Her bliver hun afsløret i socialt bedrageri for åben skærm

Modtager 8.000 om måneden som enlig forsørger, selv om hun ikke er enlig

Det kan pludselig blive dyrt at få en kæreste i velfærdsdanmark. Rigtig dyrt.

En kvinde blev mandag aften for åben skærm på DR afsløret i bedrageri, da hun havde glemt at fortælle Næstved Kommune, at hun havde fået en kæreste og dermed ikke længere var berettiget til at få de 7.978 kroner om måneden, hun får som enlig forsørger.

- Skal jeg fortælle dig, at jeg har en kæreste, når vi ikke har andet sammen, end at vi er kærester og skal flytte sammen, spørger kvinden forarget kommunens kontrolmedarbejder i første afsnit i DRs nye serie ’Aktion sociale bedragere’.

Enlige bedrager for millioner

Dette foto skulle hun aldrig have lagt på Facebook

Fælden klapper

Men svaret er ja, og da medarbejderen hiver et meget kærligt Facebook-billede frem af kvinden og hendes kæreste, er fælden klappet: De har planer om at flytte sammen og har det, man kalder et ’ægteskabslignende forhold’.

Den sygemeldte mor til to børn får som enlig forsørger ekstra hjælp fra kommunen, der i alt beløber sig til 95.736 kroner om året.

Lagde feriebilleder på Facebook - blev knaldet af kommunen

Hver måned får hun forhøjet børnetilskud på 1.284 kr., en højere boligsikring på 3.293 kr. samt to fripladser i daginstitution til 3.410 kr. I alt en månedlig ydelse på 7.987 kr., som hun mister, idet hun ikke længere kan betragtes som enlig forsørger.

Ægteskabslignende forhold

- Jeg har jo ikke råd til at betale alle mine regninger den første, hvis ikke jeg får min boligsikring, og hvis ikke jeg får de ting, jeg skal have. Lige meget hvordan tingene er, går jeg sygemeldt, og det kommer jeg til at gøre det næste lange stykke tid. Så jeg kan jo ikke betale mine regninger, prøver kvinden desperat.

Men selv om der ikke findes en fast definition af ’et ægteskabslignende forhold’, ligger kommunens konklusion fast. Man kan godt blive betragtet som et par, selv om man ikke bor sammen, og kommunerne lægger blandt andet vægt på, hvor længe de har kendt hinanden, hvor meget samvær de har, og om de bidrager til hinandens økonomi. Og da kvinden har kendt sin kæreste i et år og fast har hans bil, bliver hun betragtet som bedrager.

- Vi sidder her ikke for at skulle synes, at det er synd for dem, at de nu mister de her penge, for det er penge, de ikke er berettiget til, siger kontrolmedarbejderen i programmet.

HVAD MENER DU? ER REGLERNE FOR STRIKSE ELLER ER DET I ORDEN AT SKÆRE I HENDES YDELSER? DELTAG I DEBATTEN HER ELLER PÅ BT'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Hvor dybt kan vi som overvågningssamfund falde?

Skrevet af Anna Kristensen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:26

Det ryster mig at vi er faldet så dybt i overvågning af hianden. Hvis det ikke længere er tilladt, at have en kærste med bil som enlig på overførselsindkomst i Danmark, så burde vi nok lige skamme os. Fordi man er kærster er det sku da ikke ensbetydnende med at man lever sammen som ægtepar. Kommunerne burde kikke på de rige med de store biler, som få 1.000 af kr. i skattelettelser istedet. Jeg er rystet over gårdagens udsendelse, og hvis det er sådan burde vi skamme os. Det er selvfølgelig vand til Joakim B. Olsens vemmelige meninger, men for os alm. danskere med naturlige medføelse og tankegang, er det en katastrofe, at kommunerne opføre sig så vemmeligt. Prøv da forpokker at være ordentlige, og det er ikke, de der er på overførselsindkomst, jeg mener, det er kommunerne og de med en liberaleholdninger. SKAM JER. Jeg mener IKKE kvinden i går aftes, blev taget i noget ulovligt, hun havde opsagt sin lejlighed for at flytte sammen med kærsten, når opsigelsen udløb, det var sagsbehandleren, der var en strile. Man må have meget ondt i røven for at have sådan et arbejde eller tilbede Joakim B. Olsen i stedet for Gud.

Hvor dybt kan man falde

Skrevet af Lone Andersen, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:53

Jeg synes, at dit indlæg er virkelig godt. Du har helt ret i det du skriver.
At kommunerne vil være sig selv bekendt. Det må være muligt, at finde sociale bedragere på en anden måde end at gå på f.eks Facebook og at sende "detektiver" ud. Det er jo trods alt ikke altid, at kommunerne har ret, og for den enlig forsørger, som er blevet mistænkt, er det en katastrofe, når hendes/hans ydeler/tillæg bli´r taget fra dem. Det kan koste dem deres eksistensgrundlag.

Det er helt ok - men hvad med ?

Skrevet af Jan, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:25

Hej
Selvfølgelig skal man ikke lave socialt bedrageri.
På samme måde kan jeg sige at selvfølgelig skal man som erhvervsdrivende heller ikke unddrage skattebetaling til det samfund, som stiller en masse til rådighed for samme ehvervsdrivende.
Jeg savner udsendelser der viser at man med samme nidkærhed forfølger skatteunddragere ogkonkursryttere. Det være sig også stor internationale virksomheder.
Det kommer på mig til at virke småligt at man kan lave "god" underholdning på sociale bedragere mens de store bedragere i samfundsregi går fri.

Og måske er vores opfattelse og dermed lovgivning omkring begrebet parforhold ved at være forældet. Lovgivningen tager vel sit udgangspunkt fra dengang at der var en forsørger i familien og at man for det meste var kirkeligt viet.
Sådan ser virkeligheden jo ikke ud i dag.
Så måske ville en debat omkring tankesættet for lovgivningen være en ide.

overførelseshjælp.

Skrevet af Lise Christiansen., Tirsdag den 15. januar 2013, 11:22

Selvfølgelig skal der ryddes op i alt det scociale snyderi, ingen tvivl
om det forekommer mange steder, det er en hån mod det arbejdende
folk, mange har ikke engang det til rådighed trods en lang arbejdsdag,
alle deres bortforklaringer giver jeg ikke meget for, moralen er simpelhen i bund, går den, så går den, så helt fint for mig er der
bliver ryddet op. men dem der er syg og har behov for hjælp, skal
selvfølgelig tilgodeses.

Træt af snylter

Skrevet af T, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:19

Hvorfor bliver jeg gal over dette? Det gør jeg fordi at jeg sætter en ære i at klare mig selv. Hvilket vil sige at jeg har et arbejde. Jeg har også børn men sjov nok har jeg ikke fået mere i løn til at betale for daginstutionerne, mad osv. Ja jeg får børnepenge men det ved I jo allesammen som er I samme båd som mig at de falder på et tørt sted eftersom vi ikke har fripladser osv. Jeg vil gerne hjælpe de svage i samfundet men det er efterhånden blevet kalle s gavebod hvor folk bare rager til sig. Hvor tror de pengene kommer fra ? Fra os som hver dag tager slæbet. Jeg ville da ønske jeg havde mere tid med mine børn men sådan er verden bare ikke for vi skal også spise, have tøj, et tag over hovedet, varme osv.
Min point er vel bare at vi almindelig dødelige arbejdsmyrer som gerne vil være gode borger er træt af disse snylter!

Tag dog skeen i den anden hånd

Skrevet af Charlotte, Tirsdag den 15. januar 2013, 14:19

Kære T, hvis du har det så hårdt, hvorfor skifter du så ikke bare job, hvor du får noget mere i løn? Eller det er måske svært at finde arbejde? Ligesom det er for de alt for mange arbejdsløse? Du kunne eventuel også starte egen virksomhed, og får du succes, kan du måske skaffe de mange "snyltere" arbejde. Tag dog skeen i den anden hånd, menneske! Eller du er måske en af talrige lønslaver, der sidder på deres hænder helt uden tankevirksomhed? Tag dig dog sammen!

@Niels Schmidt.

