Både læger og hospitaler er med til at forsinke sagsbehandlingen i Patientombuddet. Sagsbehandlingstiderne har været stigende de seneste år.

Når en patient eller en pårørende klager over en behandling, er det ofte hospitalerne og lægerne, der er skyld i, at sagerne bliver trukket i langdrag.

Ifølge Politiken er de nemlig langsomme til at fremsende journaler og lægernes udtalelser til Patientombuddet, hvilket forlænger sagsbehandlingstiderne.

Patientombuddet har været på besøg i samtlige regioner for at sikre, at sagerne bliver hurtigere behandlet. Patientombuddet bruger nemlig for lang tid på sagerne, fortæller direktør i Patientombuddet, Steffen Egesborg Hansen, til Politiken.

»Det er vi ærgerlige over, og derfor har vi taget denne runde,« siger han til avisen.

Sundhedsminister Sophie Løhde (V) erkender i en skriftlig kommentar til Politiken, at ventetiden kan være en stor belastning for både patienter, pårørende og de involverede sundhedspersoner.

Før sommerferien rettede Folketingets Ombudsmand skarp kritik af sagsbehandlingstiderne i Patientombuddet, som har været stigende de seneste år. Det er til trods for, at politikerne i 2010 indførte et nyt patientklagesystem, som skulle nedbringe sagsbehandlingstiderne. Siden 2010 er det dog alligevel gået den modsatte vej.