Flyselskaber sparer milliarder, fordi passagererne ikke søger den kompensation, de ellers har ret til, når flyet er forsinket, overbooket eller aflyst. Mange danskere kender nemlig ikke deres rettigheder, og en del orker heller ikke slagsmålet om de mange tusinde kroner, de har til gode.

Du er i lufthavnen. Det er sommer. Og der er fyldt med mennesker. Du glæder dig til at komme af sted på ferie, men ak. Flyet er forsinket eller aflyst. Det er ikke unormalt i de danske lufthavne, og i mange tilfælde vil du have ret til en klækkelig kompensation.

I Københavns Lufthavn alene vurderes det, at der er 1,3 mia. kr. at hente om året i erstatning. Men flyselskaberne slipper med ca. tretten millioner, viser tal fra airhelp.dk og flyforsinkelse.dk, der begge har specialiseret sig i at hjælpe flyrejsende med at få deres kompensation. En undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk sidste år viser, at to ud af tre ikke kender deres rettigheder ved flyforsinkelser.

- Det generelle billede er, at rejsende ikke bliver informeret godt nok om deres rettigheder ved forsinkelser eller aflysninger på fly, som de ellers skal ifølge loven. Det er selvfølgelig ikke godt nok, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk.


Ændring i loven

Vagn Jelsøe er langtfra tilfreds med den måde, flyselskaberne i øjeblikket forvalter loven på.

- I øjeblikket fungerer loven på den måde, at de rejsende selv skal søge om kompensation i stedet for, at den automatisk bliver udbetalt. Og så kan selskaberne jo bare læne sig tilbage og grine over, at mange ikke kan finde ud af at søge om det, eller har tid og penge til det, siger vicedirektøren.

Pressechef hos Skandinaviens største flyselskab SAS Trine Kromann-Mikkelsen mener imidlertid, at lovgivningen er god nok.

- Vi synes ikke, vores personale skal stå ude ved gaten og vurdere i den enkelte sag, om der skal betales kompensation. Det er nemmere, at de rejsende kan søge om kompensation, hvis de vurderer, at de har krav på det, siger pressechefen og slår fast, at rejsende hos SAS altid får information om deres rettigheder ved forsinkelser af flyafgange.

Hjælp til retssag

Retten til erstatning træder i kraft, når et fly er mere end tre timer forsinket eller aflyst. Der kan dog være undtagelser, hvis forsinkelsen skyldes særlige omstændigheder såsom uvejr, strejke eller krig. Man kan få en kompensation på op mod 4.500 kr. pr. person.

Flyforsinkelse.dk er et af de firmaer, der har specialiseret sig i at hjælpe flyrejsende med at få deres kompensation. Direktør Johan Fugmann forklarer, at de tager 25 pct. af godtgørelsesbeløbet. Hvis flyselskabet vinder sagen, er det gratis.

- Vi oplever i mange tilfælde, at flyselskaberne afviser at udbetale en kompensation. Så skal det afgøres ved en retssag, og det har mange folk ikke tid eller kræfter til, siger direktøren.

Airhelp.dk tilbyder samme slags assistance. Her oplyser man ligeledes, at det er mange penge, som forbliver i flyselskabernes lommer.

Administrerende direktør Henrik Zillmer oplyser, at der er 200 millioner kr. at hente på forsinkelser bare i Københavns Lufthavn i de populære rejsemåneder juli og august. Han advarer særligt mod lavprisselskaberne.

- Som regel er der ikke så meget bøvl med de større selskaber, men det er mit indtryk, at lavprisselskaberne har en tendens til at afvise de rejsendes krav – i håb om at de ikke orker en retssag, der kan tage meget tid i en i forvejen travl hverdag, siger Henrik Zillmer.

FAKTA: SÅDAN FÅR DU DINE PENGE NÅR FLYET ER FORSINKET

1. Hvis dit fly er forsinket mere end tre timer, eller det bliver aflyst, har du ret til en kompensation på op mod 4.500 kr. i henhold til EU-forordning 261/ 2004.

2. Din ret til kompensation gælder flyvninger udgået fra et EU-land. Men også ved rejser uden for EU og ind i EU, hvis rejseselskabet er europæisk.

3. Der er en forældelsesfrist på tre år. Så hvis du ligger inde med de rigtige informationer, kan du stadig nå at få penge ud af en tidligere forsinkelse.

4. Behold dit boardingpass og dine informationer fra flyvningen. Det er nødvendigt, når du skal indsende dit krav om erstatning.

5. Du skal typisk sende en e-mail til flyselskabet med dit erstatningskrav. Selskabet har fire uger til at svare på henvendelsen. Husk at henvise til de rigtige paragraffer. Blandt andet EU-forordningen 261/2004 og Wallentin-Hermann-dommen, der har dannet præcedens på området.

6. Hvis du får afslag, har du mulighed for at klage til Trafikstyrelsen, der er det organ, som skal håndhæve, at EU-reglerne bliver overholdt i Danmark.

7. Flyver du fra andre EU-lande end Danmark, skal du klage til det pågældende lands klageinstans.

8. Får du medhold af Trafikstyrelsen, skal flyselskabet udbetale pengene – det sker bare langtfra altid. Her er det vigtigt, at du er vedholdende over for flyselskabet – du kan evt. lægge sag an.

9. Hvis det ender med en retssag mod flyselskabet, er det vigtigt, at du sætter dig ordentligt ind i sagerne ved f.eks. at læse tidligere domme på området.

10. Du kan også vælge den lette løsning og kontakte firmaer som Flyforsinkelse.dk eller Airhelp. dk, der har specialiseret sig i at føre den slags sager.

11. Hvis de tager din sag til retten og vinder, så koster 25 det pct. af det beløb, du har ret til. Taber de sagen, koster det dig ikke en krone.

Kilder: Taenk.dk, Flyforsinkelse.dk, Airhelp.dk og Trafikstyrelsen.dk