Homo-hammer til Folkekirken: Tusinder melder sig ud

Rekordmange melder sig ud af Folkekirken. Det tilskrives blandt andet den økonomiske krise, debat om homovielser og en mindre vilje til fællesskab.

Få uger før jul og nytår kan Folkekirken se tilbage på et år, hvor den har mistet historisk mange medlemmer.

Allerede i løbet af de tre første kvartaler modtog kirken ifølge Danmarks Statistik 17.127 udmeldelser, og det samlede tal for 2012 ventes nu at passere 20.000. Dermed tager de seneste års medlemsflugt fra Folkekirken til i omfang, skriver Berlingske.

Fagfolk og politikere peger på tre hovedårsager til udmeldelserne: Den økonomiske krise, den langvarige debat om homovielser og en dalende vilje til at deltage i store, folkelige fællesskaber.

DELTAG I DEBATTEN UNDER ARTIKLEN

Afstemning

For biskop Karsten Nissen i Viborg Stift »er der ingen tvivl om«, at diskussionen om homovielser er en medvirkende årsag til, at antallet af udmeldelser er steget fra 13.587 sidste år.

- Nogle har meldt sig ud i protest for i stedet at vælge en frikirke. Andre – og dem er der nok flere af – har meldt sig ud, fordi de har opfattet debatten om homovielser, som om der i Folkekirken bliver set forkert på homoseksuelle, siger han til Berlingske.

Københavns biskop, Peter Skov-Jakobsen, er enig i, at debatten om homovielser »har sat sig sine spor«, men han understreger, at Folkekirken på landsplan stadig har et medlemstal på cirka 80 procent af befolkningen.

Ifølge kirkeminister Manu Sareen (R) er det »helt klart«, at sagen om vielser af personer af samme køn har fået medlemmer til at forlade Folkekirken, men han afviser, at det er regeringens skyld.

- Det er lige så søgt som at sige, at homoseksuelle ikke hører hjemme i Folkekirken, siger Manu Sareen.

Ifølge Dansk Folkepartis kirkeordfører, Christian Langballe, må ministeren dog tage sin del af skylden.

- Han har bragt splittelse ind i Folkekirken. Der er folk, som ikke længere føler sig hjemme i kirken, siger Christian Langballe.

Kirkeekspert og lektor Hans Raun Iversen, Københavns Universitet, beskriver 2012 som et år, hvor flugten fra Folkekirken for alvor tager til:

- Vi kommer fremover til at se mange flere udmeldelser. De er udtryk for en underliggende samfundsudvikling, hvor alt er til evaluering. Vi er ikke på samme måde som tidligere medlemmer af livslange fællesskaber, siger han.

HVAD MENER DU? HAR DU FORLADT FOLKEKIRKEN, OVERVEJER DU DET OG HVAD KAN FOLKEKIRKEN GØRE FOR AT VINDE DANSKERNE TILBAGE? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT'S FACEBOOK-SIDE HER

Din kommentar

Kommentarer

ET GODT RÅD

Skrevet af Bent, Torsdag den 13. december 2012, 11:47

Et godt råd jeg gerne giver vider til alle der lige som jeg er modstander af homovielser i folkekirken laver i tesmente ( min sidste hvillig) få da skrevet at min begravelse ( bisættelse) skal fortages af en præst som nægter at vie homoer (homopar) har talt med en advokat det kan skrives i et tesmente. på den måde kan man forhindre at mod sin villig at få " Sådan EN ANTIG KRIST" til at stå for det.

Saren og R har det mål at ødelægge danskernes værdier...

Skrevet af L. Johansen, Onsdag den 12. december 2012, 20:43

Saren og R har hele tiden været klar over, at dette ville ødelægge danske kerneværdier!!!

Det har nemlig været deres klare mål hele tiden!

Alt, hvad der er danskernes værdier - skal ødelægges/undermineres!

Udmeldelse af folkekirken.

