Hvad er sandheden om dovne Robert?

Er han et PR-stunt søsat af DR?

Kontanthjælpsmodtageren Robert Nielsen trak i går overskrifter på flere medier, heriblandt bt.dk, og trak tusindvis af kommentarer på forskellige Facebook-sider.

I et interview med DR2 forud for kanalens nye søndagsprogram 'På den 2. side' fortæller Robert Nielsen om hvordan han på 11. år er arbejdsløs, i dag på kontanthjælp og ikke er interesseret i et arbejde. Robert Nielsen har tre ikke færdiggjorte universitetsuddannelser bag sig, og erkender, ifølge interviewet med DR2, at han er doven og ikke gider job han ikke synes, matcher hans (høje) kvalifikationer.

LÆS OGSÅ:Robert gider ikke 'skod'-jobs: Ja, jeg er et dovent svin

Men er Robert Nielsen ægte? Kan man virkelig gå rundt 11 år og hygge sig og modtage kontanthjælp uden kassen smækkes i eller der stilles krav fra samfundets side.Ifølge Berlingske-bloggeren Anne Sophia Hermansen er der i hvert fald noget, der ikke stemmer. Lørdag aften luftede hun sin mistanke om et muligt pr-stunt på Facebook og i dag skriver hun i et blogindlæg på b.dk:

- En ny orkan har ramt landet. Sidste år hed den Carina, nu hedder den Robert. Den 41-årige Robert Nielsen, der er blevet interviewet til DR2 nye søndagsprogram "På den 2. side", fortæller i et klip på DR's hjemmeside, at han har været på offentlig forsørgelse, siden han i 2001 forlod tre uafsluttede universitetsstudier. Og det har han det godt med. Faktisk så godt, at han beskriver sig selv som et "dovent svin", der ikke gider arbejde som pedel eller med noget så latterligt som at samle klemmer, næ, skal han have et job, skal det være et "tale-job", sådan et hvor han kan debattere samfund og økonomi og bruge sin viden.

- Interviewet har naturligvis fået mange til at reagere, og politikere fra Konservative, Liberal Alliance og  Venstre har allerede Facebookopdateret om doven-Robert.

LÆS OGSÅ:Venstre: Du er en samfunds-nasser, Robert

- Selv blev jeg også ramt af forargelse, men så tjekkede jeg Roberts Facebook-side. Her griner hans venner af doven-Robert og annoncerer, at de vil melde sig ind i den hadegruppe, der selvfølgelig er blevet oprettet og tæller 255 medlemmer. Robert Nielsen liker deres opslag og joker med, at han måske sammen med Carina kan blive Danmarks nye realitypar. Hm, mon man sidder og joker med sine venner, når nationens forargelse slår ind over en som en tsunami? Næppe. Min teori er, at DR har taget røven på os. Eller at Robert Nielsen har taget røven på DR. Noget stemmer heller ikke i hans historie om kontanthjælp, skriver Anne Sophia Hermansen.

Bt.dk talte søndag morgen med Anne Sophia Hermansen. Til bt.dk siger hun:

- Jeg tror simpelthen ikke på, det kan lade sig gøre at være 11 år på kontanthjælp, uden der gribes ind. Hvis det er sandt, er den eneste forklaring, at der er noget i hans historie, vi ikke kender til. Måske har han svære psykiske eller sociale problemer, og hvis det er tilfældet, mener jeg, det er problematisk, at DR bruger ham som case.

Bt.dk talte lørdag aften med flere ledende personer i DR, der alle som én bekræftede, at historien om Robert Nielsen ikke er et stunt fra DRs side og at DR står inde for historien. Til det siger Anne Sophia Hermansen.

- Måske er det så Robert, der har narret DR. Lige meget hvad synes jeg, DR har et problem.

Anne Sophia Hermansen fulgte lørdag aften debatten som den rullede sig ud på Facebook og på netmedierne. Og hun hæftede sig særligt ved to ting. Dels den meget hårde tone der er kommet i debatten om arbejdsløse i kølvandet på hele Carina-sagen, dels at flere politikere på baggrund af en lille interview-bid var klar til at kræve handling og nye love. 

- Man må spørge sig selv om politikerne overhovedet kender reglerne. For som det er i dag kan man altså ikke bare undslå sig arbejde og så få kontanthjælp, siger hun.

Og i sit blogindlæg på b.dk skriver hun:

- Mens Facebooknationen ryster af forudsigelig forargelse, kræver politikere handling og indgreb og reformer og taler om skatteborgernes penge, som var de små babysæler, der blev angrebet af farlige, farlige nassesvin (tjek lige jeres eget misbrug af skattekroner, når I stiller tonsvis af §20-spørgsmål, politikertyper). Når DR søndag aften sender "På den 2. side" får vi se, om Robert Jensen er en hoax.

