To fyldte stomiposer skal ikke tømmes i overværelse af kunder som indtager en betalt frokost eller middagsmad eller for den sags skyld en afslappende og betalt kage med kaffe punktum Der står for øvriget ikke at jeg får med i betalt en "( mums mums se også bleen er fyldt stor dregn/pige moderen tale til barnet og pudsle vidre. UD i papirkurven med det SKIDT.)",. I KAN LUFTE JERES TO STOMIPOSER HJEMME OG FOR EN NORMALITET HUSK AT VASKE JERES HÆNDER efter brug af PUDSLERUMMET SAMT WC.

Amme

Af: Laursen, Mandag den 3. oktober 2011, 11:45

Endnu en gang Kvinder skal ikke gemme sig bag Barnet.
To fyldte stomiposer skal ikke tømmes i overværelse af kunder som indtager en betalt frokost eller middagsmad eller for den sags skyld en afslappende og betalt kage med kaffe punktum Der står for øvriget ikke at jeg får med i betalt en "( mums mums se også bleen er fyldt stor dregn/pige moderen tale til barnet og pudsle vidre. UD i papirkurven med det SKIDT.)",. I KAN LUFTE JERES TO STOMIPOSER HJEMME OG FOR EN NORMALITET HUSK AT VASKE JERES HÆNDER efter brug af PUDSLERUMMET SAMT WC.

Det er da ok...

Af: Morten Nielsen, Torsdag den 29. september 2011, 15:26

Jeg synes det er ok, han driver jo en foretning som mange andre...
Jeg har selv 3 børn, så det er ikke derfor... Og uanset hvad kommer jeg aldrig til at synes det er ok at hive brysterne frem blandt andre... Ikke fordi jeg synes det er ulækkert, men fordi det er mærkeligt, og giver en underlig stemning... Da det jo er privat... Det er jo det vi har lært "nøgenhed er unormalt og masse-nedslagtning i alle afskygninget på tv er normalt"
Jeg er nu ikke typen der vil forlade et sted p.g.a. det, men havde det været min cafe ved jeg godt hvilke kunder jeg helst vil have besøg af... Så giv dog manden en chance, han er jo også ramt af den dårlige økonomi, og skal tænke på bankbogen... Akurat som de ammende kvinder skal :-)

Gud bevares bare bryster. Ammen ♥

Af: Annelise, Torsdag den 29. september 2011, 12:03

For få måneder siden var der en voldsom debat i medierne omkring drengebørn over 7 år ikke måtte komme med deres mødre i svømmehallen, men partout skulle tvinges alene ind i mandeafdelingen UDEN OPSYN og guf for pædofile handyr, hvis det skulle gå så slemt.

Drengebørnene måtte ikke se bare bryster og tissekoner var argumentet. Madammerne følte sig overbegloet.......

Nu drejer de så bleen 180 grader og siger, at selvfølgelig må brysterne vises frem - altså bare på cafeer :-)

Ammehjernelogik?? Hvorfor må vi se deres bryster på cafeerne, når små uskyldige drenge ikke må i omklædningsrummet i svømmeren....

kedsomhed

Af: else halling, Torsdag den 29. september 2011, 10:41

da kvinderne kom på arbejdsmarkedet i 60-erne, var det 6 ugers barsel! Problemet var ikke, hvor vi skulle amme, men hvordan vi hurtigst muligt kunne afvænne de små - glæd jer unge mødre, jeg vil lyde sur hvis jeg skrev, at I ikke kan være bekendt at brokke jer, vi "ældre" har gjort det muligt for jer, at have så supergode vilkår at være mødre på.

Amme

Af: Laursen, Torsdag den 29. september 2011, 09:34

Skal ikke gemme sig bag et barn pga at den voksen ikke kan se hvad et pudslerum er til, også ved ble skift.
Er der ikke adgang til pudslerum hvad skal en amme mor så der.

Puslerum

Af: John, Torsdag den 29. september 2011, 09:51

Ok, hvis en mor med et lille barn kun har lov til at opholde sig på steder hvor der er et puslerum, så skal du vel heller ikke opholde dig på steder uden toilet?

Amme

Af: Laursen, Torsdag den 29. september 2011, 21:36

To fylte stomiposer er vel ikke lige sagen, lige for øjne af Dem pga manglende toilet ned med dem i papirkurven, prøv lige, at se kontrasten på adfærd og hvad skal man se på ved bespisning eller en afslappene kage med kaffe.

Vulgært og anmasende

Af: Mette, Torsdag den 29. september 2011, 09:33

Som udflyttet dansker, bliver jeg næsten nødt til at kommentere, hvordan mange danskeres forhold til amning står i stærk kontrast til den overflod af seksualiseret indhold, der er i det offentlige rum, specielt aviser som B.T. og Ekstra Bladet.
Over alt er der et sygt fokus på "pik, patter og fisse" og det er da ikke mærkeligt at folk forbinder amning med noget vulgært, når alt der har med krop at gøre, bliver reduceret til en undskyldning for at fokusere på sex.
Sex er FEDT - ingen tvivl om det! - men kroppen har heldigvis også mange andre funktioner. Amning er vigtigt og naturligt, og kan fint gøres uden at omgivelserne plages af det. Det handler om respekt - fra begge sider!
Og når det gælder Illums cafe, kan man jo godt læse gennem linierne at det nok primært er det begrænsede køb, disse mødregrupper står for, der plager cafeejeren mest. Og det er helt rimeligt at han reagerer på at folk sidder på hans cafe i timesvis uden at købe andet end en kop te og et stykke kage. MEN det er en anden diskussion.

Amme

Af: Lone W, Torsdag den 29. september 2011, 08:41

Sikke sarte folk er.... og til alle jer unge piger/kvinder, der endnu ikke har fået børn, I vil først forstå hvor diskriminerende det er, når I selv får børn og skal amme... nå nej, I vil jo ikke amme... det er jo ulækkert.... Sølle børn....
Og til alle jer unge fyre der endnu ikke er blevet far, det lyder da dejligt at I vil sige til jeres barns mor, at hun SKAL blive hjemme indtil barnet er 6 mdr. mens I så vil sørge for ALT hvad der skal købes/handles ind og selvfølgelig vil I gå på jeres elskede ammefri caféer. For det er bare SÅ ulækkert hvis hun skal amme barnet offentligt! (Ironi kan være brugt)

gider ikke se på bryster

Af: bak mortensen, Torsdag den 29. september 2011, 06:03

når man tager ind for at spise evt. frokost og for at slappe af. Der må være masser af andre steder, disse mødre kan gå hen

Godt gået, Mikkel

Af: Karina , Torsdag den 29. september 2011, 03:40

Ja, vi er to tøser, der på afstand følger i med i debatten. Vi har flere gang oplevet den offentlige amning og har hver gang - som kvinder - fundet det påtrængende, blufærdigt, anmassende, grænseoveskridende og en smule vulgært at overvære. Vi er ikke sippede, men fra vores synsvinkel handler det om at være hensynsfuld og ikke udstille denne intime handling i det offentlige rum. Nej, det har ikke noget med racisme at gøre, som nogen vil påstå. Det ville være at lade det gå ud over een bestemt race, og det er ikke tilfældet her. Og dog, vil vi påpege, at det vist i dette tilfælde kun vil være danske kvinder, der kunne se dette "forbud" som et problem.
Vi synes endvidere, at det bære præg af, at det er mødrenes behov, der overskrides og ikke ungernes. Der gives udtryk for, at "de (mødrene) ikke kan bevæge sig ud, hvis de skal fx. tilpasse sig amningen. Og det er vel ikke det korrekte perspektiv, idet vi mener, det bør være ungerne og deres behov, der skal være i centrum og ikke mødrenes selvoptagende behov for stadig at kunne leve deres "gamle" liv - deres egoistiske behov for at få alt. Nu har I fået jeres unger, så nyd dem. Planlæg det - det kommer I alligevel til at skulle på et tidspunkt. Malk ud, tag en flaske med og gå så hjem, når ungerne har behov for det - og ikke jer. Vis hensyn, vi skal alle være her.
Godt gået, Mikkel. Du har ikke mistet os som kunder - snare tværtimod. Ses...

