Identitet. Kristine Munk Larsen er rystet over, at Elgiganten solgte en mobiltelefon med adgang til hele hendes digitale liv til en fremmed.

For et stykke til siden fik Kristine Munk Larsen et telefonopkald, hun ikke havde forestillet sig, at hun skulle få. Stemmen i den anden ende sagde, at han havde fuld adgang til hendes billeder, email og sociale medier på sin nyindkøbte mobiltelefon.

»Han havde adgang til alt. Mange af mine koder lå gemt i min email, så dem kunne han sagtens have misbrugt. Der var fuldstændig åbent hus til mit privatliv,« siger Kristine Munk Larsen.

Mobiltelefonen var købt i Elgiganten i Holstebro. Samme sted havde Kristine Munk Larsen fået sin egen mobiltelefon fra i fødselsdagsgave i maj, men da den splinternye iPhone 5 var i stykker, da hun pakkede den ud, gik hun ned i butikken i Holstebro for at få den erstattet med en anden.

Ekspedienten sagde, at telefonen skulle undersøges, selvom Kristine Munk Larsen kun havde haft den tændt i syv minutter. Efter et par dage kunne Kristine Munk Larsen hente en ny iPhone i butikken.

»På det tidspunkt var jeg allerede lidt træt af Elgiganten og bad ekspedienten om at pakke telefonen ud, så jeg ikke stod med endnu en telefon, som jeg ville blive mistænkt for selv at have ødelagt,« siger hun.

Og ganske rigtigt viste denne telefon sig også at være i stykker, selv om alle Kristines personlige oplysninger i form af private billeder, adgangskoder med videre allerede var overført til den.

Derfor rev ekspedienten en ny ned fra hylden, og den defekte telefon så Kristine ikke igen.

Lige indtil hun fik et telefonopkald fra en fremmed, der hævdede at have købt en telefon med hendes privatliv på skærmen.

»Elgiganten havde repareret mobiltelefonen, som havde været defekt i butikken, og solgt den videre til en ny kunde - med afslag i prisen fordi den ikke var »helt« ny,« siger Kristine Munk Larsen.

Skulle bruge kodeord

Den nye køber havde købt telefonen til sin datter og var blevet overrasket over at finde private oplysninger fra en fremmed på den nye iPhone. Han prøvede at slette oplysningerne, men skulle bruge et kodeord, som kun Kristine kendte. Derfor tog han kontakt til hende.

»Heldigvis var han en ærlig mand, men i de forkerte hænder kunne det have været gået helt galt. Han kunne have købt ting på min regning og misbrugt andre oplysninger,« siger Kristine Munk Larsen.

Hun mødtes med manden, og de gik sammen i Elgiganten for at få en forklaring fra butikken og få hjælp til at slette Kristines privatliv fra telefonen. Ekspedienten undskyldte og sagde, at det aldrig var sket før. Ikke desto mindre havde han ikke slettet oplysningerne ordentligt, da han gav telefonen tilbage til manden og hans datter. Det måtte de ifølge Kristine Munk Larsen endnu en gang gøre ham opmærksom på.

Har undskyldt

Kristine Munk Larsen har sidenhen talt med butikschefen for Elgiganten i Holstebro, der har undskyldt episoden og foræret hende et gavekort på 500 kroner til en musiktjeneste som kompensation.

Alligevel kan Kristine ikke lade være med at tænke på, hvad der ville være sket, hvis en uærlig person havde købt telefonen. Hun ville ikke have nogen mulighed for at vide, at en fremmed havde fuld adgang til hendes personlige oplysninger.

»Jeg synes ikke, at jeg som sådan har noget at skjule i mit liv, men det er stadig uhyggeligt at tænke på, at en fremmed kan se billeder af ens børn og tage kontakt til andre og udgive sig for at være mig.«