"Telebøllen" Frank Rasmussen har endnu en gang scoret kassen på en god idé, som et af de store teleselskaber er villige til at betale dyrt for.

Denne gang gang er det TDC, som må forgylde serieiværksætteren Frank Rasmussen, som har for vane at få kreative ideer, der vender op og ned på telemarkedet i Danmark.

Tidligere er det sket med tiltag som Telmore og Bibob, men denne gang har Frank Rasmussen formået at få solgt sin nyskabelse Justfone, allerede inden den første kunde er kommet indenfor.

Ifølge Børser har TDC lagt et stort, tocifret millionbeløb for at sikre sig halvdelen af telebøllens godt et år gamle telesoftwareselskab.

Ideen med Justfone er ikke som tidligere at kæmpe med konkurrenterne på prisen men derimod på smarte funktioner, som danskerne ikke skal kunne undvære. Det er f.eks. en køfunktion eller at begrænse børns mulighed for at ringe eller skrive SMS-beskeder til andre end forældrene i skoletiden.

- Ingen har forstået, at kunderne måske rent faktisk har nogle behov, de gerne vil betale for. Forbrugernes tid er meget mere værd end prisen på en datapakke, siger Frank Rasmussen til Børsen.

Frank Rasmussens karriere i televerdenen begyndte med stiftelsen i oktober 2000 af Telmore, som var det første selskab til at indføre selvbetjening med tank-op over Internet. Det skabte så megen ravage, at TDC i januar 2004 købte Telmore for 229 millioner kroner.

Siden hyrede TDC Frank Rasmussen til at stå i spidsen for et internationalt samarbejde med stifteren af EasyGroup, Stelios Haji-Ioannou, om at etablere en europæisk EasyMobile-kæde. Det blev derimod en fiasko med skænderi for åbne døre, indtil TDC smed Frank Rasmussen ud. I stedet startede han lavprisselskabet Bibob, som Telenor købte i maj 2009 for 93 millioner kroner. Straks derefter kastede Frank Rasmussen sig over at producere betalingssystemer til mobilbranchen i selskabet MVNO Systems, som Telenor også købte i maj 2011.

I alt skønnes det, at Frank Rasmussen har solgt selskaber, som han selv sat i verden, for sammenlagt 650 mio. kr.

Den danske telebranche har gennem flere år arbejdet ihærdigt på at få bremset den udmarvende priskrig, som har kostet selskaberne milliarder af kroner, og i stedet få danskerne til at betale for det dataforbrug, som ses som fremtidens indtægtskilde.