tankeløse moder

Af: papa, Torsdag den 29. september 2011, 01:55

Denne moder burde tænke sig om. Hvad F..... bilder hun sig ind. Hvor ansvarsløs kan man være? Hvis hun absolut skal ud i et varehus, burde hun havde ladet ungen blive hjemme i tryge omgivelser. OG derud over skulle denne tanketomme moder vise respekt og hensyn til omgivelserne. det er ikke noget ppetitligt syn, når hun sidderr og blotter sineoverfyldte og auppetitlige hængep..... og et sådant syn vl få mig og familie til at forlade stedet øjeblikkeligt

Kom hid piger

Af: Trine, Onsdag den 28. september 2011, 22:49

Kom bare ind til os her er der ingen sarte sjæle og alle er velkomne på

Http://www.babygrupper.dk

Vi ses - kom og mød andre mødre og find nogle i dit område

fri mig for narcissistiske mødre

Af: ib, Onsdag den 28. september 2011, 21:40

Amning og bleskift i det offentlige rum hører ingen steder hjemme. Når kvinder bliver mødre, bliver de utrolige selvcentreret og tror de kan tillade sig alt. De forstår slet ikke at det kan krænke andres blufærdighed. Ammeafdelinger er en god ide - så kan folk selv vælge om de vil se på det eller ej

Til Kirsten Knudsen

Af: Nicholas Reinfeldt , Onsdag den 28. september 2011, 18:59

Et mandligt kønsorgan er også noget alle mødre har nydt godt af!
Skal det tillades i Illums cafe om jeg må spørge! Hvis du mener at kriteriet er "at vi alle har nydt godt af" - så må jeg gå udfra at samme politik gælder kønsorganer????

Det naturlige

Af: Nicholas Reinfeldt , Onsdag den 28. september 2011, 18:55

Den med "Det er naturligt" kan ikke bruges som argument! Det er naturligt at prutte - men de fleste holder sgu luften igen eller går på toilettet på et spisested! Det er naturligt at sidde i bar overkrop - noget de fleste spisesteder heller ikke tillader!
Det handler om hensyn - hvis I, kære mødre ikke ønsker forbud, så drejer det sig om at være mindre radikal, og vise hensyn! Så er forbud ikke nødvendige!
Og..... Fortsat i samme kvæulerende stil - så vil I se, at Illums forbud blot bliver der første i rækken af mange!

en lille poesie over forskrækkelsen ved amning

Af: poul g exner, Onsdag den 28. september 2011, 18:39

en lille poesie over forskrækkelsen ved amning
ind skal brystet, helt ind i spædbarnets mund.
ud skal mælken, ud og farve det hele rødt for øjnene
af den sobert spisende, den sultne

liebhaver af knivens og gaflens blufærdighed,
den som besynger tallerkenens diskretion
og lykken ved glassets naturlige grænser

for kropslighed.

ud skal moderen, ud på toilettet
og tøjle sin podes sult,
formumme den, holde den skjult,

dets lille røde mund med alle suttereflekserne
lige på tungen, og den flig af brystet der anes
bag det levende, lykkeligt diende menneske

må anses for unaturligt og uanstændigt
placeret ved bordet overfor serviettens
ulastelige anonyme læbeaftryk fra det

civiliserede, indkøbende menneske,
varen af der selv går ind af døren,
og både kan snakke og være forarget

og forsøge sig med følelser ved frokosten.

hvis der er nogen her det sulter
er det heldigvis ikke barnet,
eller den kultiverede to-benede genstand med glasset,

tallerkenen,
kniven og
gaflen

i mekanisk håndsving
over salaternes slør
og kulturkødet foran sig -

det er moderen .