HVAD TROR DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR

Læs også:

Din kommentar

Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

Kan ikke lade sig gøre?

Skrevet af Flemming Hansen, Søndag den 24. februar 2013, 21:02

Skulle det være et PR stunt?

Anne Sophia Hermansen mener tilsyneladende ikke at det kan lade sig gøre at være på kontanthjælp i så mange år. Det burde det heller ikke kunne, velkommen til virkligheden.

Indtil videre er der over 6000 mennesker der har gjort Robert kunsten efter.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/01/04/192719.htm

Dårligere ledere

Skrevet af Margit Larsen, Søndag den 24. februar 2013, 12:46

Det må være fordi vi har alt for dårlige sagsbehandlere de magter åbenbart ikke at få gang i de ledige, måske har de alt for mange ledige at skulle håndtere, men så må de jo råbe politikerne op

Arbejdsløshed

Skrevet af Jørgen, Onsdag den 26. december 2012, 22:36

Jeg startede mit arbejdsliv som 16-årig og har haft et dejligt arbejde i 42 år. Jeg var dygtig til mit arbejde, og jeg havde en god løn (40.000 om måneden. Jeg havde hus på Strandvejen. Jeg havde et behageligt liv, når jeg mødte på arbejdet havde jeg en chef der holdt mig aktiveret hele dagen. Men en efterårsdag slog bomben ned, mit firma havde mistet en stor kunde og der var ikke brug for mig og mine kollegaer. Jeg røg helt ned i kælderen, for det kunne jo ikke ske for mig, det er jo kun de andre der blev fyret.
Efter at have sundet på et par uger, måtte jeg jo komme videre. Jeg startede med at søge job inden for mit eget fag (grafiker), men jeg fandt hurtigt ud af at der var ikke noget at få, så jeg søgte på alt ( Køkkenmedhjælper, postbud, vicevært o.s.v.). Men jeg fik svaret, at der var mellem 200-600 andre der havde søgt jobbet. Jeg gik 2 år som arbejdsøgende. Det har været det værste jeg nogensinde har oplevet, jeg mistede mit huset, det havde jeg ikke råd til mere. Jeg kunne ikke tage med mine venner på ferie, det var for dyrt. Jeg mistede mit selvværd, det er ikke behageligt at fortælle at man er arbejdsløs. Men det værste var at nu skulle jeg selv til at tage et initiativ for at få dagen til gå, jeg havde jo altid været priviligeret med at blive aktiveret på mit job med masser af gode arbejdsopgaver. Til alle jer der håner folk der er kommet i den ulykkelige situation at miste deres arbejde. Tænk på det kan blive jer en dag.

Hvorfor opstiller du ikke for Liberal Alliance

Skrevet af Jørgen Bo, Onsdag den 26. december 2012, 21:46

Hej Robert
Hvis du ikke gider at arbejde kan du jo stille op for Liberal Allliance. Der er jo en politiker som Joachim B. Olsen, jeg tror aldrig den mand har haft et ærligt stykke arbejde, han har levet på overførselsindkomst hele sit liv. Først som studerende i økonomi, som han ikke færdiggjorte, derefter som kuglestøder, også betalt af staten, og nu er han politiker.

systemet simpelthen for slapt

Skrevet af Leif, Søndag den 16. september 2012, 22:05

problemet er at jobcentrene ikke sender folk ud til de ledige job der er,det burde simpelt hen være sådan at hvis folk ikke tager de job der er skulle de simpelt hen miste retten til kontanthjælp og for den sags skyld også hvis man får dagpenge fra en statsanderkendt arbejdsløshedskasse,Mange der kan arbejde og er sunde og raske gider ikke og lave noget som helst og så er det uanset om det er folk der går på kontanthlælp eller arbejdsløsheds understøtelse og dem som modtager dagpenge fra en statsanderkendt arbejdsløshedskasse føler sig så lidt finere på den, næsten alle som en, siger de, at det er jo noget vi selv betaler til .
Pladder siger jeg bare,sandheden er at de får flere penge fra det offentlige/staten end en kontanthjælpsmodtager.
talene ser sådan ud lige nu: den der får arbejdsløsheds understøttelse der dækker kontigentet 25% og resten det vil så sige 75 % kommer fra staten,det er der mange der ikke ved,men sådan hænger det altså sammen.
der er så nogle der går og er syge på kontanthjælp og de skal selvfølgelig over på pension eller de andre ordninger der er til eks. fleksjob,men der er systemet også sløve i betrækket ,så dem inde i folketinget tror og siger også fejlagtigt,at det kun er folk der arbejdsdygtige der går på kontanthjælp,men det kan ikke være mere forkert.

Virker Robert Nielsen normal ?

