Hele Kristines privatliv sat til salg i Elgiganten

Identitet. Kristine Munk Larsen er rystet over, at Elgiganten solgte en mobiltelefon med adgang til hele hendes digitale liv til en fremmed.

For et stykke til siden fik Kristine Munk Larsen et telefonopkald, hun ikke havde forestillet sig, at hun skulle få. Stemmen i den anden ende sagde, at han havde fuld adgang til hendes billeder, email og sociale medier på sin nyindkøbte mobiltelefon.

»Han havde adgang til alt. Mange af mine koder lå gemt i min email, så dem kunne han sagtens have misbrugt. Der var fuldstændig åbent hus til mit privatliv,« siger Kristine Munk Larsen.

Elgiganten: Det vil ikke ske igen

Mobiltelefonen var købt i Elgiganten i Holstebro. Samme sted havde Kristine Munk Larsen fået sin egen mobiltelefon fra i fødselsdagsgave i maj, men da den splinternye iPhone 5 var i stykker, da hun pakkede den ud, gik hun ned i butikken i Holstebro for at få den erstattet med en anden.

Ekspedienten sagde, at telefonen skulle undersøges, selvom Kristine Munk Larsen kun havde haft den tændt i syv minutter. Efter et par dage kunne Kristine Munk Larsen hente en ny iPhone i butikken.

»På det tidspunkt var jeg allerede lidt træt af Elgiganten og bad ekspedienten om at pakke telefonen ud, så jeg ikke stod med endnu en telefon, som jeg ville blive mistænkt for selv at have ødelagt,« siger hun.

Og ganske rigtigt viste denne telefon sig også at være i stykker, selv om alle Kristines personlige oplysninger i form af private billeder, adgangskoder med videre allerede var overført til den.

Elgiganten: Det vil ikke ske igen

Derfor rev ekspedienten en ny ned fra hylden, og den defekte telefon så Kristine ikke igen.

Lige indtil hun fik et telefonopkald fra en fremmed, der hævdede at have købt en telefon med hendes privatliv på skærmen.

»Elgiganten havde repareret mobiltelefonen, som havde været defekt i butikken, og solgt den videre til en ny kunde - med afslag i prisen fordi den ikke var »helt« ny,« siger Kristine Munk Larsen.

Skulle bruge kodeord

Den nye køber havde købt telefonen til sin datter og var blevet overrasket over at finde private oplysninger fra en fremmed på den nye iPhone. Han prøvede at slette oplysningerne, men skulle bruge et kodeord, som kun Kristine kendte. Derfor tog han kontakt til hende.

»Heldigvis var han en ærlig mand, men i de forkerte hænder kunne det have været gået helt galt. Han kunne have købt ting på min regning og misbrugt andre oplysninger,« siger Kristine Munk Larsen.

Hun mødtes med manden, og de gik sammen i Elgiganten for at få en forklaring fra butikken og få hjælp til at slette Kristines privatliv fra telefonen. Ekspedienten undskyldte og sagde, at det aldrig var sket før. Ikke desto mindre havde han ikke slettet oplysningerne ordentligt, da han gav telefonen tilbage til manden og hans datter. Det måtte de ifølge Kristine Munk Larsen endnu en gang gøre ham opmærksom på.

Har undskyldt

Kristine Munk Larsen har sidenhen talt med butikschefen for Elgiganten i Holstebro, der har undskyldt episoden og foræret hende et gavekort på 500 kroner til en musiktjeneste som kompensation.

Alligevel kan Kristine ikke lade være med at tænke på, hvad der ville være sket, hvis en uærlig person havde købt telefonen. Hun ville ikke have nogen mulighed for at vide, at en fremmed havde fuld adgang til hendes personlige oplysninger.

»Jeg synes ikke, at jeg som sådan har noget at skjule i mit liv, men det er stadig uhyggeligt at tænke på, at en fremmed kan se billeder af ens børn og tage kontakt til andre og udgive sig for at være mig.«

Elgiganten: Det vil ikke ske igen

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

historien holder ikke vand.

Skrevet af Erik Hansen, Onsdag den 8. januar 2014, 13:07

Hvordan kan hele kundens liv være på telefonen, hvis den kun var tændt i 7 minutter. Det tager noget længere tid, at flytte alle diverse konti over på den nye telefon.

Når det er sagt, så er det sindsygt ringe, at El Giganten er for dumme til, at reinstallere en telefon. Alle telefoner har den funktion indbygget. man skal bare lige lokalisere den.

