At opdele eleverne efter deres etnicitet er den mindst ringe løsning, siger rektor på aarhusiansk gymnasium.

På Langkaer Gymnasium i Aarhus-forstaden Tilst har man valgt at opdele den nye årgang af 1.g'ere efter elevernes etnicitet.

Fire af klasserne består udelukkende af elever med anden etnisk baggrund end dansk. Det har været nødvendigt for at kunne fordele eleverne ligeligt i de resterende klasser.

50/50-fordelingen i de blandede klasser fremmer integrationen, mener rektor Yago Bundgaard.

Spørgsmål: Du siger, at det øger integrationen, når man blander klasser i en 50/50-fordeling. Men hvad får de elever, som går i klasserne uden danske elever, ud af det?

- De fire klasser, hvor der ikke går nogen etnisk danske elever, får det samme gode skoletilbud, som alle andre elever får på skolen. Men det er rigtigt, at det er en mangel, at der ikke er etnisk danske elever i de klasser. Men det er ikke et forhold, som jeg kan gøre så meget ved.

Spørgsmål: Så du anerkender altså, at eleverne i de klasser ikke får det samme ud af elevfordelingen?

- Socialt og integrationsmæssigt får de selvfølgelig ikke det samme ud af det. Alle taber ved det. Det gælder både mine elever i de rene indvandrerklasser, men det gælder også mange af de andre elever, som går på de andre gymnasier rundt omkring i Aarhus, som ikke har tosprogede klassekammerater. Der burde være en mere aktiv fordeling af de tosprogede elever i landets andenstørste by.

Spørgsmål: Så løsningen på Langkaer Gymnasium er altså den mindst ringe løsning?

- Ja, det er det udtryk, jeg plejer at bruge. Hvis jeg spredte dem ud over alle klasser, ville der gå et halvt år, og så var alle klasserne rene indvandrerklasser.

Spørgsmål: Hvad frygter du, der vil ske med udviklingen på gymnasiet, hvis I ikke havde foretaget denne opdeling?

- Jeg kan se, hvad der er sket de andre år. Efter et halvt år ville vi have væsentligt færre etnisk danske elever, end dem vi startede ud med, til trods for at vi gør en massiv indsats.

Spørgsmål: I Jyllands-Posten lyder noget af kritikken, at der er tale om raceopdeling, total apartheid og diskrimination. Hvad siger du til det?

- Jeg synes, det er ude af proportioner. I virkeligheden er hensigten, at vi lige præcis undgår diskrimination, fordi der kan opstå et samspil mellem de forskellige ungdomsgrupper og deres ungdomskultur.

/ritzau/