Smukt digt

Af: Majbrit Høyrup, Fredag den 30. september 2011, 17:16

Flot og fint, tak for det

Du fortjener en tudekiks

Af: Allan Christensen, Onsdag den 28. september 2011, 18:24

Forstå dog lille kvinde at du er i det offentlige rum og her må man tage hensyn til alle der, både pro et contra for bare bryster i cafeen og eller restauranten. Min kone (2 børn) i 60'erne kunne ikke drømme om at amme offenligt og heller ikke min datter med 3 børn, har lige været i Danmark på ferie med den yngste (½ år), og hun mente at det var 'krænkende' når de andre mødre blot lod som om de sad hjemme og ammede deres barn, sågar nogle skiftede bleen også. VIS hensyn, ha' pli i det offentlige rum, tak.

Okay

Af: Dennis J, Onsdag den 28. september 2011, 17:46

Jeg synes det er helt ok at forbyde. Når jeg sider på en cafe og får mig en brunch, gider jeg ik at se på bare bryster lige over for hvor jeg sider.
Det er ik fordi jeg er sart, men hvis jeg ser at der sider en over for mig og ammer, tager det 25% af min synsvinkel. For jeg har ik lyst til at komme til at kigge på brystet hver gang jeg kigger den ved. Det er jo ik til at vide hvor hysterisk, den mor reagerer hvis hun føler jeg kigger på hennes bryst. Hvilket jeg ik gør eller har lyst til.

Så må de finde et hjørne og side i og ligge en lille klud over byst og barn.

Når en mor ammer kan hun jo ik forstå at man kan ha noget imod det, det er jo det mest naturlige. Ja måske der hj.
Men så snart hun ik ammer og man kommer til at kigge på hennes bryster, så er det lige pludselig ik det mest naturlige..
Nej nej hvis man kigger i det tilfælde, så er man bare en klam fyr, en der glor eller ser hende som et sex objekt.

Så kvinder hold jeres bryster inden under blusen..

Dennis

nedringning eller amning

Af: Kirsten Knudsen, Onsdag den 28. september 2011, 16:23

Synes jo det kommer ud på et .. et bryst er og forbliver et bryst .... noget vi alle på et tidspunkt har nyt godt af ... og mener jo .. at mange voksne . .stadigt nyder godt af det .....
Hvorfor må BABYEN så ikke nyde godt af det ....
håber da jer der sidder og ynker over et barn som får mad hos sin mor .....
holder sig fra alle steder .. hvor muligheden for at et bryst eller mer' vises ... for det her er dog det mest ynkelige jeg længe har hørt/set

Dejligt :o)

Af: Anne, Onsdag den 28. september 2011, 15:27

Jeg super glad for, at Mikkel Shafi tør tage et initiativ til fordel for mennesker, som gerne vil kunne sidde og spise på Café uden at få stukket bryster fra ammende mødre eller gylpende babyer op i ansigtet samtidig. Jeg synes, at det er virkelig ulækkert og upassende. Jeg glæder mig nu over, for fremtiden, at kunne gå på "Spisebaren" i Illum og nyde min mad uden ubehagelige overraskelser. Tak for det Mikkel Shafi og tak fordi du skaffer rum til "os" som gerne vil være foruden synet af mælkespændte yvere og babygylp under måltidet.
Tak for dit indslag i debatten Berit Jensen, skønt at høre og jeg er helt enig :o)

Føj for den

Af: Jørgen Asssshole, Onsdag den 28. september 2011, 12:48

Ahhhh det er ikke iorden. "Steffen Poulsen"

Forbud avler forbud

Af: Jesper Stokholm, Onsdag den 28. september 2011, 12:26

Lad ejeren selv bestemme!
De mest hysteriske ikke rygere er mødre! Selvom det foregår i det fri! Det er sundt at I mærker lidt modstand - for det er ofte mødre som er mest fanatiske og selvcentrerede!
Jeres børn er søde ja, det er de! Og smukke - smukkere end moderens ved siden af. Men jeres brustvorter vil jeg gerne undvære mens jeg indtager min Caesar salat than you very much! Ullum - jeg indtager min frokost hos jer næste gang jeg er i nabolaget:)

Sørgeligt!