Skrevet af Juleia Nissen, Fredag den 14. september 2012, 15:58

Ja, han virker normal, han er ikke den eneste der fiser den af.
Han var indskrevet på universitetet, normalbegavet, men lider måske af en psykisk sygdom, han lever i et roderi.
De der skal behandle hans sag fiser den også af, ellers bliver de arbejdsløse. Her er to parter der sammen ønsker at overleve.
Dovne Robert Nielsen, får nok nogle problemer, da han afslørede svindelsystemet.

Virkelystne danskere optræder som rollemodeller!

Skrevet af Mogens Weile, Fredag den 14. september 2012, 11:16

Endelig dukkede han op: ”Dovne Roberts” modstykke til den ”Virkelystne Hans Henrik”.

Den hårdtslående dansker der nu er begyndt at betale skat og moms med glæde. Manden der skaber arbejdspladser og fitness-sunde medborgere.

Den gode dansker der arbejder gratis i sin datters investeringsselskab og i flere andre og andres selskaber.

Den gode virkelystne dansker der skylder sine kreditorer/”venner” 200- 300 millioner kroner og 10 millioner i skat.

Den gode dansker med et netværk af virkelige virkelystne venner der villigt træder til i nødens stund.

På min opfordring til alle vennernes venner bør der snarest opføres et mindesmærke et centralt sted i København med indgraverede navne på de virkelystne.

På mindesmærket bør der udover Hans Henrik Palm nævnes navne som fx:

Henrik Rossing og Per Lyngbak Nielsen Fitness World A/S illegal og underbetalt polsk arbejdskraft, Asger Aamund biotekselskabet Neurosearch konkurs og Susanne Bjerrehus, Christian Correll, Jesper ”Kasi” Nielsen Kasi ApS', AGK konkurs, Maria Donna og Michael Monetz rengøringsfirma tvangsopløst, Johnny Nim fup og dagpengesnyd, Alex Brask Thomsen Finans - og Kreditbanken og tidligere medlem af nazistpartiet og medbagmand på Radio Mercur, Kurt Thorsen og Rasmus Trads dokumentfalsk i PFA Byg, Hans Brixtofte borgmester for Venstre i Farum bedrev svig for borgernes penge, Flemming Østergaard Parken, Jens Frederik Henrik Backhaus Normandia ApS, Steen Gude Stones Invest, Aldo Petersen, Peter Forchhammer, Peter Schmeichel, Per Villum Hansen Hafnia A/S konkurs, Ole Vagner ejendomsinvester, Ole Abildgaard Samson Bank, Johannes Petersen Nordisk Fjer konkurs: efter boopgørelsen var kreditorernes samlede tilgodehavende 4 milliarder, Klaus Riskær Pedersen Accumulator Invest og Krepco, John Trolle (Rasmussen) Memory Card Technology, Stein Bagger IT Factory, Erik Damgaard og Anni Fønsby fængslet for rufferi, Amanda Jacobsen bedrageri, Peter Linck skrev fiktive fakturaer, Kenneth Roy Hansen og Aase Stegmann Business Partner København bestikkelse og mandatsvig, Peter Adler Alberti underslæb og dokumentfalsk for én milliard i nutidige kroner og minister for Venstre, og mange, mange, mange flere virkelystne.

De levede et luksusliv i sus og dus for andre folks penge!

Afslutningsvis kan der passene indgraveres: ”Tag ansvar for dig selv og lad andre betale”.

Ved mindesmærket kan Joachim B. Olsen, Ammitzbøll, Amin fra Vejlegården og Løkke Rasmussen og Co., så sammen med TV2, BT, Berlingske Tidende, Se og Hør og Billedbladet samles på en ”virkelystdag” en gang om året med blomster og dannebrogsflag og hylde deres rollemodeller.

Skod jobs

Skrevet af Johanne, Torsdag den 13. september 2012, 14:02

Medens vi alle skriver frem og tilbage, er nogle landsmænd igang med at ansætte håndværkere og rengørings ass fra andre befolknings grupper, som er skod jobs for nogle

Kontanthjælp plus sort arbejde

Skrevet af P. Hansen, Tirsdag den 11. september 2012, 23:22

Sådan kan en doven robert tjene flere penge end andre. hele systemet der støttes af venstreorienterede opdrager visse typer til at nasse på os andre. Det er hele denne usunde indstilling der ødelægger tilliden til til det demokratiske system, fordi når der er flere der modtager end der yder, så er der ingen grænser for nasseriet - sørgeligt med enudvikling der drives frem af naive politikere

Samfundsnasser.

Skrevet af Brian, Tirsdag den 11. september 2012, 16:39

Til Venstre folkene: Hvem betaler Lars Løkke's taxaboner det gør vi andre i samfundet. Hvem betaler Lars Løkke's fadbamser det gør vi andre i samfundet.

Til alle politikkere inkl. Joachim B Olsen:
Hvem betaler jeres løn, ministerpension og folketingspension.?
Det gør resten af samfundet.
Kan vi så ikke forlange at i fører noget ordentlig politik.
Hvis Robert har været på kontanthjælp i 11år, ja så kan en fra 1.klasse godt regne ud at det var han så allerede under den blå regering.
Så dengang blev der heller ikke gjort noget mod det.

Hvis man ikke som Joachim B Olsen, sad og sov i folketingssalen, så ville man være mere opdateret på det hele. Han er jo en skandale, lige som traktor Toels er det.

Nej der skal ryddes op over på Borgen, alle korrupte politikker skal smides ud og fra tages alt hvad der hedder ministerpension og folketingspension og alle andre goder.
Men måske ville vi stå i den situation at der så ikke var mange politikker tilbage over på Borgen.

Men som man ser så tit, laver en politikker til pas meget lort, så bliver vedkommende ned til EU, og bliver belønnet med en højere gage, sikke en straf at få.
Og hvis ikke de kommer til EU, så bliver de Chef for Nato, lige som vores tidligere statsminister Anders "Abe" Fogh Rasmussen.
Hvordan han kunne blive statsminister efter alt det lort han lavede under Poul schlüter er en gåde.
Og det undre også en hvordan "Fadbamsen" Lars Løkke kunne blive statsminister.
Han har måske en fremtid som langdistanve minister fra RIO. :)

Alle korrupte politikker skulle ind og sidde i spjældet og lave tøjklæmmer, efter at de har betalt alt tilbage hvad de har fået i løn, pensioner, Rolex ure osv.

dobbelmoral

Skrevet af hanne, Onsdag den 12. september 2012, 09:57

præcis, mennesket kunne nøjes med at synge og danse, hvis det ikke var så forbandet grådigt..
Nogen mennesker synes det er vigtigere at få et amerikansk køleskab, en fed bil det helt rigtige mærketøj osv osv, altså en rigtig god kapitalistisk forbruger...
Lad dog dem arbejde, der vil ha mere end det nødvendige, og vær kun glad for at "dem der kan nøjes" ikke tager kapitalistens arbejdet og pengene....
Men problematikken er nok snarere at kapitalisten vil ha slaver til at lave det lortearbejde de ikke selv gider lave;O))
Man kan jo starte med at tage nogle penge fra alle de statsansatte højere uddannede, ubrugelige"papirvendere"og give dem til dem der knokler med "lortejob"...HVIS alle arbejdsopgaver er lige gode ;O)))))))) NOT..

Hvor er Roberts værdighed?

Skrevet af Knud Christensen, Mandag den 10. september 2012, 23:36

3 gange har Robert forsøgt sig med universitetsuddannelser, bl. a. kinesisk. Han har imidlertid ikke haft evner eller rygrad til at gennemføre bare en af disse uddannelser.

Ikke desto mindre har han meget store tanker om sig selv og føler sig hævet over at skulle ernære sig ved "skodjobs". Hvis hans evner rækker videre end til "skodjobs", kan man dog undre sig over, at han ikke forlængst har fundet det job, der matcher hans store kvalifikationer. Imidlertid er sagen nok, at han faktisk ikke kan klare andet end "skodjobs"? Og det forbyder hans værdighed ham!

Man kan så undre sig over, at samme værdighed ikke forbyder ham at nasse sig igennem tilværelsen.

I øvrigt: En sikker vej til et godt og velbetalt job vil være at færdiggøre uddannelsen i kinesisk. Erhvervslivet sukker efter veluddannede folk, der forstår kinesisk sprog og kultur.

Men det rækker Roberts evner nok ikke til. Skulle det trods alt lykkes ham at gennemføre en formel uddannelse, er det nok tvivlsomt, om nogen erhvervsvirksomhed tør binde an med at ansætte ham med de holdninger han har lagt for dagen.

Hvor har den mand mon deponeret sin værdighed?

Muligt at være på kontanthjælp i mange år

Skrevet af Anette Eriksen, Mandag den 10. september 2012, 23:18

Jeg forstår ikke helt forargelsen over, at nogle få danskere måske ikke gider arbejde: 95% vil hellere end gerne arbejde! Jeg forstår heller ikke "jagten" på de uheldige, der er blevet ramt af 2 finanskriser, efter at have været på arbejdsmarkedet i mange, mange år og hellere end gerne var blevet! Gerne vil igang igen.Eller den ældre arbejdskraft, som regeringen vil have, skal blive meget længere tid på arbejdsmarkedet, for der er "brug for dem" - men det er der rent faktisk ikke: Vi tager faktisk bare arbejdet fra de unge! Og det var derfor, efterlønsordeningen i sin tid blev påduttet os: Vi skulle trække os lidt før - for at de unge kunne få jobs!! Det var vigtigere, at de unge, kom i arbejde. Det synes jeg stadig, det er ...men vi bliver som ældre arbejdskraft beskåret og straffet i hovede og røv, hvis vi ikke bliver, til vi næsten stiller træskoene. De unge kan ikke få job, fordi vi ældre pga. finanskriser og "trusler", bliver så længe vi kan, og der er meget få jobs ledige! Men samtidig stiller vi ingen jobkrav og der er ingen sanktioner overhovedet til en lang række udlændinge, fortrinsvis muslimer, der har boet i landet i 10-15 år uden nogensinde at have haft et job, eller have ønske om at få det.
Man skal bare have lange skørter på, m/k, tørklæde osv., så opgives "aktivering" helt på forhånd af jobcentrene, og man kan være i fred, på offentlig ydelse.År, efter år efter år! Så jeg forstår godt, de holder krampagtigt fast i de lange, langsomme gevandter, ikke tager langebukser og praktisk tøj på, holder fast i "lange kjoler" og nøjes med kun at kunne ganske få danske ord, officielt i al fald, osv. .. for så bliver man nemlig ikke sendt i arbejde, eller aktivering. Men er fredet i klasse A. Masser af udlændinge i deres bedste alder, laver ingenting, har aldrig gjort det, har det fedt med det og har boet her i masser af år, spiller hjælpeløse, offerroller ...men er meget upgrade mht. mobiltelefoner, internet, satellittv , fede biler osv.
Jeg er absolut ikke "racist" - men jeg er realist, og det er noget helt, helt andet! Asiater er GODE til at integrere sig, vil meget gerne arbejde, og er meget opsøgende mht at komme i job, og sådan har div. asiater været i årevis: Knaldgod dansk arbejdskraft, men andre er her kun for at hygge sig, på 10,12 eller 15. år, få af statskassen - uden nogensinde at have ønske om at bidrage selv, med bare en lille bitte smule tilgengæld for, hvad de modtager. - Jeg begynder selv at nærme mig de 60, men er stadig i job, i hårdt fysisk job, akkordbetonet job indenfor jern og metal, ikke mit drømmejob, det ligger langt væk fra det, men omskolede mig som 51-årig ... til arbejde, som der dengang var "bud efter".
Istedet for at fokusere og "pisse af" over nogle få danskere, der melder ud, at de ikke gider arbejde undtagen hvis... sådan og sådan ... synes jeg, man skulle fundere lidt over, hvorfor det er så meget mere "OK" at en stor gruppe udlændinge, har kunnet få alt betalt, ikke bliver "jagtet/aktiveret", stillet krav til skal søge så og så mange jobs om ugen, men kan bo her i årevis,med "alt betalt"... og uden nogensinde at have været i arbejde! Det bekræfter dem jo egentlig bare i, hvad de selv synes: At de er bedre mennesker end danskere og derfor har krav på denne her "særstatus", fredet i klasse A.
Men skal visse typer udlændinge i Danmark have det meget bedre end danskere, i Danmark? Jeg forstår ikke "disponeringen"- men sådan ser det rent faktisk ud!

Lidt realiteter

Skrevet af Philip, Onsdag den 12. september 2012, 13:47

Hvor du bla kan se at i forhold til juni 2008 er kontanthjælpen til udlændinge steget med 136 pct., mens der er kommet 53 pct. flere personer på ledighedsydelse.

I juni var der 103.800 ikke aktiverede modtagere af kontanthjælp, hvilket er en stigning på 10 pct. i forhold til samme måned sidste år.

I forhold til juni 2008 udgør stigningen 55 pct.
Det samlede antal modtagere af økonomisk hjælp til forsørgelse, også benævnt kontanthjælp mv., er steget til 170.500 personer i juni 2012, hvilket svarer til en stigning på 5 pct. siden juni sidste år og 37 pct. siden juni 2008.

Flere aktiverede kontanthjælpsmodtagere

I juni var der 56.400 aktiverede kontanthjælpsmodtagere, svarende til en stigning på 2 pct. siden juni sidste år og en stigning på 48 pct. siden juni 2008.

Færre på revalideringsydelse

I juni var der 9.900 personer på revalideringsydelse. Det er 15 pct. færre end i juni sidste år og 34 pct. færre end i juni 2008.

Flere udlændinge med kontanthjælp og flere på ledighedsydelse

I juni modtog 4.300 personer kontanthjælp til udlændinge (tidligere introduktions-ydelse), og 16.700 personer modtog ledighedsydelse. I forhold til juni sidste år er antallet af personer, der modtager kontanthjælp til udlændinge steget med 29 pct., mens 3 pct. flere modtager ledighedsydelse.

I forhold til juni 2008 er kontanthjælpen til udlændinge steget med 136 pct., mens der er kommet 53 pct. flere personer på ledighedsydelse.