Skrevet af A. Jensen, Onsdag den 12. december 2012, 09:03

I bund og grund tror jeg at de fleste syntes at det er i orden at homoseksuelle kan blive gift i folkekirken, jeg tror mere at udmeldelserne skyldtes at mange med en anden religion er blevet gjort opmærksomme på at de betaler til en folkekirke som de ikke er medlemmer af. Jeg kender personligt flere som har meldt sig ud af den årsag ,og i disse kriseperioder kan selv en procent lune i pengepungen.

Gi'r dig helt ret

Skrevet af Camilla, Onsdag den 19. december 2012, 00:56

Jeg tror det sammen som dig.... der er mange der må spare

Utroligt!

Skrevet af El Barsko, Tirsdag den 11. december 2012, 18:21

Et indlæg fra mig, til denne tråd, er blevet betragtet, som værende spam. Jeg har i flere år lave flere tusinde indlæg, flere forskellige steder på nettet. Har dog aldrig før fået afvist et indlæg.
Svar på spørgsmål om hvorfor? er ikke blevet besvaret.
Altså censur, må jeg opfatte det som
El Barsko

useriøs kirkeminister

Skrevet af G. Mortensen, Tirsdag den 11. december 2012, 16:52

Vi har en kirkeminister, som helt tydeligt ikke går ind for den danske folkekirke - han er et dårligt eksempel og folk overvejer selvfølgelig, om de vil betale for dette manglende engagement.

Gad vide, hvad Margrethe tænkte på, da hun valgte ham?

Det har intet med vielser af folk af samme køn at gøre. Det handler om, hvordan kirkeministeren repræsenterer folkekirken.

Skift ham ud med en person, som er engageret i dansk historie og religion - så vender folk tilbage.

Kirken kan jo moderniseres indenfor den kendte ramme og de fleste danskere holder fast i dåb, bryllup og begravelse indenfor folkekirken samt andre højtider.

flere grunde til udmeldelse

Skrevet af I.Hansen, Tirsdag den 11. december 2012, 13:38

Der er flere grunde til at melde sig ud, tror jeg:

Det er helt enkelt et område man kan finde en besparelse til budgettet på...lige som mange ledige melder sig ud af fagforeningen, og vælger kun at betale til a-kassen.

Dernæst er jeg sikker på, at også individualisering, selvcentrering..og JEG skal nok klare mig...... og manglende evne/lyst til at indgå i fællesskaber og tænke i samfunds-fællesskabs-værdier ikke ligefrem er meget fremtrædende i de unges eller yngre/voksne generationerne - eller hos mange af dem der TROR de har deres på det "tørre" (også egiorienteret - er der noget i det for mig?-ellers afviser jeg det!).

- og så tror jeg ikke at kirkeministerende har de store evner til at samle og skabe fællesskabsfølelser omkring kirken som institutionen - nærmest tværtimod.

Penge

Skrevet af Brian, Tirsdag den 11. december 2012, 11:56

Det er for dyrt er der nogle der siger og ja skal det koste penge og tro på gud?
Katolikkerne mener jo åbenbart at sexuelle udskejelser med børn er vejen til guds hjerte herhjemme betaler vi præster til og gige os velsignelse hvis ikke de fik penge tror jeg ikke vi fik denne hvad tror i ? Er der efterhonden ikke blot en pengemaskine?

Tiderne skifter

Skrevet af Vagn Nørskov, Tirsdag den 11. december 2012, 11:20

Religionen blev tidligere brugt til at forklare det uforklarlige, men
moderne naturvidenskab har overtaget den rolle.
Tilbage er kun det, der rumsterer rundt i folks egne hoveder, og hvis det giver dem mening er det jo i orden.
Folk, der har en mere naturvidenskabelig tilgang til dagliglivet, kan
ikke længere se nogen mening i et tilhørsforhold til religioner.
Hvorfor så være medlem af f.eks. folkekirken.

Politik

Skrevet af H. Kristensen, Tirsdag den 11. december 2012, 10:47

Jeg tror en del almindelige mennesker er i folkekirken fordi de gerne vil ha børnene døbt her, giftes i en kirke, begraves fra en kirke. Men når man oplever flere og flere præster stå og flæbe om søndagen og ved enhver given lejlighed, at danskerne er onde modbydelige mennesker, der ikke ønsker at give plads til alle verdens flygtninge og fattige og betale for dem - ja så gider man da ikke det mere. Kirken er ikke længere noget med tro eller manglende tro, det er blevet politik - og politikerleden breder sig således også til kirken.

