KØB PLUS!

Her bliver hun afsløret i socialt bedrageri for åben skærm

Modtager 8.000 om måneden som enlig forsørger, selv om hun ikke er enlig

Det kan pludselig blive dyrt at få en kæreste i velfærdsdanmark. Rigtig dyrt.

En kvinde blev mandag aften for åben skærm på DR afsløret i bedrageri, da hun havde glemt at fortælle Næstved Kommune, at hun havde fået en kæreste og dermed ikke længere var berettiget til at få de 7.978 kroner om måneden, hun får som enlig forsørger.

- Skal jeg fortælle dig, at jeg har en kæreste, når vi ikke har andet sammen, end at vi er kærester og skal flytte sammen, spørger kvinden forarget kommunens kontrolmedarbejder i første afsnit i DRs nye serie ’Aktion sociale bedragere’.

Enlige bedrager for millioner

Dette foto skulle hun aldrig have lagt på Facebook

Fælden klapper

Men svaret er ja, og da medarbejderen hiver et meget kærligt Facebook-billede frem af kvinden og hendes kæreste, er fælden klappet: De har planer om at flytte sammen og har det, man kalder et ’ægteskabslignende forhold’.

Den sygemeldte mor til to børn får som enlig forsørger ekstra hjælp fra kommunen, der i alt beløber sig til 95.736 kroner om året.

Lagde feriebilleder på Facebook - blev knaldet af kommunen

Hver måned får hun forhøjet børnetilskud på 1.284 kr., en højere boligsikring på 3.293 kr. samt to fripladser i daginstitution til 3.410 kr. I alt en månedlig ydelse på 7.987 kr., som hun mister, idet hun ikke længere kan betragtes som enlig forsørger.

Ægteskabslignende forhold

- Jeg har jo ikke råd til at betale alle mine regninger den første, hvis ikke jeg får min boligsikring, og hvis ikke jeg får de ting, jeg skal have. Lige meget hvordan tingene er, går jeg sygemeldt, og det kommer jeg til at gøre det næste lange stykke tid. Så jeg kan jo ikke betale mine regninger, prøver kvinden desperat.

Men selv om der ikke findes en fast definition af ’et ægteskabslignende forhold’, ligger kommunens konklusion fast. Man kan godt blive betragtet som et par, selv om man ikke bor sammen, og kommunerne lægger blandt andet vægt på, hvor længe de har kendt hinanden, hvor meget samvær de har, og om de bidrager til hinandens økonomi. Og da kvinden har kendt sin kæreste i et år og fast har hans bil, bliver hun betragtet som bedrager.

- Vi sidder her ikke for at skulle synes, at det er synd for dem, at de nu mister de her penge, for det er penge, de ikke er berettiget til, siger kontrolmedarbejderen i programmet.

HVAD MENER DU? ER REGLERNE FOR STRIKSE ELLER ER DET I ORDEN AT SKÆRE I HENDES YDELSER? DELTAG I DEBATTEN HER ELLER PÅ BT'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

1 + 1 = 3

Skrevet af Milena Randen, Tirsdag den 15. januar 2013, 13:06

Tænker du overhovedet på at skilte har flere omkostninger til hver sin husleje, hver sin licens, hver sit madbudget? Det er meget billigere at bo sammen. Ligesom at de ny-skilte som regel hver især må finde et mindre sted at bo, hvor børnene måske ikke kan få deres eget værelse (eller teenagerne). Det er jo også meget dyrere for en enkelt forældre at arrangere en sommerferie med børnene end det er for et par og derfor ser man typisk at skilsmissebørn må blive i DK mens deres kammerater tager i Disneyland med familien.
Det er selvfølgelig ikke verdens undergang, men de forskelle der nu er i offentlige ydelser skyldes jo at systemet er klar over den slags, selv om at du ikke er det.
Jeg er ikke personligt misundelig på de ydelser, selv om min plan pt. er at være sammen med børnenes far for evigt. Men måske kan jeg lettere sætte mig ind i hvad det betyder for familien fordi jeg selv er skilsmissebarn?