De samlede udgifter til kontanthjælp mv. stiger

Udgifterne til kontanthjælp mv. udgjorde 1,9 mia. kr. i juni 2012 og er dermed steget med 9 pct. i forhold til samme måned sidste år. Lidt over halvdelen af udgifterne er
gået til ikke-aktiverede modtagere af kontanthjælp, mens en fjerdedel er gået til aktiverede modtagere af kontanthjælp.

Danmarks Statistik Kontanthjælp mv.
2. kvt. 2012 Arbejdsmarked.

robert

Skrevet af eva just, Mandag den 10. september 2012, 22:54

Igen bruger man en masse resourcer på en historie der i bund og grund ikke kan gøres om hvis det er tilfældet at han har gået på socialhjælp i 11 år, for det andet, kommunen skal bare undersøge sagen, og få den rettet, det kan da ikke være nødvendigt at lave love og kommunale regler om for hver gang tv og aviserne kommer med en nyhed. Bare gør det der skal gøres og så slut, det er da ikke så mærkeligt at man klager indenfor alle offentlige instanser at der ikke er penge nok, når man bruger resourcer på sådan en gang ævl.

Kontanthjælpen - prøv den selv

Skrevet af Marianne Larsen, Mandag den 10. september 2012, 20:04

Man kan jo undres når man læser alle disse opslag, med fjern kontanthjælpen fra denne type Robert, men hvad så?? Det er jo tydeligt for enhver at han er en "ener" en "særling", han er jo tilsyneladende ikke i stand til at varetage et normalt job, men noget skal manden jo leve af.
Og igen har den "særdeles kvikke" Sophie Løhde, da også fundet de vise sten, "når sådan noget kan lade sig gøre, så må kontanthjælpen da sættes ned, for så er der jo INGEN der vil arbejde" hvor hun får disse kvikke ideer fra må guderne vide, det er så man krummer tæer og bider tænder mage til "overlegenhed" skal man da lede længe efter. Jeg syntes at hun Sophie skulle prøve at komme på kontakt hjælp i et par måneder og se hvordan hun så ville klare den. Jeg er helt overbevist om at en måneds kontanthjælp, ikke engang ville række til 1 uges forbrug hos hende. Forstå dog at alle dem på dagpenge, kontanthjælp af hjertet ønsker et job, om så det giver 2 kroner mere eller mindre er da ligegyldigt, bare det at man kan få lov til at komme på job, og forstå så at en type som Robert vil altid kunne hives frem, og dybest set er han jo en stakkel, og lever formentlig på et usselt værelse og kan få det til at løbe rundt med en kontanthjælp, men en børnefamilie kan altså ikke. Husk lige på at ens udgifter er de samme som da man havde et job. Alle dem der taler så grimt om folk der er kommet i nød pga. arbejdsløshed skulle skamme sig, det er som om alle bliver dømt, som dovne og ikke gider arbejdet fordi forskellen på kontanthjælp og job er så lille. I kan ikke være mere galt på den.

Altfor mange

Skrevet af Jens Hansen, Mandag den 10. september 2012, 21:00

Så er der mange enere i lille Danmark.

11 år på kontanthjælp må Ellen Trane Nørby bære selv........

Skrevet af Flemming Bjerggaard, Mandag den 10. september 2012, 17:52

Hvis det er rigtigt, så har Venstre og Ellen Trane Nørby et stort problem, for de har haft regeringsmagten i 10 år i den periode.

Og så er jeg enig med Anne Sophia Hermansen, det burde ikke kunne lade sig gøre. Derfor tror jeg på det er det et mediestunt, som det var med "den frivillige skattekonto" som Venstre og Troels Lund Poulsen etablerede for at latterliggøre Villy Søvndal og Helle Thorning.

Hvornår får Venstre en hæderlig tilgang til politik igen. Hvis man ikke stopper al det politiske spin, så ødelægger partiet troværdigheden i dansk politik.

Jeg glæder mig til dansk politik igen bliver et spørgsmål om ideer og visioner for udvikling af vores samfund, frem for det ulidelige spin og personlige fnidder fnadder anført af BT, der ikke kender sin journalistiske besøgelsestid og dyrker begrebet hæderlig journalistik!

Ham har jeg set før

Skrevet af Rasmus, Mandag den 10. september 2012, 16:23

Er det ikke Biker Jens !?

Årets "Robert"

Skrevet af Flemming Nielsen, Mandag den 10. september 2012, 16:07

Hvis kontanthjælpsmodtageren Robert ikke er et mediestunt, burde han have en medalje som årtiernes meste dovne mand. Han lyder klog og fornuftig, for det er jo os andre der er dumme og lader os narre ved at arbejde og betale skat. Og den kommune han bor i, må have det meget dårligt, da de ikke har vist rettidig omhu. Så hatten af for Robert. Men nu går den nok ikke længere. Kassen må smækkes i, og nu tager du fat i kost og skovl, og se at komme der ud af, og få tjent nogle penge, så du kan betale kontanthjælpsbeløbet tilbage.

