Uber-chauffør og talsmand for UBER Partner Foreningen Danmark Nicolai Jørgensen forstår ikke kritikken af Udenrigsministeriet. »Det er meget naturligt, at man hjælper nye virksomheder på fode. Så kan man enten se på dem som et frisk pust eller som banditter. Desværre ser man mest Uber som det sidste. Retssagen tager jeg med sindsro. Jeg er overbevist om, at Uber handler helt i tråd med dansk lov.«
Uber-chauffør og talsmand for UBER Partner Foreningen Danmark Nicolai Jørgensen forstår ikke kritikken af Udenrigsministeriet. »Det er meget naturligt, at man hjælper nye virksomheder på fode. Så kan man enten se på dem som et frisk pust eller som banditter. Desværre ser man mest Uber som det sidste. Retssagen tager jeg med sindsro. Jeg er overbevist om, at Uber handler helt i tråd med dansk lov.« Foto: Jens Nørgaard Larsen

Den ene hånd aner ikke, hvad den anden laver. Sådan lyder kritikken fra politikere og taxachauffører, efter det er kommet frem, at den kontroversielle taxatjeneste Uber blev hjulpet ind i Danmark af Udenrigsministeriet.

Møgsagerne regner ned over den private taxatjeneste, hvor almindelige bilejere via en app agerer taxachauffører med lave priser for danskerne. Fredag kom det frem, at fonden Copenhagen Capacity og Invest in Denmark, der er den del af Undenrigsministeriet, har hjulpet Uber med at etablere sig i Danmark. Til trods for, at Trafikstyrelsen under Trafikministeriet politianmeldte selskabet ved lanceringen i Danmark tilbage i november 2014. Det skriver Avisen.dk.

Oplysningen får nu Enhedslisten til at kræve udenrigsminister Kristian Jensen (V) og transportminister Hans Christian Schmidt (V) i samråd.

»Vi skal til bunds i, hvad der er foregået i Udenrigsministeriet. Det er fuldstændig grotesk, at Trafikstyrelsen anmelder Uber til politiet det ene sekund, og i det næste sidder der nogle tosser i Udenrigsministeriet og hjælper Uber med at etablere sig,« siger Enhedslistens transport-ordfører Henning Hyllested til BT og tilføjer:

USA KALAMAZOO SHOOTINGS

Modarbejder hinanden

»Hvis det kan lade sig gøre, så tager vi transportministeren med i samme hug, så må de forklare, hvorfor deres to myndigheder sidder og modarbejder hinanden.«

Helt præcist har Invest in Denmark og Copenhagen Capacity hjulpet Uber med at hitte rede i danske skatteforhold, med at finde kontorlokaler og skabe kontakt til bl.a. Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Hjælpen er blevet givet, selvom Uber er meldt for brud på taxiloven, som indtil videre har ført til 24 sigtelser, hvoraf de første seks Uber-chauffører er blevet tiltalt og skal have deres sager afgjort i Københavns Byret 26. april.

Brancheforening undrer sig

Mens De Radikale og De Konservative fastholder, at man gerne må hjælpe et selskab, så længe det ikke er dømt, så undrer man sig i taxachaufførernes brancheforening.

»Hvorfor venter man ikke, til man har en juridisk afklaring på, om Uber overhovedet er lovlig? Det skriger til himlen, at man bruger skatteborgernes penge på at hjælpe et selskab, som Trafikstyrelsen har rejst tvivl om lovligheden ved. Det virker, som om den ene instans ikke aner, hvad den anden laver,« siger Søren H. Nicolaisen, formand for Brancheforeningen Taxiførere i Danmark.

Invest in Denmark forsvarer sig over for avisen.dk med, at man trækker støtten, hvis Uber bliver kendt ulovlig.

»Det er samtidig klart, at hvis domstolene når frem til, at en virksomheds aktiviteter ikke lovligt kan udføres i Danmark, så indstiller vi rådgivningen,« skriver kontorchef i Udenrigsministeriet Dorte Bech Vizard, som er chef for Invest in Denmark.

 

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook