Planerne holdt ikke fuldstændigt. Men næsten. Efter en sommerferie med usædvanligt mange sporarbejder og reparationer eller udskiftninger af broer og tunneler kan pendlerne forvente stort set frie baner for deres tog og S-tog, når de fra næste mandag i større tal vender tilbage til arbejdspladserne, oplyser Banedanmarks direktør for anlæg og fornyelse, Jørgen Thomsen, ifølge Berlingske.

Pendlerne på S-banen mellem Køge og København har gennem sommeren måttet nøjes med et enkelt spor på en del af strækningen, mens fugtmembranerne på broerne over Ellebjergvej og Sydhavnen er blevet udskiftet. Men arbejdet er gået helt efter planen, siger seniorprojektleder fra entreprenørfirmaet Aarsleff Ben Alto, der sammen med Banedanmarks projektleder, Thomas Prahl, holder styr på sveller, skinner, skærver og membraner adskillige meter over Ellebjergvej.

Bag ham er et af firmaets arbejdssjak i gang med at lægge betonsveller på plads. Når det er gjort, er en anden maskine klar til at løfte de lange, spaghettilignende skinner op på svellerne. Til sidst kommer en specialmaskine og klipser skinnerne fast oven på svellerne. Lørdag og søndag har sjakket arbejdet ti timer om dagen, og adskillige nætter er også taget i brug.

- 40 dage til arbejdet er ikke en dag for meget. Men det er utroligt, hvad man kan nå på den tid. Det er gået over al forventning, siger Ben Alto.

De ansatte er delt i forskellige sjak med specialer i betonarbejde, sporarbejde og isolering af broer. De har lang erfaring, arbejder tæt sammen og har kun få sygedage, fortæller Ben Alto. Entreprenørfirmaets folk er indstillet på at knokle i sæsonen med mange banearbejder. Til gengæld er der god tid om vinteren.

Ifølge projektleder Thomas Prahl har Banedanmark undgået overraskelser under renoveringen af de to broer, som nu bør kunne holde et halvt hundrede år til. Helt så godt er det ikke gået ved Københavns Hovedbanegård, hvor det nye fjernspor uden om Valby til Ny Ellebjerg Station er ved at blive sluttet til de øvrige spor på hovedbanen. Det er de signaltekniske installationer, der er forsinket. Flere spor på hovedbanen har været spærret i sommer, men tages nu i brug frem til efterårsferien, hvor sidste del af installationsarbejdet på de nye spor gøres færdig.

- Pendlerne vil ikke opleve afvigelser fra planerne, bortset fra uge 42 med efterårsferie, siger direktør Jørgen Thomsen.

En del af forklaringen på det glatte forløb af reparations- og fornyelsesarbejderne er gode vejrbetingelser.

- Vinteren var ikke hård, foråret var tørt, og endnu har vi heldigvis ikke set et skybrud som det, vi oplevede den 2. juli sidste år. Da stod S-banens sjette hovedspor ud af København under en halv meter vand. Det kan man ikke planlægge sig ud af, siger Jørgen Thomsen til Berlingske.

BNB