En ny reklame-plakat fra Tivoli deler vandene på Facebook.

I næste uge åbner Tivoli i København dørene for sit årlige Halloween-tema. En af de særlige Halloween-forslystelser er ’Hotel Scary’, et uhyggeligt ’spøgelseshus’ hvor specielle effekter og professionelle skuespillere jager en skræk i livet på dem, der tør bevæge sig indenfor.

Men allerede inden åbningen vækker Tivoli debat med en plakat, der reklamerer for netop ’Hotel Scary’.

- Det bedste sted at afsløre, at du er en lille tøs, står der på plakaten, som hænger på gitteret rundt om Tivoli.

Det har fået blandt andet Trine Kristiane Lander Ahlgren til tasterne, og på Tivolis Facebook-side skriver hun:

- Hvorfor har I ikke valgt et ikke-kønnet udtryk som "bangebuks" eller "pivskid"..? Når udtrykket "lille tøs" bliver brugt, minder det meget om de pige-nedsættende fraser som "du kaster som en tøs", "tøse-dreng" eller "tøse-fornærmet", som vi gerne skulle være kommet lidt videre fra. Jeg synes ikke, det er særligt smart at give udtryk for, at det værste man (voksne/drenge/mænd) kan være, er "små tøser", skriver hun i et indlæg, som har affødt hundredvis af kommentarer.

Flere bakker op om indlægget og mener også, at Tivoli er både nedladende og sexistisk på grund af valget af "lille tøs", mens mange andre ikke ser problemer i ordvalget og opfordrer de utilfredse til ikke at være så "tøsefornærmede".

Pressechef i Tivoli, Torben Plank, er ærgerlig over, at nogen har opfattet plakaten anderledes, end den var tiltænkt.

- Vi har ikke noget ønske om at tale nedsættende om hverken mænd, kvinder, piger eller drenge. Når vi bruger ordene "lille tøs", er det fordi, det er et udtryk, der bruges blandt teenagere og unge voksne, som er målgruppen for ’Hotel Scary’. Selv en stor, stærk fyr kan blive lille derinde, og det prøvede vi at sige med et glimt i øjet, siger han.

Han siger, at Tivoli tager sagen alvorligt og vil se på sagen, men at man ikke trækker den omdiskuterede plakat tilbage.