***

Skrevet af EH, Tirsdag den 15. januar 2013, 15:26

Ja, kære Melina. Jeg er helt klar over, at når par vælger at gå hver til sit, har det i den grad en pris og masser af omkostninger.
Jeg er helt klar over de konsekvenser det har, at alt bliver dobbelt up.
På den anden side, så er det nemlig konsekvensen af at gå hver til sit... og det tal er efterhånden højt...
Selvfølgelig SKAL folk ikke leve sammen pga økonomien, på den anden side, er det først og fremmest ens eget ansvar og ikke samfundets, at skulle rydde op efter det.
Det er da sku ikke samfundet, der skal sørge for, at fraskilte + børn, kommer på ferie og kan købe "luksus" ting, fordi de skal have det lige så godt, som dem der arbejder og har råd. Hvad er så pointen med at arbejde?

Jeg er glad for du ikke er politikker.

Skrevet af Bjarne Christensen, Tirsdag den 15. januar 2013, 13:00

Jeg er virkelig glad for du ikke er politikker og håber du aldrig bliver det,for så ville du hurtigt køre Danmark på fallittens rand.

Håber BT forsætter med det de her er i gang med.

Skrevet af H Fischer, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:38

Desværre er det efterhånden blevet sådan, at hele nationen er på støtten. Da det åbenbart er mere bekvemt og sikkert at være offentlig lænkehund end et frit menneske.

H. Fischer

Skrevet af I.Hansen, Tirsdag den 15. januar 2013, 16:19

- og hver gang du og andre sætter fradrag på selvangivelsen - er det OGSÅ andre der betaler!!!...og de fleste og største fradrag kommer fra folk i høje indtægter!

- det er lige som når SU-modtagere...div politiske ungdomsorg. fingerpeger af folk på overførselsindkomster - mens de meget belejligt lukker øjnene for at SU også er en overførselsindkomst - og figurerer ved også at fylde op i statistikkerne:)

De satans socialbedragere skal anmeldes NU.

Skrevet af Bjarne Christensen, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:30

Folk har lavet socialbedrageri for 12000000000kr, EN, gang til 12000000000kr NU, må ALLE, lovlydige, Borgere til at vågne lidt op og anmelde ALLE, de satans socialbedragere der går rundt i Danmark´s gader og stræder, og skriger af grin af alle os andre lovlydige Borgere. Det går ud over vore velfærd, og det er alle os andre lovlydige Borgere der NETOP, kommer til at betale for de satans socialbedragere, og jeg vil ikke betale for de kriminelle bedragere for at jeg/alle andre skal betale ekstra for at velfærden kan være i top.

Socialbedrageri enlig forsøger

Skrevet af Trunte, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:55

JA de burde anmeldes alle dem der lever socialbedrageri,og kommuner burde gør mere end det de gør.De sender en seddel til folk der er enlig hvert år,hvor de skal skrive under på at de stadig er enlig. Men mange af dem lyver.Og kommunen tjekker det ikke ordentlig op om det passer det folk skriver under på

Socialt bedrageri

Skrevet af Lone Andersen, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:26

Jeg synes, at det må være utrolig svært at bedømme, hvornår der er tale om socialt bedrageri.
Man kan jo sagtens ha´en kæreste og bo hver for sig. Det behøver ikke at betyde, at man har fælles økonomi. Det gælder også, selv om hun låner han´s bil.
"Ægteskabslignende forhold". Hvad betyder det. Det kunne være at man skulle definere det lidt bedre. Gøre det mere forståeligt, så vi almindelige danskere, (og i særdeleshed enlige forsørgere,) bedre kan forstå, hvad de må og ikke må.

Det er ikke svært at bedømme hvornår om social bedrageri

Skrevet af Bjarne Christensen, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:55

Det er nemt at vide hvornår der er tale om social bedrageri. Det er når man ikke overholder loven, så nemt er det.
Man er social bedrager når man sover for meget hos hinanden, og ER, for meget hos hinanden, OG, hver/hveranden dag spiser hos hinanden, OG, deler madudgifterne, og HVIS, man selv tænker sig bare LIDT, om, kan man godt selv finde ud af hvor grænsen ligger for social bedrageri, så der er IKKE, nogen undskyldning overhoved.

Lige præcis!

Skrevet af AK, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:42

Hvordan skal man vide, at man overtræder loven - når den ikke er defineret klart!

Herligt at se, når folk får ondt i røven og melder en enlig, fordi de har set, hun har haft besøg, så må det jo være fordi hun har en kæreste og "hun får jo nok i hoved og røv af det offentlige"! - og det så viser sig, at hun arbejder og ikke får en skid i tilskud......øv bøv. Det siger bare så meget om folks smålighed eller milimeterdemokrati!

Det er ikke svært at bedømme hvornår om social bedrageri

Skrevet af Bjarne Christensen, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:41

Det er nemt at vide hvornår der er tale om social bedrageri. Det er når man ikke overholder loven, så nemt er det.
Man er social bedrager når man sover for meget hos hinanden, og ER, for meget hos hinanden, OG, hver/hveranden dag spiser hos hinanden, OG, deler madudgifterne, og HVIS, man selv tænker sig bare LIDT, om, kan man godt selv finde ud af hvor grænsen ligger for social bedrageri, så der er IKKE, nogen undskyldning overhoved.

bjarne christensen

Skrevet af jenni, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:55

det ser da ikke ud til, at du har nemt ved at forstå det. For det er da noget eklatant vås, du skrev der.

bjarne christensen

Skrevet af jenni, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:54

det ser da ikke ud til, at du har nemt ved at forstå det. For det er da noget eklatant vås, du skrev der.

Jenni du virker ganske skråsikker her

Skrevet af Janne Petersen, Tirsdag den 15. januar 2013, 14:11

omkring disse regler for enlige, eller hvornår man reelt er det, og da jeg ikke undervurderer din viden, så undrer det mig bare, at netop disse samlivsforhold, gennemgående ses som som ægteskabelige forhold, hvorledes kan systemet komme afsted med et regelsæt, som ikke er legalt, kom venligst igen. Janne.

Delebørn udløser fradrag i skatten

Skrevet af Kirsten, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:16

Forældre med delebørn betaler børnebidrag til hinanden og fradrager beløbet i skat. Hvorfor skal andre skatteydere betale for det? De sparer da kostpenge hveranden uge, hvis de har en 7/7-ordning.

delebørn af kirsten

Skrevet af anja larsen, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:56

man betaler da ikke faderpenge når det hedder 7/7.. og det er kun den forældre der har børnens adresse der får børnepenge.

-

Skrevet af -, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:08

Der burde ikke være nogle grænser.. De skal bare finde de svindlere, og så skal de tage fotos af dem og hænge dem op i de byer de bor så alle kan spytte efter dem på gaden.. forpulede svindlere, de dræber vores samfund, som om alle os der står op om morgenen og betaler vores skat gider blive ved med at høre på voksne mennesker der ikke vil tage ansvar for deres eget liv. Det som om folk synes det er urimeligt at man er fattig hvis man ikke arbejder, men hvad har i forestillet jer? Der skal være nogle til at betale for alle de der sidder og nasser

Giv hende det hun virkelig har brug for

Skrevet af Lene, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:08

Hun er ikke enlig forsørger så selvfølgelig skal hun ikke have tillæget, hun erudemærket klar over at hvis de flyttede sammen ville tillæget frafalde og det er hele grunden til at de bor hver for sig.

Der bliver sagt mangt og meget i disse debatter, men hvad der forarger mig mest er at de fleste til ene side siger "det er da også for galt med alt det bedragerig" men sagtidig så ikke andmelder det når de kender til det og i stedet begynder at tale om "stikke samfund", der bliver jeg gal.

Jeg synes også der bliver gjort alt for lidt for få folk ud at systemet, for det må jo ikke koste noget, men tag dog og se mulighederne i folk. Jeg er i familie med en alkoholiker, somk bare er blevet parkeret på førtidspension. Der blev gjort nogle halvhjertede forsøg på at afvænne ham og så va

Fortsat

Skrevet af Lene, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:12

var det lige som det. I stedet for at få ham tørlagt og så følge op på ham, han kom jo tørlagt ud til sine druk venner og så var de penge spildt. Hvorfor ikke følge ham, få ham i arbejde eller igang med en uddannelse, følge grundigt op på ham til han er fri af sit tidligere miljø?