Enig

Skrevet af bajAnonym, Onsdag den 8. januar 2014, 16:24

7 minutter, lyder utroligt at der på disse få minufter kan indlægges så mange info og billeder, har selv iphone og ipad, og alene at resættd telefonen og genindstalleref tager mere end 7 min.

Ikke kun Elgiganten...

Skrevet af Anonym, Onsdag den 8. januar 2014, 07:32

...der "svindler" med brugte telefoner.
Købte selv for nogle år siden dyr mobil i TDC. Efter strømmen blev sat til, tikkede en sms ind fra "Brian: hej snuzke, long time no see". Ikke en af mine venner...

Efter små 2 mdr. gik mobilen død, og den blev afleveret i TDC butikken, som undersøgte den. Fik den retur med svaret, at jeg måtte have spildt vand på den eller lign., da "printkortet var irret".
Sendte den videre ind til Nokia (producenten), men fik samme svar.
Oprettede en sag ved forbrugerklagenævnet, men uden succes.

Fik at vide i TDC butikken, at den slags fugt kunne opstå ved kondens, hvis jeg altså ikke havde spildt vand på telefonen. Og at kondens bl.a. opstår, hvis man holder telefonen for længe i hånden...!!!!????

Jeg havde dog IKKE spildt på telefonen eller lign. Det vidste jeg da.

Snakkede med en kollega, hvis kammerat arbejdede i en anden TDC butik. Han fortalte, at det nok var en brugt telefon, jeg havde købt - det var meget brugt.

Har siden hverken handlet hos TDC eller Nokia.

Om jeg fatter det................

Skrevet af Anonym, Onsdag den 8. januar 2014, 06:48

Godt nok er elgiganten meget meget sløsede, men om jeg fatter at man ukritisk lægger så mange oplysninger om sig selv i en telefon. Den kan jo også blive stjålet. BRUG HOVEDET istedet, det skærper også sanserne at man skal huske ting selv.

"FJOLSER"

Skrevet af Anonym, Onsdag den 8. januar 2014, 01:19

ELGIGANTEN er ikke troværdig at handle i.

Det er så SKET før !!

Skrevet af TocOne, Tirsdag den 7. januar 2014, 21:45

Kære Læser / Søren Pedersen "Elgiganten"

At Søren Pedersen siger at han ikke har haft lignende sager før, er en TOTAL LØGN!

Vi købte for ca. 2 år siden vores Samsung Galaxy II, da vi kom hjem var den ene telefon ladet halv op, og da vi tændte den var der billeder på den fra en tidligere ejer. Telefonen var også uden plastik indpakning inde i den plomberede æske, så den var jo brugt.

Men da vi tog ud med den fik vi akkurat samme besked "Det er ALDRIG sket før"....Vi fik da også en ny.

Men sikke en løgn historie Søren Pedersen. FOR DET ER ALTSÅ SKET FØR. Basta.

Godt nok kun med billeder af familie osv. - Men alligevel!!!

Mvh.
TocOne

I har selv bedt om det!

Skrevet af Frank S Hansen, Tirsdag den 7. januar 2014, 20:42

Det er ikke for ingenting NSA kalder købere af Apple produkter for "Mindless Zombies".

Apple produkter tangerer til en forbrydelse imod menneskeheden uanset hvor "visionære" de må være.

Dokumentation!

Skrevet af Anonym, Onsdag den 8. januar 2014, 11:35

Frank,

du må meget gerne dokumentere din påstand om at NSA kalder købere af Apple produkter for "Mindless Zombies", ellers vil jeg betragte den som en direkte løgn

Se mig i avisen !

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 7. januar 2014, 19:52

Utroligt at hun selv om de har undskyldt og fået et gavekort vil tage kontakt til BT for at svine EG ydeligere. Det kan godt være at de har lavet en fejl, men de har da stået ved den og og undskyldt hvad mere vil hun have ? I øvrigt er hun ikke selv helt uskyldig idet hun med bare lidt data beskyttelse selv kunne undgå dette. Hvad vis telefonen var blevet stjålet som der sker masser af gang hver dag i DK ?

Ikke underligt

Skrevet af Tom, Tirsdag den 7. januar 2014, 17:48

På en smartphone kan man selv vælge om Facebook, e-mail, Twitter osv. skal åben automatisk, så man ikke skal indtaste password hver gang. Denne løsning vælger de fleste.
Men HUSK så at sætte kode på skærmen, så der hver gang telefonen skal bruges, skal indtastes en kode.
Herved kan andre ikke få adgang til dine oplysninger, hvis du ligger din telefon fra dig, eller får den stjålet (eller får den solgt af Elmutanten).
Btw, så tager det få minutter at logge på Facebook, e-mail, Twitter m.m. på en iPhone (og øvrige smartphones) og det tager også kun få minutter at overføre opsætningen til en ny iPhone, så Kristine har ikke gjort noget galt.

Hold da op...

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 7. januar 2014, 17:16

Man må være ret uintelligent, hvis man som "rigtig" dansker skal hive "det er muslimernes skyld" kortet, hver gang der er et problem i samfundet. En butik tager penge for deres varer/ydelser, og kan ikke diskriminere ved at spørge til deres religionsforhold først.
Jeg er selv muslim og en rigtig dansker, der både betaler skat og arbejder, og mener at det er på plads at handle i butikker som elgiganten, og mener ikke at vi skal gemmes væk som jøderne i sin tid. Butikken skal sikre god service og sørge for at ordne deres fejl uanset hvor dansk man er/ikke er.
Kan hilse og sige at der efterhånden også er ret mange svenske handlende i kbh, skal de også nægtes betjening?

Helt til grin

Skrevet af Michael, Tirsdag den 7. januar 2014, 15:52

Hvis telefonen var defekt fra starten og kun havde været tændt i syv minutter før den blev afleveret tilbage til El-Giganten, så må det være begrænset hvor meget hun kan have nået at lægge på den.

Øh, nej det ta'r kun 2 min ...

Skrevet af Lena T., Tirsdag den 7. januar 2014, 18:18

hvis hun inden skiftet har klonet sine mobildata tager det maks 2 min og 4 klik med musen at overføre alt fra gl. telefon til ny

Muslimer

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 7. januar 2014, 15:49

Hvis vi ikke havde det sammenrend af muslimer, så ville dette aldrig være sket. Fordi de skal tage hensyn til muslimerne, så er der ikke tid til at give ordentlig service til os rigitgie danskere

Haha, god DF-parodi

Skrevet af Mikkel, Onsdag den 8. januar 2014, 08:59

...for det er da en parodi, ikke....?!

Haha, god DF-parodi

Skrevet af Mikkel, Onsdag den 8. januar 2014, 08:59

...for det er da en parodi, ikke....?!

Ja!

Skrevet af SuperAnonym, Onsdag den 8. januar 2014, 04:11

Og nu er for "sent".

Hold da kæft....

Skrevet af Tommi Petersen, Tirsdag den 7. januar 2014, 16:03

Det var dog den mest latterlige kommentar jeg nogensinde har læst, og jeg har endda fulgt en del med i HTS regeringstid.

At der er en der ikke får slettet en telefon ordentligt, har da ikke en skid med muslimer at gøre.

Var der mon noget kvinden kunne have gjort for selv at slette hendes informationer?

Næste gang, så kunne man jo be om at man sammen(ekspedienten og borger) fik slettet de informationer der end måtte ligge på apperatet, så begge kan sige, at det er sket ordentligt og ingen kan bebrejde hinanden, da begge har været enige.

Hvor indviklet er det at installere fabriksindstillingerne på en 7 min gammel Iphone?
jeg spørger fordi jeg ikke har ejet en.

Men har da engang købt en Tablet i Elgiganten, fik den brugt i 4 timer, og måtte så aflevere den igen, da jeg ikke kunne få det trådløse netværk til at virke, det var da bare med at slette alt hvad jeg havde smidt ind, og så "installere" fabriksindstillingerne.

Obvious troll is being obvious

Skrevet af Thit, Tirsdag den 7. januar 2014, 16:27

Underligt

Skrevet af Brian R., Tirsdag den 7. januar 2014, 15:37

Jeg troede iPhones var så sikre.

Det er da alt for nemt for andre at komme ind på folks ting. Det burde da være muligt at beskytte sine ting med et password så man kun kan åbne telefonen, hvis man har dette og ellers så kræves der en formatering af telefonen hvor alt så ryger.

NSA

Skrevet af Anonym, Tirsdag den 7. januar 2014, 15:10

NSA har samarbejde med Elgiganten

jamen, det er saadan, det bliver !!

Skrevet af ligemeget, Tirsdag den 7. januar 2014, 14:57

fuld aabenhed om ALLE, ogsaa HELT private data, bliver fremtiden. der kraeves nemlig ikke mere end en enkelt idiot for at blotlaegge ALT. og er det foerst ude, saa faar du det aldrig ind i kassen igen!!