Skrevet af henrik henriksen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:15

Du glemmer vits at der er tale om en person som får mine skattekroner - skattekroner som kunne være gået til skoler, ældre, sygehuse... eller blevet i mine lommer.

At du kan hidse dig op over at der skal være kontrol med penge folk får - andres penge!!!

henrik henriksen

Skrevet af I.Hansen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:22

- den sædvanlige enøjede vikel.

For hver gang nogen skriver fradrag på sin selvangivelse, så er det ANDRE der skal betale!!!!...

Fakta er at vi har et system, som simpelthen har forskellige vej til skattekronerne - og vejene bruges forskelligt - men ikke desto mindre så betaler alle for alles veje!!!! - herunder via fradragsretten!!!

Så overskriften andet sted i avisen: 2.1 million lever for andres penge - kan retteligt ændres til HELE befolkningen lever på den ene eller anden måde - for andres penge!!!

I hansen

Skrevet af jenni, Tirsdag den 15. januar 2013, 16:03

Nej.
Dem, der ikke selv tjener penge, betaler ikke skat.
De bruger skat.

Husk om dem, der tjener penge og har fradrag, at det er deres egne penge.

I Hansen

Skrevet af henrik henriksen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:34

Har du drukket af natpotten?

Med en indkomst på f.eks 1,3 mil og "fradrag" til boliglån (som mere end opvejes af grundskyld og ejendomsværdiskat) skal der stadig betales 1/2 mil i skat... af penge som JEG har tjent.

Hvem er det lige som betaler mine fradrag??? fradrag er en del af lønnen, der ikke betales skat af!!!

Faktum er at i Danmark er der kun 900.000 privatansatte til at betale de skattekroner alle 5,3 mil danskere lever af.

Nogen (mange) nasser så ekstra på os andre ved at snyde sig til flere almisser end tiltænkt.

Og hvorfor skal jeg betale ekstra bare fordi jeg er så "dum" at knokle 50+ timer om ugen ... giver det nasserne ret til at leve af mine penge???

Hvorfor ikke lave lovgivningen om.

Skrevet af Arne, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:11

Hvorfor ikke lave lovgivningen om, så man har samme regler for ægtefolk, enlige mødre, enlige fædre både vedr.skat samt andre sociale ydelser, så slap vi det store kontrol system.

de går for langt

Skrevet af rasmus kruuse, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:07

Jeg må nok sige at efter at have se dr 1 hvor går grænsen for hvad en kommunen,må og ikke må men at man ikke kan have en kærste og bo hver for sig,det må da være en menneskeret at have et samliv uden at man bliver taget for bedrageri,det er ok at tage dem der udnytter systemet men når man som pensonist eller kontanthjælpsmodtager ikke kan have et samliv hver for sig uden kommunen snager i ens liv,næ lad os få en domstol til at kikke på hvor langt man kan gå i systemet,for mig at se krænger de jo både min menneskerettigeheder og privat livet fred,ved at forbyde mig at have en kærste.

tynd argumentation fra sagsbehandler

Skrevet af I.Hansen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:05

Jeg så udsendelsen og tænkte: sagsbehandling en afhænger af den givne medarbejder man tilfældigt kommer i behandling hos - og det er ikke ok.

1. Du må ikke låne kærstens bil!...hvad hvis det var en venindes bil?...var hun så regnet som lesbisk?

2. Et billede på facebook?...hvad hvis hun havde kyssetet med en måske-kæreste på billedet?....

3. Må en enlig blive inviteret ud og spise af en potentiel kæreste?...og hvis de udvikler nærmere interesse for hinanden, må han så ikke længere betale regningen, når han kuritiserer?

4. kan enlige kun gå fra sølibat til samboende? - eller må de som alle andre, have en forelskelsesfase, en "vi besøger hinanden meget-fase, en "på vej til måske-fastforhold-fase?

5. Fastholder man ikke kvinder i enlig-status, ved at umuliggøre vejen til fremtidig parforhold?

Kvinden i udsendelsen HAVDE jo opsagt sin lejlighed, for at flytte sammen med kæresten - så hvorfor kunne sagsbehandleren ikke have beregnet fra DEN dato?