Det gælde også andre grupper. Syge mennesker, giv dem den behandling de har brug for og samtaler med en psykolog, i stedet for bare den billigste og så en lykke pille, det får vi ikke de syge i gang på.

Selvfølgelig skal disse underhold

Skrevet af Janne Petersen, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:08

ikke udbetales ud fra forkerte oplysninger, men set i det store billede, bliver denne benede kontrol noget udvandet, eftersom alverdens folkeslag med stribevis afbørn, kan hoppe over grænsen, og modtage fuld skrald fra dag et.

Disse enorme summer, der bare bliver større, tales der ikke om, og derfor tager jeg ikke disse jagttendenser alvorligt, fordi denne regering så gerne vil frelse verden, åbenbart med landets egne i spil. Janne.

Alle mennesker elsker friheden, men gør alt for at knuse den.

Skrevet af Helge Fischer, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:05

Sæt borgeren fri! Fjer de sociale ydelser. Så er der ikke noget at svindle med. Unge som gamle. Befolkningen er snart så stavnsbundet af økonomiske tilskud fra det offentlige, at de ikke længe re frie mennesker. Der er børnetilskud, varmehjælp, rengøring, kontanthjælp, boligsikring, tilskud til landbrugsprodukter, enlige, politiske partier. Tilskud, tilskud og atter tilskud. Tænk! Hvad det koster, bare i administration.

Hvad med reglerne?

Skrevet af Preben, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:03

Jeg er HELT overbivist om, at mange snyder det offentlige og dette skal straffes hårdt. Men reglerne er sgu da også noget komplicerede. "ægteskabslignende forhold"...Hvornår er man i det?... Jeg kender reglerne rigtig godt, og modtager intet fra det offentlige, men kan godt forstå, hvis mange i god tro får udbetalt penge, som de ud fra en nærmere tolkning af regler ikke har ret til...

NU er det kraftedme nok

Skrevet af NU er det kraftedme nok, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:00

NU er det kraftedme nok

...

Skrevet af Chris, Tirsdag den 15. januar 2013, 12:53

Wow, der var virkelig et konstruktivt debatindlæg.

Vi har ikke råd

Skrevet af T.Henriksen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:47

Det er ikke rimeligt at så mange skal have hjælp fra de få der er tilbage på arbejdsmarkedet og i årene fremover vil der blive
mange ældre som skal have hjælp.
Hvis det er rigtigt at asylansøgere får kr. 12000 om måneden og
diverse tillæg har vi altså en problem.
Vi har samtidig en problem, at så mange er arbejdsløse og
samtidig mangler vi "varme" hænder, men vi kan ikke finde ud
fordelingen og vil hellere give det som understøttelse - det
må vi da i fagforeningerne kunne finde ud af?

Mangler hvor

Skrevet af Anti-diktator, Søndag den 27. januar 2013, 19:18

Hvor mangler der varme hænder? Det med, at vi kommer til at mangle hænder, fordi der bliver flere ældre er noget propaganda noget. Selv på plejehjem bliver der fyrret hænder. Der er heller ikke arbejde nok. Ellers var der ikke så mange arbejdsløse. Det bliver sgu heller ikke bedre i den nærmeste fremtid.

Herligt!

Skrevet af Fryd og gammen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:45

Hvor er det dog fantastisk at det offentlige nu endelig begynder at vågne op til dåd, og finde alle de fuskere, svindlere og bedragere, som lever på nas. Hver eneste måned ser jeg på min lønseddel, skimter ned over den og ser linjen skat - her ser jeg et beløb, og jeg bliver nærmest deprimeret. Gad vide om jeg kan få behandlet den depression for de offentlige midler også?
Giv mig en anonym linje / hjemmeside, hvor man kan "stikke" dem man kender, og som svindler og bedrager, så er jeg hvert fald HELT SIKKER PÅ, at jeg har bidraget mig til samfundet.