Det er "synd" for kontanthjælpsmodtagerne...

Skrevet af Anette, Mandag den 10. september 2012, 15:37

Det er "synd" for kontanthjælpsmodtagerne, at vi har fået skabt et laissez faire system der nurser dovenskab og ugidelighed. Et system der fratager den arbejdsløse lysten, og dernæst evnen til at finde et arbejde. Hvis understøttelsen er høj nok, giver det som vi har hørt tit nok, ikke mening at tage et arbejde der er lavere betalt, og evnen til at finde et arbejde forsvinder med tiden.
Værdigheden må også være røget sig en tur, og derfor skal der nok noget selvretfærdiggørelse til, for at man kan stå op og se sig selv i spejlet, og der næst se ud af vinduet på den enlige forsørger der knokler afsted med småbørn på cyklen for at nå på arbejdet inden kl. 7 om morgenen.

Jeg havde selv en bekendt, som det lykkedes for i mere end 20 år, at slippe for at arbejde, under diverse påskud. Hun fejler intet, og tog for nogle år siden et job som bartendet fordi det gav sig godt betalt i en periode hvor hun havde behov for at spare lidt op. Herefter tilbage i kontanthjælpskarrusellen hvor hun går og hygger sig, kun afbrudt af enkelte forsøg på at tage en HF, der ligesom kørekortet gik i vasken.

Jeg synes at det er systemets faliterklæring, at et menneske kan gå og forsumpe sådan udi ånd såvel som evner.
Vi kan jo se i lande med et ringere socialt sikkerhedsnet, at folk bliver mere kreative og arbejdsomme og finder værdighed i at arbejde som "pølsemænd" og skopudsere, sålænge de bare kan tjene nogle penge til at forsørge sig selv og familien.
Vi er en nation af forkælede borgere, der hyler op om at vore SU, som er den højeste i verden er for lav, på trods af at vi har et gratis uddannelsessystem der er lige for alle. Vores pensionister hyler op om at de kun får tørret støv af hver 14. Dag, hvor de ældre ude i verden kan gå for lud og koldt vand, uden bolig, mad og medicin.
Vores arbejdsløse hyler op om den ubekvemme aktivering, hvor de helt urimeligt skal møde op hele 3 gange om måneden. Hvorimod det arbejdende folk hver dag må bide tænderne sammen, og møde HVER dag på et job, der nogen gange byder på nedværdigende eller endda farlige udfordringer og vold hos sygeplejersker, soldater, lærer eller brolæggeren der trods tæt på pensionalderen må stå den daglige pine ud med en nedslidt krop....
Hvis ikke der er nogen der skammer sig her, jah, så ved jeg sgu snart ikke hvad der er op og ned

mediernes manipulation

Skrevet af Chris, Mandag den 10. september 2012, 14:12

Det er da en ret fascinerende teori,at det hele er et medie stunt,
sat i værk af blandt andet venstre,for at skabe had og dårlig
stemning imod den sidende regering.
En teori der meget vel kan vise sig at være rigtig.
Men så husk lige under hvilken regering af denne Robert har snydt
samfundet de sidste 11 år.
Samtidig skaber dette (stunt) nu et enormt had imod de svageste
og fattigste mennesker i samfundet og det er simpelthen
modbydeligt at tænke på.
jeg læser i visse indlæg at folk på kontanthjælp kan hæve
16 tusind kroner hver måned.
På hvilken planet kan det lade sig gøre spørge jeg bare?
Jeg har selv været på kontanthjælp i 5 år af mit liv og der kunne
jeg hæve cirka 5600 kroner hver måned,som skulle dække
alle udgifter og jeg mener alle udgifter.
Desuden var tiden på kontanthjælp et helvede,bestående af
trusler i form af breve og samtaler på jobcenteret,om at stoppe
alt hjælp hvis ikke lige man gjorde som der blev sagt.
opringninger fra jobcenteret op til 6 gange om dagen,
sagsbehandlere der udtalte sig om helbred og medicin,uden at have nogen form for uddannelse eller ret til at udtale sig på det felt.
Aktivering som personlig slave på diverse virksomheder,med cirka
10kroner i timeløn,ja 10kroner,det var ikke en slåfejl første gang.
Alt dette førte mig og andre ud på randen af selvmord og den dag
i dag,har jeg angst og traumer imod alt der har med kommunen
at gøre.
Så hvordan i helvede af denne Robert har kunne slippe af sted
med disse ting er mig en gåde.
Netop derfor hælder jeg også til den ide om at det hele er et falsk
stunt.
Bare synd at det stunt nu vil skade og gøre syge og svage
mennesker så utroligt meget ondt.
I forvejen er holdningen blandt den del af befolkningen som aldrig
selv har oplevet at være på kontanthjælp,sygepenge og lignende.
Så led og modbydelig imod dem der er,at det mest af alt lyder
som noget der hørte Nazi tyskland til.