Sagsbehandleren mistænkeliggjorde jo kvinden FORDI hun havde sat sig ind i reglerne - OG ligeledes for områder hvor hun IKKE havde sat sig ind i reglerne (som ikke er tydelige)...så lige gyldigt hvad vej kvinden vendte sig -så blev det mistænkeliggjort.

- og som en anden skriver: så blev hun fejlagtigt ikke informeret om klagemulighed......så typisk i sagsbehandling, så accepteres fejl fra sagsbehandler, men ikke fra borger - og da det netop er tåget lovgivning og afhængig af den givne/tilfældige sagsbehandler, så SKAL der tydeligt informeres om klagerettighed.

VIL man fejlsøge på borgeren, så er det altid nemt at finde noget at stille spørgsmål ved - hvis man blot lever et nogenlunde normalt socialt liv. - og dét synes i den grad den pågælden sagsbehandler i udsendelsen gjorde: fejlsøgte!!!...det handlede om EN måned - så var hun flyttet sammen med kæresten!!!!

Jeg synes absolut ikke socialbedrageri er i orden - men det kan også blive så regidt at det er skammeligt - bla fordi det ofte bygger på skøn - mens banditter i habitter snyder for langt mere, og her er "skøn" ikke et eksisterende ord...her skal beviser på bordet og ofte årelange retsager der koster samfundet KASSEN, - oveni det svindlede beløb!!!!

På den anden side...

Skrevet af Børge R. Jensen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:03

Det var ikke kun socialt bedrageri, der blev afsløret i programmet. Kontrolmedarbejderne blev også afsløret på måder, der kunne hjælpe de, der måtte ønske at begå socialt bedrageri.

Fx. ved vi nu, privatindstillinger på Facebook med fordel kan ændres til "Venner" i stedet for "Offentligt", en evt. kæreste bør undlade at parkere sin bil i indkørslen, og ansættelseskontrakter for medarbejdere, der formelt ikke er ansat, ikke bør ligge i virksomheden.

Jeg ved ikke, om reglerne er for strikse, men de skal naturligvis overholdes.

Få et job!

Skrevet af Helle , Tirsdag den 15. januar 2013, 11:02

Få et job og forsørg dig selv. Socialt bedrageri er dybt kritisabelt og burde straffes med fængsel. Det er det eneste folk har respekt for. Hver måned tager staten over 50% af min hårdt tjente løn uden jeg kan gøre noget ved det og deler en stor del af den ud til indvandrere, folk på overførselsindkomst og sociale bedragere og det skal stoppes NU!!!! Jeg vil fanme ikke betale til disse nassere mere!

Hvor er reglerne

Skrevet af Claus, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:00

Jeg har lige siddet og prøvet at finde de konkrete regler, men kan ikke finde dem?
Hvis jeg kører fra punkt a til b i min bil, så er der helt faste regler for, hvor hurtigt jeg må køre, hvad side af vejen jeg skal køre i osv.
Hvis jeg er registreret som enlig forsørger, så virker det som om, at kommunen bestemmer reglerne efter eget skøn - det kan da ikke passe!!
Vi andre flytter jo ikke sammen med en ny kæreste dagen efter, at vi har mødt ham/hende. Vi venter jo et stykke tid for at se om det er det rigtige, men det virker ikke som om, at en enlig har de rettigheder?
Hvis jeg låner en bil af en ven, så bidrager han/hun til husstanden og så er jeg ikke længere enlig? Æhh...
Jeg er fuldt tilhænger af, at dem der har behov for hjælp skal hjælpes og dem som snyder skal fanges, men vi skal også passe på, at vi ikke rammer forkert og straffer de forkerte.

Helt enig

Skrevet af Helle Petersen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:39

Helt enig, reglerne på området er for uklare.
Har selv været enlig mor til 3 igennem en årerække og har haft kæresteforhold, og vil da ihvert fald ikke betegne det som samboende når man har hver sin husstand, egne børn og egen økonomi. Min eks-mand hjalp da til økonomisk ud over hans forpligtede børnebidrag, hvis der manglede et par sko eller lommepenge til mine børn ferier. Skulle jeg så have været samboede med ham igen også?

Lav nogle klare regler, så enlige forsørger ikke kommer ud i problemer med at blive gjort til uskyldige kriminelle. Kender faktisk mange der er enlige forsøgere, som modtager de ydelser de er berettiget til uden at udnytte samfundet.

Kære Niels Schmidt

Skrevet af henrik henriksen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:22

Du glemmer vist at der er tale om en person som får mine skattekroner - skattekroner som kunne være gået til skoler, ældre, sygehuse... eller blevet i mine lommer.

At du kan hidse dig op over at der skal være kontrol med penge folk får - andres penge!!!

Når man som mig arbejder over 50 timer om uger samt rejser - og betaler over 400.000 i skat, er det vel rimeligt at de mennesker jeg skal bære ud over familien bidrager lidt og ikke snyder...

Mærkeligt samfund hvor vi som knokler og skaffer arbejdspladser og skattekroner bliver lagt for had!!!

snyd

Skrevet af erling andersen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:41

det kunne jo være at du skulle sætte dine timer ned måske der så kunne blive en mere ansat i det firma du er i, så det pis med at du skaffer arbejdspladser kan du godt glemme du gør lige det modsat men det er jo kendetegn på jeg der har arbejdet håber at du bliver ved med det

DDR er flyttet -> Til Danmark

Skrevet af Niels Schmidt, Tirsdag den 15. januar 2013, 10:57

"Jeg har planer om at flytte sammen med en." Er man så flyttet sammen? Nej, det er man ikke. Og så er den ikke længere.

Jo. Det er den i det offentlige. Ifølge misundelsessystemet i eksklusionssamfundet Danmark anno 2013.

Jeg er aboslut ikke tilhænger af socialt bedrageri, men jeg synes vi er ved at nå en smertegrænse for hvor respekten for det enkelte menneske går tabt. Herunder retten til privatliv.

Jeg synes at debatten er på et så simpelt og lavt niveau at det skriger til himlen. Hvor er værdigheden for det enkelte menneske?

Vi lever ikke i et velfærdssamfund, vi lever i et misundelsessamfund. Det er meget værre end Big Borther.

Debatten bærer tydeligt præg af at social hjælp kun skal ydes ud fra et medlidenheds princip. Til dem det virkelig, virkelig er synd for. Det skal være rigtig synd for nogen før de har ret til noget. Det bør kun gælde de som er blevet ramt af noget ekstraordinært. Der er ingen solidaritet eller respekt for de som blot ikke er ønskede af de som har. Fordi de ikke vil dele. Så har man ikke noget job, er det ens egen skyld.

Vi er ved at nå et sted hvor de som har arbejde, gode indtægter og et solidt liv ikke længere vil dele med de som ikke har. Overhovedet. Det er i virkeligheden et eksklusionssamfund vi er ved at bygge op. "det er folks eget ansvar" og "deres egen skyld" hvis de ikke er ligeså heldige som de der har deres på det tørre.

Måske er det på tide vi begynder at kigge på hvor det virkelig gør ondt: Fordeling af det arbejde der nu en gang er. Måske er det på tide at retten til et værdigt liv også udstrækkes til retten til at dele det arbejde der nu er.

Det eneste jeg ser i denne sag er en straf for at have fundet en kæreste. Skal der være regler for kæresteri, kan man vel med god ret forlange at vide hvad den officielle tidsgrænse er for hvornår man har opbrugt retten til at prøve af om man skal flytte sammen. Før man gør det. Som det er nu er det er tydeligvis ikke tilladt at lave en glidende overgang og hjælpe hinanden i en proces hvor man prøver hinanden af.

Jeg kan kun forarges dybt og inderligt over den smålighed der efterhånden vokser frem over alt. Det er den lille personlige fascisme der stikker hovedet frem. Og den er grim. Meget grim.

Helt enig.

Skrevet af Susanne, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:34

Lige mine ord...

Det var modbydeligt at se hvordan hun ikke fik et ben til jorden.

Jeg er virkelig imod socialt bedrageri, men tag lige og find nogle rigtige sociale bedragere.

Rigtigt.