Af: Catja, Onsdag den 28. september 2011, 13:43

Du,nøjagtig som mange andre her i debatten sammenligner amning med rygning. Rygning kan dræbe, amning giver liv. Man kan ikke sammenligne de to ting.

Bare lidt at tænke over

Af: Betina, Onsdag den 28. september 2011, 12:40

Jeg tror faktisk ikke at mødre er fanatiske eller selvcentrerede, men at det er helt ekstremt vildt at få en lille spædbarn, som kræver din opmærksomhed 24 timer i døgnet. Alle dine sanser for at tage sig af det spædbarn bliver vakt, og det gør, at du er 120% på barnet. Det er det der gør, at vi overhovedet kan tage os af de små babyer. Mange mødre (eller fædre) lever jo i en slags bobbel de første måneder af babyes liv, fordi det er så krævende, og de må tilsidesætte alt andet, for at tage sig af den hjælpeløse baby. Men det kan da godt se ud som udefra, at de er selvcentrerede. Men faktisk er det jo helt modsat - de koncentrere sig 100% om et andet liv, og det vil jeg faktisk mene er 100% uselvcentrerede. Så er det du mener, at vi ikke skal give plads til de små babyer, og deres helt specielle behov de første år af deres liv?

Selvfedme

Af: Leo benzon, Onsdag den 28. september 2011, 10:45

I en boghandel havde en mor slået lejr med sit barn som hun skiftede ble på og ammede. På grund af alt det udstyr hun havde spredt ud kunne jeg ikke komme hen til de bøger jeg ville kigge på. Jeg mener klart at der skal være særlige amme/spædbørns-områder så mange steder som muligt! Alle andre steder skal det være forbudt.

øv

Af: Betina, Onsdag den 28. september 2011, 12:31

Undskyld men jeg bryder mig virkelig ikke om din sidste sætning. Du mener simpelthen at vi skal bo i et land, hvor vi lader små babyer sulte. En lille baby på 2 måneder kan ikke vente 20-30 minutter på at få mad. Det skriger så højt på mad lige i det øjeblik, som det er blevet sulten. Det har ikke nogen forståelse for tid, og hvert minut føles som en evighed, hvor baby skriger. Det er både meget stressende og tangerer til tortur, at nægte sådan en lille baby mad. Den udtalelse er simpelthen noget af det mest usympatiske og uempatiske, som jeg længe har hørt.

En kvinde ammer jo sit barn, fordi hun ikke har andre muligheder. Hun kan ikke give det andet. Det handler jo om ren overlevelse fra moderens side. Det at lægge sin baby til brystet er noget af det mest rigtigste og helt klart den bedste måde du kan behandle en lille baby på. Jeg synes faktisk, at din udtalelse er psykisk vold mod babyer, og jeg håber aldrig nogen sinde, at vi får et samfund, som bygger på de principper.

Boykot Spisebaren

Af: Eline, Onsdag den 28. september 2011, 10:44

Er vi blevet ligesom muslimske lande, hvor ammende mødre skal frygte at blive arresteret, hvis ikke de lukker sig inde i særlige private rum?! Det er jo rystende!!! Jeg håber alle frisindede danskere vil boykotte denne cafe, så vi kan slå et slag for tolerance.

Forbud

Af: Jens Chr. Jensen, Onsdag den 28. september 2011, 10:20

Der er steder, man skal have slips på for at komme ind, der er steder, man ikke kan komme ind med træsko eller joggingtøj og der er restauranter, hvor man ikke må have børn med. Så selvfølgelig kan man forbyde amning. Jeg vil til enhver tid vælge cafeen med ammeforbud.