Dovenskab?

Skrevet af Oscar P., Mandag den 10. september 2012, 14:30

Det har intet at gøre med Nazi Tyskland; men en gennemgående træthed af at skulle forsørge alle disse nassere.

Definering af nasser

Skrevet af Chris, Mandag den 10. september 2012, 15:39

Håber da så sandelig ikke at du bruger ordet nasser
om folk der har mistet deres arbejde på grund af
fyringer eller i mit eget tilfælde Udlicitering af
af arbejdsplads til udlandet,med dertil hørende fyring
af 14 arbejdere.
Ej heller bruger ordet nasser om syge mennesker som
ikke kan arbejde.
I så fald må man jo håbe at du aldrig selv eller nogen
i din familie bliver Nassere.
Og jo,tonen i Dansk politik,når det drejer sig om syge/svage,
fattige mennesker,minder mere og mere om den holdning man
havde til handicappede/udviklingshæmmede og lignende tilbage
i Nazi tidens Tyskland.
Nemlig at de er nassere på samfundet og et problem for de
rige og velfungerende.

Nassere

Skrevet af Oscar P., Mandag den 10. september 2012, 19:17

Lad falde, hvad ikke kan stå! Dette har altid været et sundt og godt princip. Selvfølgelig skal de syge have den nødvendige hjælp; men der er alt for mange af den anden kategori, ligeledes førtidspensionister, der intet fejler. Hvem har skylden for denne negative indstilling i befolkningen, det har alle nasserne.
Der findes mange jobs, måske ikke drømmejobbet eller det højst betalte; men man er beskæftiget, og har måske, måske en smule stolthed i behold.
Se sidste opgørelse over lavt betalte jobs, de går til østeuropæere, da danskerne synes det er under deres værdighed. Gid en vis person havde dette ’velfærdssamfund’, der i den grad har ødelagt danskerne og deres mentalitet.
Vi er blevet en flok Skrællinger, som vikingerne kaldte dem og foragtede.

Nassere

Skrevet af Jens Hansen, Mandag den 10. september 2012, 14:22

Tja, nogle er mere kløgtige end andre, men hvorfor spilde livet og tiden med den misundelse, se at får et job eller en uddannelse, i stedet for at sidde der på bænken, og lade sig underholde af andre. Hvad med at tage et ansvar for dit eget liv?
Jeg tror, at rigtigt mange ligesom jeg, har fået nok af krævementaliteten, den manglende respekt og ydmyghed blandt de forsørgede, som i stigende grad anser det for deres ret at blive forsørget snarere end et privilegium.

Befrielsen

Skrevet af Michael B Jensen, Mandag den 10. september 2012, 13:42

Det er i den grad befriende, at det som stort set alle har vist i gennem mange mange år, endelig dukker op på overfladen og kan diskuteres helt frit og åbent, der har i alt for mange år været en berørings angst for emnet, og nu endelig kommer der et (forhåbentligt) opgør med den misforståede blødsødenhed der i alt for mange år har trukket den ene generation efter den anden ned i sølet og fastholdt dem i sagsbehandler samfundets jern greb. jeg håber det slutter snart.

Befrielsen

Skrevet af Michael B Jensen, Mandag den 10. september 2012, 13:42

Det er i den grad befriende, at det som stort set alle har vist i gennem mange mange år, endelig dukker op på overfladen og kan diskuteres helt frit og åbent, der har i alt for mange år været en berørings angst for emnet, og nu endelig kommer der et (forhåbentligt) opgør med den misforståede blødsødenhed der i alt for mange år har trukket den ene generation efter den anden ned i sølet og fastholdt dem i sagsbehandler samfundets jern greb. jeg håber det slutter snart.

Det handler ikke om et specifikt politisk parti..

Skrevet af Rethe, Mandag den 10. september 2012, 13:25

det handler om at socialloven er blevet mere og mere uoverskuelig med tiden.. og det er skiftende regeringer... få ryddet op i skidtet og luk for kasse for Robert med det samme.
Synd at han får så meget taletid i forhold til andre, som gerne vil arbejde og yde deres...

bum bum

Skrevet af Lisbeth, Mandag den 10. september 2012, 13:22

Jeg kender da en 10-11 stykker som har været på kontanthjælp så længe, og endda længere... med 16.000 udbetalt ser de ingen grund til at arbejde.... De har både hest, bil og andre goder. (ikke i eget navn naturligvis). Det sq sygt de skal ha mere i indkomst end jeg selv, som har 37 timers arbejde om ugen og er faglært..

Prøv BT 1 måned for 98 kr + adgang til avisen på mobil og iPad.

Gode tilbud på rejser, underholdning, vin og meget mere!
Tilmeld dig BT SHOPs nyhedsbrev. Klik her