Nogle tilbyder penge for en opgave med topkarakter, andre køber sig til 16 timer med en universitetsstuderende. Undervisningsministeren åbner for muligheden for en mundtlig eksamen for at standse snyd.

Mellem annoncer for Louis Vuitton-tasker og gamle pladespillere på Den Blå Avis ligger opslag fra desperate gymnasieelever. De sælger ikke noget – tværtimod er de ude på at købe.

Varen er et af de studieretningsprojekter, SRP, som kommende studenter landet over afleverer i disse dage. Opgaven er særligt vigtig, fordi karakteren optræder to gange på eksamensbeviset, skriber b.dk.

Berlingske har talt med flere, der enten skriver opgaver for andre eller tilbyder flere tusinde kroner for en SRP-opgave med garanti for topkarakter. En af dem er 23-årige Julie, der sidste måned oprettede en annonce på dba.dk.

»Jeg har fået en henvendelse fra én, der gerne ville skrive min opgave for 3.500, men det, synes jeg, er lige i overkanten. Jeg ville gerne have givet de der 1.500-2.000 kroner, og jeg har set andre steder, at for at få 10 eller 12 kostede det de der 2.000.«

Julie, der snart skal aflevere sin opgave og gerne vil være anonym, er endt med at skrive opgaven selv, men kun fordi hun ikke fik det rigtige tilbud.

En undersøgelse foretaget af gymnasieelevernes organisation, DGS, viser, at Julie langtfra er alene om at søge hjælp. Ti procent af eleverne svarer, at de har kammerater, der har betalt for deres opgaver, og fire procent erkender, at andre har skrevet hele eller dele af deres eksamensopgave. Det er først og fremmest ønsket om en høj karakter, der driver dem.

Hos rektorforeningen Danske Gymnasier mener formand Anne-Birgitte Rasmussen, at det er bekymrende, at så mange gymnasieelever ikke føler sig rustede til at skrive opgaven selv.

»Det virker helt overdimensioneret med den frygt og usikkerhed, der er hos de unge mennesker. Det er jo et udtryk for, at man gerne vil præstere godt, men det skal altså være den unge, der præsterer,« siger hun.

Gymnasielærernes formand genkender problematikken:

»Der er et pres på, at man skal præstere det ypperste i de her SRP-opgaver, det er der ingen tvivl om, og ambitionsniveauet har været stigende de seneste år,« siger Annette Nordstrøm Hansen.

Formændene er ikke selv stødt på den form for organiseret snyd, men understreger, at det kan skyldes, at det er svært at opdage, når der ikke er tale om direkte plagiat, som computerprogrammer kan fange.

Det er i strid med loven at betale andre for at skrive en eksamensopgave. Til gengæld må man gerne få hjælp, og det skaber en gråzone mellem støtte og snyd.

51 procent af gymnasieeleverne svarer i undersøgelsen, at de har fået hjælp til deres SRP. Mens godt hver fjerde får hjælp hjemmefra, køber andre sig til hjælp blandt andet hos firmaer, der sælger vejledning til gymnasieelever.

Det er gymnasierne, der konkret skal vurdere, om der er tale om snyd, og ifølge Anne-Birgitte Rasmussen overskrider eleverne en grænse, når de eller deres forældre betaler penge for så mange timers vejledning:

»Det at få 16 timers hjælp eller vejledning af en universitetsstuderende er helt overdrevet og helt uden for de rammer for hjælp, der er lovlige.«

På Sankt Annæ Gymnasium gør lærerne meget ud af vejledningen og stiller blandt andet lokaler til rådighed for at undgå, at eleverne føler sig alene i skriveprocessen og forfalder til snyd. Endnu et hjælpemiddel kunne være en mundtlig eksamen.

»Den kunne afsløre, hvis en elev snød med opgaven, for studieretningsprojektet er så omfattende, at vedkommende ikke ville kunne fake sig igennem en mundtlig eksamen,« siger pædagogisk leder Tomas ­Nørrekjær.

Gymnasielærerne og rektorforeningen bakker op om at indføre en mundtlig dimension, og også undervisningsminister Christine Antorini (S) er åben for ideen:

»Det er noget, vi selv overvejer, og vi har sat forsøg i gang med mundtlige prøver i studieretningsopgaverne. Dem er vi i gang med at få evalueret, og det er noget, vi gerne vil drøfte til forhandlingerne,« lyder det fra ministeren, der dog ikke tror, det kommer snyderiet helt til livs:

»Jeg tror, at den slags snyd har eksisteret lige så længe, som elever har fået opgaver for, men jeg vil sige til de unge, at de snyder sig selv. Det er ris til egen rumpe, for de lærer ikke det, der skal til, hvis de betaler sig fra det.«

Det er Julie, der bakser med sin SRP, godt klar over. Alligevel gør ministerens løftede pegefinger ikke stort indtryk:

»Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad andre tænker. Det er mit liv, og hvis jeg vil snyde på den måde, så er det vel op til mig.«