Det var fejl i cockpittet, der førte til et flyhavari i Grønland tidligere på året, konkluderer Havarikommissionen.

Ingen kom alvorligt til skade, da et fly fra Air Greenland 29. januar i år havarerede og blev totalskadet i Ilulissat, Grønland. Men sagen har alligevel fået disciplinære konsekvenser for flyets piloter, skriver Jyllands-Posten.

Havarikommissionen har nemlig i en rapport, der udkom torsdag, konkluderet, at piloterne var så forhippede på at få flyet ned, at de tilsidesatte Air Greenlands sikkerhedsforskrifter om landing ved kraftig sidevind, som der var den dag.

Under landingen knækkede to metalstænger i venstre landingsstel. Det skal det ifølge avisen gøre under den slags hårde landinger, så brændstoftanken ikke bliver beskadiget. Men haleroret, der var sat til fuld venstredrejning for at kompensere for sidevinden, blev ikke rettet op. Og piloterne brugte desuden ikke den højre, ubeskadigede motor til at bremse med.

Landingen kunne ikke styres, og flyet skred ud i venstre side af landingsbanen og fortsatte 524 meter, inden det røg ud over en ti meter høj klippeskrænt.

Administrerende direktør i Air Greenland Michael Højgaard siger til Jyllands-Posten:

»Air Greenland har selv foretaget undersøgelser og har gennemgået Havarikommissionens rapport meget grundigt. Og lektien er klar: Ulykken i Ilulissat kunne være undgået. Den konklusion har vi taget konsekvensen af og skærpet Air Greenlands i forvejen høje sikkerhedsniveau«.