Skrevet af Claus, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:03

Det kunne jeg ikke have udtrykt bedre...

det er da det dummeste indlæg jeg længe har læst

Skrevet af Per Hemmingsen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:02

Hvad f.... har det med DDR at gøre. Madammen er bedrager. Hun snyder for 10.000 om måneden det er hvad jeg betaler i skat. I princippet kunne hun jo bare hente pengene hos mig hver måned for mine 30 dages slid pr måned. DDR mig i r.... !

Er du selv offentligt forsørget elle bare på offentlig løn ?
Som almindelig velfungerende borger skal man ikke være berettiget til en skid - ikke en øre hvis man selv har evnen til at forsørge sig og det har 99 % af samfundet.

Men at rigtigt mange snyder og snylter på det offentlige gør at væres ældre og rigtigt syge ikke får den pleje de behøver.

FY FOR SATAN ! Det er meget værre end at stjæle !

per hemmingsen

Skrevet af jenni, Tirsdag den 15. januar 2013, 13:40

Bliv vred på de rigtige.
Hun bedrager ikke. Ikke i følge oplysningerne i artiklen.
Det er de 2, der agerer sagsbehandlere, der bedrager hende. For loven er ikke sådan som det hævdes i artiklen.
Så bliv du vred på de to mokker, der sidder og lyver om lovene.
Du bliver flået i skat og de beholder pengene.

Sundt samfunds-syn efterlyses....

Skrevet af sso-91273, Tirsdag den 15. januar 2013, 10:45

Hvis borgerne holdt op med socialt bedrageri
og at arbejde sort - 'mange bække små'
ville DK måske kunne opretholde et rimeligt velfærdssamfund,
hvilket er umuligt med omtalte samfundssyn!

Living together - apart

Skrevet af Jakob Schmidt-Rasmussen, Tirsdag den 15. januar 2013, 10:43

Lovgivningen tager ikke højde for, at familiebegrebet forandrer sig voldsomt i disse år.

F.eks. lever lever fem procent af alle landets ægtepar på to forskellige adresser, Ifølge Danmarks Statistik.

Og det tal vil ifølge professor og forsker i befolkningsudvikling Poul Christian Matthiessen stige.

»Normen for, hvordan man organiserer sig som par, er skredet, og økonomien stopper ikke længere dem, der vil have to hjem i stedet for et«, siger Poul Christian Matthiessen.

Det var jo også det indviklede problem - med ægtepar, der helt eller delvist bor hver for sig - der var skyld i, at Helle Thorning-Schmidt ved en fejl kom til at snyde skattevæsenet for flere hundredetusinder kroner.

Men myndighederne tilgav jo Helle, selvom hun reelt skyldte skattevæsenet et par hundredetusinde kroner.

loven er forældet

Skrevet af am, Tirsdag den 15. januar 2013, 10:42

og burde have været lavet om for længe siden. jeg går ikke ind for en snyde- el kræve-mentalitet--men det er altså langt ude at sige at man ikke er enlig blot fordi man har en kæreste. man har stadig de samme udgifter medmindre kæresten betaler til dem . og man kan sagtens have helt adskilt økonomi selvom man sover sammen nogle gange om ugen feks.
laad os se den samme jagt på de multinationale der ikke betaler skat.

Hvem bedrager mest?

Skrevet af Jørgen, Tirsdag den 15. januar 2013, 10:35

Hvem bedrager mest! En kvinde der bedrager for små kr. 8.000 pr md. Eller det røde selskab der har bedraget vælgerne til at stemme på sig?
I valg bedraget "Fair Løsning" manglede der 21 milliarder kr. i at planen kunne hænge sammen. Det fik vi først at vide efter valget. Et bedrageri til kr 21 milliarder kontra kr. 8.000. Hvem er den største bedrager?

Sikke dog en mærkelig sammenligning.

Skrevet af Preben, Tirsdag den 15. januar 2013, 10:42

Hvor vil du hen med det postulat ?

Det har INTET med artiklen at gøre, så hold dit politiske ævl for dig selv.

Ditte Nielsen ???

Skrevet af Hansen, Tirsdag den 15. januar 2013, 10:29

Er det venskab? Husk at det er pga. folk som dem du kender der, der er skyld i at din gamle bedstemor ikke kan få hjemmehjælp!