At præsterne ønsker at vende den anden kind til og i ægte kristen ånd blive sparket ned i mudderet af de mennesker de selv ønsker at slæbe endnu flere af ind i Danmark, må blive deres sag. Jeg er ikke så kristen at jeg gider betale for at blive sparket af gæsterne.

Derfor meldte jeg mig ud af kirken. Jeg havde såmænd nok råd til at betale for at være medlem, jeg er for så vidt også ligeglad med om homofile mennesker ønsker en kirkelig vielse - men jeg gider ikke politik i kirken.

Så vil præsterne fortsat prædike socialistisk politik i kirken, må de få socialisterne til at betale. Engang var socialister mod overtro og kirker - sært de er blevet så religiøse nu.

spar i skat

Skrevet af søren, Tirsdag den 11. december 2012, 09:06

for at spare i skat, jeg tro det er omkring 2%

Er udmeldt

Skrevet af El Barsko, Mandag den 10. december 2012, 15:46

Jeg havde allerede i 1948, da jeg gik ud af folkeskolens 7ende klasse, en opfattelse af, at Biblen er mere historie end fakta.
Lige siden har jeg, især i tiåret efter, læs både for, en hel del, og imod, og kalder mig for ateist.
Trods dette, har jeg i alle årene betalt kirkeskat, ind til 4 December 2011, da jeg meldte mig ud af Folkekirken. Det skyldes udelukkende af den grund, at en ny Kirkeminister, som endda havde overvejet, at forlade folkekirken begyndte, at ødelægge den Danske Folkekirke.
Kirken, som institution, har jeg ikke noget imod, syntes endda, at den passer fint ind i landskabet, og lyden fra kirken er da også Dansk hygge. At andre mennesker kan bruge kirken, og Biblen, er da fint nok, for mig, så længe de ikke, som Muslimerne, slår anderledes tænkende mennesker ihjel.
Jeg er i øvrigt meget enig med dette indlæg Af: Nemesis, 09:24
El Barsko

Fordi præsterne praktiserer det modsatte af Bibelens budskab!

Skrevet af Nemesis, Mandag den 10. december 2012, 09:24

Når præsterne ikke engang selv tror på det de prædiker om, hvordan skal de så overbevise andre om Bielens budskab, og når de ligeledes tolker Biblen efter behag, og slet ikke selv efterlever vejledningen i Bibelen, og slet ingen respekt har for det offer Jesus bragte, så har de såkaldte repræsentanter for Gud vist brændt alle veje til frelse, både for dem selv og alle de mennesker, som de vildleder!

Og for at tage det mest alvorlig svigt fra præsternes side, så er de helt i strid med Biblen i sagen om homovielser, for det står klart og tydeligt i Bibelen, at den slags er afskyeligt i Guds øjne, og at INGEN der udøver denne slags syndige handlinger skal arve Gud rige, så præsterne er jo dermed direkte oposition til Gud og hans vejledning Bibelen!

100% rigtig godt skrevet

Skrevet af Bent, Mandag den 10. december 2012, 15:11

Fuld ud rigtig beskrevet de fleste er sikkert medlemmer ene og alene på grund af det er langt dyre med kirkegård fordi forældre gerne vil have deres børn døbt da man godt kan være troende og være medlem af folkekirken selv om man ikke "gider at spille tiden på en af præster som Nemesis beskriver en præst det var bedre der var blevet skuespiller i stedet for at bruge kirken til "teater"

TRO UDEN KIRKE!

Skrevet af Kc, Mandag den 10. december 2012, 08:54

Faktisk kan man udmærket være troende og undvære hylstre som det
kirkerne jo er. Det er jo i een selv troen bor og ikke i kirkerne.

Så jeg ser ingen fare ved, at folk melder sig ud af folkekirken for at
spare for det er ikke nødvendigvis troen, de fravælger.

TIL Politik I Danmark ER KORRUPT

Skrevet af Cleunides souza silva, Mandag den 10. december 2012, 08:00

jeg undertegnede, vil hermed bevidne, at jeg har været med til møder kommune, læge, familiehus og Cleunides og børnehave.Til det ene møde, bekræftede lægen, at Guadalupe bærer præg af at have været misbrugt seksuelt. Cleunides har i flere år bedt om hjælp hos læge og Brøndby kommune, men har ikke modtaget den hjælp psykolog til Guadalupe på 4 år Ja en pædagog sagt til min barn du kommer aldrig hjem hun er blve fjenet fra mig 2 år i dag jeg er klage hjælp ikke og 1 1/2 år jeg må kun se min datter 1 1/2 time 1 gang om måneden jeg er ikke mibruger og kar aldrig været jeg har aldrig været på psykiarisk hospital og bruger ikke nogen form for medicin.Min barn er blevet fjenet hun blev misbrugt i børnehaven,Brøndby er urimeligt kommune er korrupt BARN SKAL HJEM TIL MOR ♥ ♥ ♥ OG MOR ER IKKE MISBRUGT BARN KOMMUNE HJÆLP IKKE BARN ER MOD BARN KOMMUNE ER KORRUPT JEG VIL FRA MIT BARN HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, OG HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG DET ER URIMELIGT jeg tale med kommunen jeg har båndoptaglser der beviser dette om mit barn HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG JEG HAR UDTALT DER BEVISER DETTE. Jane jeg må ikke holder jul min barn 3 år jeg er bekymret for mit barn

TIL Politik I Danmark ER KORRUPT

Skrevet af Cleunides souza silva, Mandag den 10. december 2012, 07:57

Allan Andersen. Danmark har overhovedet ikke gjort mit land rigere, tværtimod. Det er vidst dig der skal gå skolen om igen, du har vidst ikke hørt efter i timen… Som sagt er der korruption i alle lande, min pointe er at danmark ikke stå ved det og slet ikke gør noget ved det, der skal jeg så hilse og sige at det gør de i mit land (Brasilien)!! Og forresten, ved ikke om du har børn selv, men det er ikke noget med sagen at gøre, du har vidst ingen forståelse. – Jeg efterlader ikke mit barn i danmark og tro mig, så snart jeg har fået mit barn hjem, så skrider jeg for det her diskriminerende land, fri få hånd, trusler og hvad i dansker nu har imod andre ind jer selv. Få dog noget empati! Du er en mand man kun kalde en racist. Jeg er ikke født eller opvokset her, om du kan læse min kommentar eller ej, er ikke mit problem, hvis jeg skrev det på mit sprog vil du ingen gang kunne komme igennem det første ord!!!! – Du kender ikke til reglerne overhovedet i Brasilien åbenbart, så her kan jeg lige fortælle, at hvis mit barn eller andre børn blev misbrugt i sin børnehave, ville de ikke blive fjernet fra sin mor, tværtimod…Børne og forældrene vil ikke betale prisen, men staten i Brasilien vil gå en og give en form for støtte og et behandlings tilbud!!

Et sølle sygt menneske.

Skrevet af Bent, Onsdag den 12. december 2012, 14:21

Cleunides Silva må være et sølle sygt menneske man kun kan have ondt af håber at hendes kommune snart får hende hjulpet til en psykolog det vil uden tvivl være godt for hende og for vi andre der så slipper for det spam.ved det at hun skriver det samme på alle debat områder uanset emnet får vi den "" Samme Smøre" . Den største hjælp BT. umiddelbart kunne gøre var ikke at blive ved med at tillade at det kommer med lige meget hvad debat emnet så er.

Spam

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Onsdag den 12. december 2012, 02:07

Cleunides Silva Dit indlæg har jo intet at gøre med folkeskolen at gøre.
Hvornår flytter du tilbage til dit dejlige Brasilien, jo før jo bedre.

Hurra

Skrevet af Rasmus Holm, Mandag den 10. december 2012, 06:15

Det er en glimrende udvikling og må fremskynde det uundgåelige resultat, adskillelse af kirke og stat.

Det er dog skræmmende at læse så mange kommentarer om Manu Sareen og hvordan ha går ud mod den tro danskere er opvokset med.

Den tro danskere er opvokset med? Med andre ord indoktrinering. Den forherligelse af tro er et af kristendommens mest uheldige bidrag, og hvorfor religion udgør sådan en trussel.

For at tage kirken alvorligt, må den komme med grunde til vi skl tage dens lær alvorligt, ellers må vi betragte de troende som medlemmer f en rollespilsklub, som tror at de regler der står i deres regelbog gælder i den virkelige verden, og som ikke kan forstå at andre ikke tror det.

VÅGN dog OP!

Skrevet af Pedersen, Mandag den 10. december 2012, 00:35

Manu Sareen er hverken hindu, muslim eller andet,- kun at han lever i MØRKET,-og handler derefter,- hader kristendom, som muslimer, og i sammenspil med den ligesindede såkaldte regering, har de naturligvis hele tiden haft det mål i sigte, at få nedlagt alle folkekirker og alt hvad der er dansk ellers,- det går godt derhen ad allerede,- hvilket enhver burde kunne se, hvis de da har "øjne der kan og vil se"!!
Vores DANSKE kultur og gode gl. værdier er i fare for at uddø,- vi ser jo at meget allerede er eller skal udskiftes med især mellemøstlige skikke , tro og mad, m.v. .- ja det hele listes lige så stille og "uskyldigt" ind ad bagvejen!
Og så er det lige meget om vi har fået en ny (gammel)Kulturminister,- de (Mørke ) røde er alle sammensvorne til døden!

Røvhullet ANUS.

Skrevet af Muhammed, Søndag den 9. december 2012, 22:20

Det er den forbandede hindu, eller muslim eller hvad han er, og navnet er ANUS SAREEN.

Svaret er : Manu Sareen

Skrevet af Carina, Søndag den 9. december 2012, 19:46

Svaret er enkelt - De radigales bizarre kultur - og antivværdi-minister har gjort, at mange af dem, for hvem kirken betyder rigtig meget, har fået nok.

Manu Sareen har som ingen kirkeminister før ham formået at skabe splittelse i vor folkekirke

Flere årsager!

Skrevet af Kc, Søndag den 9. december 2012, 18:29

Homodebatten bærer nok en del af skylden. Men også økonomisk krise
kan spille ind, idet folk sparer hvor de kan.
Kirkeministerens omgang med de kirkelige handlinger kan bestemt
også være en af årsagerne, det er en god regel ikke at blande sig i sager, som man ingen forstand har på.

Homovielser er årsagen

Skrevet af Sven Erik Frederiksen , Søndag den 9. december 2012, 16:13

Jeg har et konkret tilfælde.Det er min datter der er ret så relgiøs har meldt sig ud på grund af Homovielser. Og jeg forstår hende godt hvorfor går de ikke bare ned på rådhuset og bliver gift.

Jeg er krinskle

Skrevet af Mogens, Søndag den 9. december 2012, 15:48

Jeg mener at vi alle burde få os nogle større tissemænd. Det ville løse alting!

Jeg er krinskle

Skrevet af Mogens, Søndag den 9. december 2012, 15:48

Jeg mener at vi alle burde få os nogle større tissemænd. Det ville løse alting!

send den mand hjem hvor han kommer fra

Skrevet af erik, Søndag den 9. december 2012, 14:59

dette stemmer ikke overens med den tro vi danskere er opfostret med.rejs hen hvor du stammer fra.

send den mand hjem hvor han kommer fra

Skrevet af erik, Søndag den 9. december 2012, 14:59

dette stemmer ikke overens med den tro vi danskere er opfostret med.rejs hen hvor du stammer fra.

Kirkeskatten er den væsentligste årsag

Skrevet af Flemming Kibsgaard, Søndag den 9. december 2012, 14:56

Ser man på hvilke geografiske områder der er flest udmeldelser, så er det i velhaver kvartererne og dem med millionindtægterne der der melder sig ud.

Her er der mange penge at spare.

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08