Billetpriserne er på fem år steget med næsten ti pct. Samtidig er prisen på benzin og diesel styrtdykket

Prisen for at køre med tog er buldret af sted i de seneste fem år, mens bilisterne til gengæld kan glæde sig over billigt brændstof.

Det afslører tal fra Danmarks Statistik.

2017 er for mange pendlere allerede blevet et dyrt bekendtskab. Et nyt takstsystem på Sjælland, der skulle gøre priserne mere gennemskuelige, har fået flere til at brokke sig over kraftige prisstigninger.
Blandt andet Stevns’ borgmester Mogens Haugaard Nielsen (V), der fremhævede en prisforhøjelse på 40 pct. for flere af kommunens borgere, hvoraf mange pendler til job i hovedstadsområdet.
Og pristæsk til pendlerne er langtfra enestående.

Selv om adskillige politikere igennem årene har slået på tromme for både grøn omstilling og lavere takster i den offentlige trafik, er det gradvist blevet billigere at fylde benzin på bilen og dyrere at tage toget.
Frustration

Beregninger, som BT har lavet med tal fra Danmarks Statistik, viser, at det i perioden fra december 2012 til december 2016 er blevet 9,6 pct. dyrere at køre med tog. I samme periode er prisen på benzin faldet med 10,7 pct., mens diesel er blevet 16,1 pct. billigere. De generelle forbrugerpriser er til sammenligning steget med 2 pct.



Udviklingen skaber frustration hos pendlerne, der ikke mener, at kvaliteten er fulgt med prisstigningerne.

»Prisforvridningen, kombineret med, at kvaliteten i toget ikke heller ikke følger med, er en farlig cocktail. Det er derfor, vi ser, at den kollektive trafik taber markedsandele til privatbilisme,« siger pendlertalsmand for Kystbanen i Nordsjælland Michael Randropp.

Bilen er billigst

Et hurtigt regneeksempel bekræfter talsmandens bekymring.  Skulle du i går en tur fra København til Kalundborg, kunne to muligheder være som følger:

En voksenbillet uden rabatter med DSB til 148 kr. Eller en tur med bilen – i dette eksempel en Citroën med dieselmotor, som kører 20 km på literen – med brændstofudgifter på 44 kr. Der er taget udgangspunkt i, at en liter diesel fredag kunne fås for 8,56 kr. Alt i alt en prisforskel på 104 kr. i bilens favør. Oveni skal der selvfølgelig tages højde for bl.a. nedskrivninger på bilen og faste udgifter. Var det to voksne, der skulle rejse, ville besparelsen lyde på 252 kr. ved at tage bilen.

Ifølge Randropp er det langtfra enestående, at der kan spares penge ved at tage bilen. Han mener, at vi i Danmark har en klar skævvridning i prisen på bil kontra tog, som mange andre lande har forsøgt at tage hånd om.



»I mange udenlandske byer er det sådan, at hvis man er flere, der rejser sammen, så kan man købe en samlet billet, hvor den første person betaler fuld pris, men hvor det så bliver billigere for den anden person, og endnu billigere for den tredje og fjerde person. Det gør man, fordi den offentlige transport skal konkurrere med bilen, hvor der kan sidde fire i,« siger han og fortsætter:

»På grund af de meget markante prisstigninger i Danmark er det meget billigere at tage bilen. Især hvis man er to-tre mennesker, som skal en tur i byen sammen. Jeg forstår det simpelthen ikke.«


Trafikstyrelsen bestemmer

​Hos DSB, der er landets største togselskab, forklarer chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen, at selskabet sammen med de øvrige trafikselskaber følger et indeks som er bestemt i Trafikstyrelsen.

»Vi har nogle standard-billetpriser, som bliver fastlagt sammen med de øvrige trafikselskaber i Danmark. Her følger vi en ramme fra Trafikstyrelsen, der består af forskellige komponenter som f.eks. lønudvikling i den private sektor og brændstof-indeks.«

Siger du, at jeres billetpriser er politisk bestemt?

»Du kan sige, at taksterne på de billetter, vi har i fællesskab med de andre trafikselskaber, er indrettet efter den ramme, som Trafikstyrelsen har bestemt,« siger Aske Wieth-Knudsen.

Det er muligt at sænke priserne

Lad os sige, der blev ændret i rammen, så I i stedet skulle sænke billetpriserne. Vil det være muligt for jer?

»Det er det. Ved siden af har vi også egne produkter, hvor vi selv kan bestemme prisen. Et godt eksempel er DSB Orange, hvor man kan rejse fra Aarhus til København for kun 99 kr., hvis man køber i god tid og rejser, hvor der er ledig kapacitet. Vi har udbudt dobbelt så mange Orange-billetter i 2016, som vi gjorde i 2015,« lyder det fra Aske Wieth-Knudsen.
Trafikstyrelsens takststigningsloft for 2017 er på 0 pct. Dermed bør priserne hos trafikselskaberne generelt ikke stige i år.

Kollektiv trafik på et sidespor

F kalder prisudviklingen et ’sidespor’ og udviklingen i den kollektive trafik for en ’trist skæbne’.

»Det er et udtryk for de politiske styrkeforhold, at prisudviklingen på den kollektive trafik langt overstiger den almindelige forbrugerprisudvikling. Det er undergravende for tilslutningen til den kollektive trafik, og det ødelægger miljøet. Det er på alle mulige måder et sidespor,« siger SFs transportordfører Karsten Hønge, der selv er ganske godt bekendt med den offentlige transport.

Artiklen fortsætter under billedet

SF’s transportordfører Karsten Hønge mener, at det er nødvednigt at investere massivt i den offentlige trafik.
SF’s transportordfører Karsten Hønge mener, at det er nødvednigt at investere massivt i den offentlige trafik. Foto: Claus Fisker
Vis mere


»Jeg bor i Odense, og jeg kan godt lide at tage til koncert i København. Hvis vi er tre-fire personer, der skal af sted, er der ingen, der kunne drømme om at tage toget. Så er det betydeligt billigere i bil. Den eneste fordel med tog er, at vi kan drikke nogle bajere på vej hjem.«

Ifølge Hønge er der siden 2010 kommet 300.000 flere biler på de danske veje, og det kalder på politisk handling:

»Det bliver sværere og sværere for den kollektive transport at konkurrere med biler.

Og når det politiske miljø ikke har vilje til at holde hånden over den offentlige transport, så får den en trist skæbne.

Vi skal have gjort den offentlige transport mere attraktiv på alle planer. Der skal være højere standard i togene, man skal bl.a. kunne være online på hele turen. Togene skal køre hurtigere, og så skal der indledes en proces, hvor priserne bliver sat forholdsvis ned. Der er ingen vej udenom. Det er nogle store investeringer, men vi er nødt til at gøre det,« siger transportordføreren.