Jeg er simpelthen rystende træt af skattetrykket i DK, ligeledes hvordan pengene bliver forvaltet. Voksne mennesker sætter børn i verden, uden at tænke over hvilke økonomiske konsekvenser det kan have - vi har jo velfærdssamfundet som samler dem op. Jeg er ved at brække mig over det. Tag dog ansvar for det I render og laver. Det er ikke samfundets problem, at I ikke kan klare jer. Det er ikke samfundets opgave at samle folk op, som ligger som de selv har redt. Det må de selv klare.

Kig på vejene - vores biler bliver ødelagt pga. de kæmpehuller der ikke bliver lappet. Men det er jo ligegyldigt, bare "mor x" kan få sine regningerne betalt. Vi andre lønmodtagere betaler jo glædeligt for regningen på værkstedet (plus det kæmpe beløb der månedligt bliver fratrukket ens løn).
Lad os komme tilbage til grunddyderne. Sygehuse skal fungere 100%, virkeligt svage/syge personer skal hjælpes. Lad folk få noget mere udbetalt af deres løn, og lad dem så iøvrigt selv bestemme hvordan de vil forvalte deres penge. Vi lever i et demokrati - det eneste jeg efterhånden oplever er diktatur - hvad må vi, hvad skal vi, og hvad skal vi ikke.
Vi skal bidrage. Vi skal yde. Vi må ikke ryge. Vi skal tage det offentliges transportmidler. Vi skal dit, vi skal dat. Hvor er vores eget frie valg til hvad vi vil og skal?
De tuder op om lønreducering - vær dog forgangsmænd selv. Fjern jeres lukrative pensionsordninger blandt andet. Så snart det rammer jer selv, så er det ikke sjovt mere - folk tager jer ikke seriøst. Tag da nu og vågn op eller gå af.
Lad os tage en borgerkrig (som måske alligevel sker nu hvor man fjerner smøret fra brødet på folk, ved at tage deres OFFENTLIGE YDELSER i en eller anden form). Lad os få nogle folk ind på borgen, som ved hvordan tingene er strikket sammen ude i samfundet.

tåbelig lovgivning -og skrankepaver og et stikkersamfund

Skrevet af bk, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:43

vi har skabt et samfund af enlige og ensomme mennesker ,er man to bliver man straffet økonomisk ikke rimeligt , der skal ikke være forsørgerpligt for to voksne personer, et gammelt påhit som er forældet , de eneste der skal forsørges er de børn man sætter i verden af den far eller mor som har børnene . Fremmede kærester ,nye kærester eller bare voksne der vil bo sammen skal ikke straffes økonomisk . mine forældre som blev pensioneret for mange år siden mistede ved at være gift op til 75.000 kr årligt, de havde tilsammen 10.500 kr om md tilsammen at leve for i 2007 , det hvad en enlig for idag ca , det er ikke formeget med de udgifter som bliver pålagt en borger , og så siges der, jammen det er jo billiger at bo sammen ,ja måske og hvad så der er jo alligevel ikke for meget , for almindelig folk det kan jo ikke være rigtigt at det kun er de rige som kan gøre hvad faen de vil .

Kontanthjælp

Skrevet af Lise Christiansen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:39

Det er dog forfærdelig som mange der er forarget over der nu bliver
ryddet op i alt det svindel, der er jo inkasseret mange millioner i
de forskellige Komuner rundt i Landet, så¨jeg kan ved gud ikke
have medlidenhed med at Kassen er lukket, og jeg ved Kommunerne
kører ærligt spil, ellers kunne de jo ikke hente så mange milloner,
men det er jo nok dem der er på overførelse Kontanthjælp, der er
mest forarget.

Vågn nu op

Skrevet af Henrik Christensen, Tirsdag den 15. januar 2013, 11:31

Fjern alle tilskud til enlige forsørgere.
Ja, det lyder inhumant, men er det ikke.
Disse mennesker er ofte blevet enlige forsørgere, grundet løgn, manipulation og horibel opførsel.
Dette bliver i statsforvaltningen belønnet for i dagens Danmark, vel og mærke kun hvis man er MOR.
Fjernes disse vanvittige tilskud, ville langt flere børn stadig have kontakt til deres far, og disse manipulerende mødre tvunget til at samarbejde.
SÅ FJERN ALLE TILSKUD TIL ENLIGE FORSØRGERE NU!!!!!!!!