Gør det

Af: Catja, Onsdag den 28. september 2011, 13:48

Jamen så gør du endelig det. Så slipper vi for at se dig kigge skævt til at vi giver vores børn mad.

Rolig nu...

Af: Michala, Onsdag den 28. september 2011, 15:26

Der er jo ikke en kat der løfter øjenbrynet fordi en enkelt kvinde ammer sit barn...men problemet er jo at stort set alle cafeer i Kbh er invaderet af mødregrupper og det er sgu irreterende at betale overpriser for kaffe og fredelig avislæsning midt i skrig og skrål...det er vel heller ikke meningen med den barselsorlov?

Rolig nu...

Af: Michala, Onsdag den 28. september 2011, 15:24

Der er jo ikke en kat der løfter øjenbrynet fordi en enkelt kvinde ammer sit barn...men problemet er jo at stort set alle cafeer i Kbh er invaderet af mødregrupper og det er sgu irreterende at betale overpriser for kaffe og fredelig avislæsning midt i skrig og skrål...det er vel heller ikke meningen med den barselsorlov?

Rolig nu...

Af: Michala, Onsdag den 28. september 2011, 15:23

Der er jo ikke en kat der løfter øjenbrynet fordi en enkelt kvinde ammer sit barn...men problemet er jo at stort set alle cafeer i Kbh er invaderet af mødregrupper og det er sgu irreterende at betale overpriser for kaffe og fredelig avislæsning midt i skrig og skrål...det er vel heller ikke meningen med den barselsorlov?

Helt okay.

Af: Berit Jensen, Onsdag den 28. september 2011, 08:46

Jeg synes, at det er helt okay at de forbyder amning i cafeen. Har selv 2 børn der begge er blevet ammet, det er bare ikke sket i offenligt rum. Der er ikke nogen der skal tvangsindlægges til at se på det og jeg gider ikke se på det. Jeg er 34 år så det er ikke fordi jeg er en snerpet gammel kone :) Kig den anden vej ?? Ja måske, man kunne også finde et andet sted eller time det så barnet spiser før eller efter byturen. Det kan godt lade sig gøre.

Det kunne du

Af: Catja, Onsdag den 28. september 2011, 13:56

Husk nu på at børn er lige så forskellige som dag og nat. Har selv to børn som du og de har begge nogen gange skulle ammes med to timers mellemrum. På den tid kan jeg næsten ikke nå ind til byen, hvad skal jeg så gøre???? er jeg så forment adgang til byen med mine børn. Come on, det er jo til grin!

Tag jer sammen!!

Af: Helene Dahl, Onsdag den 28. september 2011, 08:33

Illum skal være velkommen til at forbyde amning, men så skal de være sikre på at jeg aldrig i mit liv lægger så meget som en skilling der. Jeg følger sundhedsstyrelsens anbefaling om amning og gør det på en stille rolig og diskret måde med situationsfornemmelse. Jeg sidder jo ikke og puster røg i hovedet på andre medborgere eller spreder allergifremmende parafumer i det offentlige rum!!! Skal vi også til at forbyde teenagere at gå med hængerøv eller mænd at gå med træsko i Bilka, bare fordi vi andre ikke kan holde ud at se på det. SÅ KIG VÆK!

Gråd?

Af: Charlotte, Onsdag den 28. september 2011, 08:22

Det lyder som om det ikke er amning og bryster der er problemet - men GRÅDEN... Og det løses altså ikke ved at tage flaske og/eller mos med.

 

Lige nu på B.T. PLUS

Nyheder

Sådan blev jeg Johanne Schmidt-Nielsen

17/04 10 kr
Bil og camping

Bøderne i EU er eksploderet

12/04 10 kr
Slank

Bliv slank - uden at blive fattig

11/04 10 kr
Motion

Chris MacDonald: Når målet skal nås

07/04
Jobzonen - Ny karriere

Annonce: