Har dummet sig flere gange: Her er DRs bommerter

Torsdagens nyhedsindslag i TV-Avisen med vrede nordjyske demonstranter, som var blevet instrueret i at optræde foran kameraerne er langt fra første gang, at DR er blevet taget i at manipulere med virkeligheden i nyhedsudsendelser.

I går viste DR flere gange billeder af vrede demonstranter, der med protestskilte viste deres harme over for tiltalte bankfolk fra den nordjyske EBH Bank. Men demonstrationen var arrangeret og iscenesat af folk hyret af Danmarks Radio selv.

DRs nyhedsdirektør Ulrik Haagerup har det overordnede ansvar for TV Avisen, og han kalder i dag sagen for helt forkastelig i en intern mail til DRs medarbejdere.

Men det er langt fra første gang, at DR og TV-Avisen har vildledt deres seere og senere må undskylde. Her er nogle af DRs største fadæser.

DR's torturbilleder fra Syrien var falske
DR's TV-Avisen viste i maj 2011 chokerende billeder af syriske demonstranter, der blev torteret af syriske regeringsmilitser. Levende billeder af demonstranter, der brutalt blev tortureret af syriske regeringsmilitser. Filmen var angiveligt blevet smuglet ud af Syrien og overdraget til TV-Avisens korrespondent. DR understregede, at billederne var autentiske - og at den kilde, der havde udleveret dem, var til at stole på, samt at sproget var en syrisk dialekt. Men billederne viste sig at være falske. De var slet ikke fra Syrien, men fra Irak, og var flere år gamle og lå desuden allerede tilgængeligt på nettet. DR beklagede efterfølgende fejlen, men da fejlen var en kollektiv fejl, fik den ingen konsekvenser.

Skjulte politiske baggrunde
I slutningen af februar kunne Journalisten.dk fortælle, at TV Avisen to gange på samme aften havde ladet blå politikere optræde som helt almindelige personer, der kritiserede regeringen – uden at oplyse om deres politiske baggrunde. Kort efter blev TV Avisen igen fanget i samme problem. Denne gang var det en politiker fra Enhedslisten, der optrådte som almindelig case, der ikke turde gå på barsel af frygt for at miste sit job. Jakob Kwon, der er souschef på DR Nyheder, utalte alle gange, at der var tale om klare fejl, der ikke må gentages.

TV-vært Jeppe Nybroe afsløret i ny manipulation
To gange blev TV Avisens højt profilerede studievært Jeppe Nybroe taget i at vildlede seerne i indslag om Irak-krigen. 29. juli 2007 viste DR reporteren fra taget af en pansret mandskabsvogn, hvor det fremstod som om han fulgte en konvoj med de sidste danske soldater ud af lejren i Irak. Billederne var dog hentet fra arkivet og viste imidlertid danske soldater på vej ind i Irak. Manipulation skete også i en anden reportage fra Irak, hvor Jeppe Nybroe fulgte amerikanske soldater på jagt efter oprørsstyrker. I reportagen høres lyden af tre eksplosioner, men i virkeligheden var der ikke tre eksplosioner. Der var tale om den samme lyd fra én eksplosion, som blev genbrugt, så det løs mere dramatisk. Jeppe Nybroe fik en advarsel og blev sendt på ufrivillig ferie og afspadsering.

DR erkender 'skuespil' op til nytårstale
1. januar i år lod gæster i DR-studiet som om, de gættede på indholdet af statsminister Helle Thorning Schmidts nytårstale. Det var imidlertid spil for galleriet, for eksperterne havde allerede set talen. TV-værter gættede lystigt på indholdet i talen, men allerede om formiddagen havde de involverede eksperter og journalister fået talen. TV-avisens journalistiske chef har efterfølgende beklaget ’skuespillet’.

Læs også: