Han kigger ikke på regningen, når han er i byen. Han har brugt pengesedler til at tænde cigarer med. Og hans firma er lige nu i modvind, da flere danskere har klaget til Forbrugerombudsmanden over, at de er blevet lokket i en abonnementsfælde med Netflix og Spotify som lokkemiddel.

Tim Møllegaards liv er ikke som de fleste andres.

Som 20-årig tjente den unge mand fra Næstved op mod 30.000 kroner om måneden på en hjemmeside for drengerøve med hang til biler, damer og fester, og som 26-årig solgte han sin online-virksomhed MM Medier til børsnoterede Guava for 70 millioner kroner i kontanter og aktier.

Det skrev Jyllands-Posten i en artikel om ham tilbage i sommeren 2012.

Siden er der sket meget.

Dømt for at vildlede forbrugere

I september sidste år blev online-markeringfirmaet Orville Media A/S, som Tim Møllegaard var direktør for, dømt for i seks kampagner på nettet at have vildledt forbrugere til at indgå et løbende betalingsabonnement. Det kostede en bøde på 190.000 kroner, oplyste Forbrugerombudsmanden dengang i en pressemeddelelse.

Fælles for kampagnerne var, at forbrugerne blev lovet gratis gaver, for eksempel kaffe, høretelefoner eller et par mærkesko, hvis de deltog i en livsstilsundersøgelse eller ansøgte om at blive produkttestere.



Orville Media oplyste ifølge Forbrugerombudsmanden imidlertid ikke forbrugerne klart og tydeligt om, at de ved at bestille en gave og betale et mindre beløb i porto med deres kreditkort samtidigt blev tilmeldt et løbende betalingsabonnement til flere hundrede kroner per måned.

I flere af kampagnerne stod det allernederst på kampagnens sidste side, efter at forbrugerne havde besvaret det lange spørgeskema, eller efter at forbrugerne havde valgt gaven og betalt portoen.

En lignende sag om såkaldte abonnementsfælder kan nu igen være på vej.

Klage efter klage

De seneste uger har flere hundrede danskere klaget til Forbrugerombudsmanden over firmaet WeNeverLoseIt.com, som er en undervirksomhed til Storage4You ApS, der er ejet af Tim Møllegaard, som selv sidder i direktionen sammen med én anden.

WeNeverLoseIt.com står nemlig tilsyneladende bag et nyt, tvivlsomt tilbud om et billigt abonnement til streamingtjenesten Netflix og musiktjenesten Spotify.

'For bare 5 kroner kan man få tre måneders Netflix', lokkede firmaet angiveligt med, men flere af de danskere, der tegnede et abonnement hos dem, fik tilsyneladende aldrig det lovede produkt, har de blandt andet fortalt til BT og skrevet om på firmaets Trustpilot, hvor vrede kunder har tildelt firmaet den lave gennemsnitlige karakter på 0,9 ud af 10.

I stedet blev de automatisk tilmeldt WeNeverLoseIt’s cloud-lagertjeneste efter 7 dages prøvetid til en pris på 399 kroner om måneden.

Bruger pengesedler som cigaroptænding

Indtil videre har det ikke været muligt at få en kommentar fra Tim Møllegaard i sagen. BT har gennem flere dage forsøgt at indhente en kommentar fra ham over mail, og han var ikke på sit kontor i Indre København, da BT kiggede forbi torsdag middag.

Før sagen var han dog flere gange i medierne, hvor han fortalte om, hvordan han var gået fra ingenting til at blive selvgjort millionær.

En millionær, der var glad for biler, både, fest og byture.

Det fortalte han i et interview med Vice i foråret sidste år. Det dummeste, han havde brugt penge på, var som optænding til cigarer og en Porsche 911 på danske plader, forklarede han. Men at bruge mellem 10.000 og 50.000 kroner på en tur i byen, mente han ikke var dumt.

»Det, synes jeg jo ikke, er dumme penge. Det, synes jeg, er sjovt. Jeg smed engang 100.000 for at holde en bar i Århus åben to timer længere. Jeg gad ikke at gå hjem, for vi havde det bare så pissehyggeligt,« sagde han dengang og svarede på, om han var lykkelig:

»Jeg tror ikke, at jeg er mere lykkelig, fordi jeg er rig. Jeg tror bare, det er lettere at glemme livets dårligdomme, når man flyver rundt i helikopter frem for at sidde derhjemme i sofaen og zappe gennem kanalerne. Eller ved du hvad... Jo, jeg bliver faktisk mere lykkelig af at kunne købe og gøre, hvad jeg har lyst til. Det gør jeg.«

Trillede 20'ere ned ad Strøget

I interviewet med Jyllands-Posten fortalte Tim Møllegaard også, at han havde mistet glæden ved at finde 20 kroner på gaden, efter han var blevet rig. Faktisk ville han lade mønten ligge, hvis han fik øje på den.

Fik han øje på en tusindkroneseddel, ville han sandsynligvis samle den op. Men for at blive oprigtigt glad, skulle der ligge mindst 50.000 kroner, forklarede han og fortalte, at han dog flere gange har prøvet at trille en 20'er hårdt ned gennem Strøget i København.

»Alle prøver at dukke sig efter mønten, og folk kommer næsten op at slås om den. Det er sindssygt sjovt,« sagde han dengang til Jyllands-Posten.

Arbejder på straffesag

Hos Forbrugerombudsmanden arbejder man nu på at starte en straffesag mod virksomheden. Det fortalte chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, Uffe Foged Jespersen, til BT tidligere på ugen.

»Vi er ved at kigge på en sag mod selskabet Storage4you, og vi har samlet nogle klager, som vi er ved at vurdere. Det kan munde ud i en straffesag, da der er flere bestemmelser, der kan være overtrådt, blandt andet markedsføringslovens paragraf tre om vildledende markedsføring,« sagde han.

Siden BT er begyndt at skrive om sagen, er flere klager mod virksomheden strømmet ind, fortæller Uffe Foged Jespersen

»Vi har modtaget omkring 100 klager vedrørende falske Netflix-abonnementer og ca. 200 om falske Spotify-abonnementer. Jeres dækning har affødt flere klager, så tallene er sandsynligvis en smule højere i dag. Vi har Ikke været dem alle minutiøst igennem, men stort set alle dem, vi har kigget på indtil videre, handler om Storage4You, der ejer Weneverlooseit.com.«

Mens sagen er ved at blive bygget, er flere at kampagnerne imidlertid blevet stoppet, og derfor opfordrer man fra Forbrugerombudsmanden til, at forurettede forbrugere sørger for at gemme bevismateriale.

»Vi er i øjeblikket ved at indsamle beviser i de klager, vi har modtaget, så vi kan dokumentere de lovovertrædelser, der efter vores opfattelse er tale om. Vi har dog kunnet konstatere, at en del af de kampagner, der er blevet klaget over, allerede er lukket ned. Der kommer ikke til at ske noget officielt inden for det næste stykke tid, og det er af efterforskningsmæssige hensyn,« siger Uffe Foged Jespersen og opfordrer folk, der sender klager, til at tage screenshots af de kampagner, som de falske tilbudsmails leder hen til, så det kan bruges i bevisførelse.