Du kender det sikkert. Din betalte P-billet udløber om to minutter, men du skal liiiiiiige på toilettet eller have en kop take-away-kaffe, inden du går hen til bilen. Altsammen i visheden om, at der da lige går fem-ti minutter, fra din p-billet udløber, til der falder en p-afgift. For den gode P-vagt skal jo kunne konstatere, at der rent faktisk er tale om manglende betaling af P-afgift. Altså at der ikke er en anden P-billet i bilen, og derefter skal bilen holdes under observation, da du jo kan være på vej med en ny P-billet. Men glem det.

At man skulle have små ti minutter på hånden er en alment udbredt vildfarelse, som ikke gælder i P-afgiftsjunglen anno 2012. Faktisk opererer private P-selskaber med en observationstid på helt ned til tre minutter. Så udløber din parkering kl. 13.58, kan du have en bøde kl. 14.01, og P-vagten vil være over alle bjerge, når du kommer tilbage til vognen kl. 14.05. Med kaffe eller en lettet blære.

De tre minutter er baseret på, at alt derunder ikke er at betragte som en parkering – men blot en standsning. Og så overtræder man af gode grunde ikke parkeringsreglerne. Det er reglerne ifølge færdselsloven, og de gælder på offentlig vej.

På private parkeringspladser, der administreres af private parkeringsselskaber som Europark eller Q-park, gælder der individuelle regler for observationstid. Det er nemlig ikke offentlig vej men privat grund. De tre minutter gælder dog også her som et minimum. Derover er det et spørgsmål om, hvor stor­sindede ejeren af parkeringspladsen har været over for bilisterne, da de indgik aftalen med parkeringsselskaberne.

DRs forbrugerprogram Kontant, har dog tidligere dokumenteret, hvordan bl.a. Europark har talt observationstiden helt ned til de minimale tre minutter, mod at lodsejeren får en større bid af afgifts-kagen fra de udskrevne P-afgifter. For hele parkeringsselskabernes forretningsgrundlag er udstedelse af P-afgifter. Jo flere, jo bedre. Så sørg for, at der aldrig går mere end tre minutter, fra din P-billet er udløbet, til du har flyttet din bil, hvis det er en privatejet og administreret P-plads, du holder på.

I Københavns Kommune, som er en af landets største udsteder af P-afgifter, har de dog konduite nok til at operere med en observationstid på fire minutter. Da P-vagten samtidigt skal sikre sig, at der ikke er en betalt P-billet i bilen, er der reelt tale om fem minutter. Men så falder hammeren også.

Ifølge færdselslovens § 121, stk. 3, skal bøden dog være færdigudskrevet og afleveret i forruden, før bordet fanger. Er P-vagten stadigvæk i gang med at noterer, når du gør opmærksom på, at du vil flytte din bil, så er afgiften ikke officielt færdigudskrevet, og du slipper med en advarsel og eventuelt et lille parkeringsopdragende foredrag. Det gælder både i offentligt regi og hos f.eks. Q-park.

Og så er det i øvrigt en skrøne, at P-vagter skulle være provisionslønnede. Det gælder hverken de kommunalt ansatte eller Europarks. Men det ændrer ikke på, at de private selskabers forretningsmodel hviler på udskrivelse af afgifter, så forvent ikke forståelse for eventuelle kaffebehov eller andet. Er du ud over dine tre minutter, og er bøden skrevet, så spilder du din tid, hvis du forsøger at tale dig ud af den.