Genialt eller gak-gak: Nu putter Noma levende myrer i maden

Fede, gæve jyske myrer kravler nu henover din creme fraiche på verdens bedste restaurant, Noma.

I går kravlede Nomas nyeste innovation helt bogstavelig talt hen over bordet, da Berlingskes madanmelder Søren Frank besøgte den berømte restaurant. Og de sorte, syrlige myrer, der var placeret på en lille skål creme fraiche, begejstrede. Hele seks stjerner blev der kastet efter Noma i dagens udgave af Berlingske. 

Selvom det kan lyde en smule uhygiejnisk med de jyske myrer, så er det ifølge Fødevarestyrelsen helt okay. Der er ikke noget forbud mod at servere levende myrer i maden. De skal bare ikke være sundhedsskadelige.

Afstemning

- Det er virksomhedens ansvar at vide, hvad de har med at gøre. De skal sørge for, at myrerne er ordentlige, for eksempel ved at sørge for, at myrerne ikke kommer fra forurenede grunde. Ellers er det Nomas ansvar at sørge for, at myrerne bliver opbevaret på en hygiejnisk måde, fortæller Erik Jepsen, der arbejder som presseansvarlig hos Fødevarestyrelsen.

Er Noma ude på et overdrev? Deltag i debatten under artiklen. Kom gerne selv med bud på skøre/mærkelige ting, du har spist ude i verden. Og har du billeder af maden, så send dem gerne til 1929@bt.dk.

Opbevares hygiejnisk
Men hvordan, de små myrer skal opbevares hygiejnisk, er helt op til Noma, bare det bliver gjort ansvarligt. Det samme gælder for de levende fjordrejer, der også bliver serveret.

Og man må sige, at Noma indtil videre har gjort det godt. I hvert fald har restauranten en elitesmiley, fordi de ved de sidste fire besøg fra Fødevarestyrelsen har fået den bedste smiley. 

- Man kan også sige, at myrerne er mindre sundhedsskadelige, når de bliver opbevaret levende, for så går de ikke i forrådnelse, siger Erik Jepsen.

Ingen grænser 

Faktisk er der næsten ingen grænser for, hvad man kan få lov til at servere i sine restauranter. Der er nemlig ikke noget forbud mod andre insekter, padder eller krybdyr.

- Overordnet set skal fødevarerne bare ikke være sundhedsskadelige. Men selvfølgelig kan der være sager, hvor vi skal gå ind og konkret vurdere det, der kommer på bordet, fortæller Erik Jepsen.

Og måske er myrerne lige dét, der skal til, for at Noma igen bliver kåret som verdens bedste restaurant, når restauranternes verdensrangliste bliver offentliggjort mandag aften.

Er Noma ude på et overdrev? Deltag i debatten under artiklen. Kom gerne selv med bud på skøre/mærkelige ting, du har spist ude i verden. Og har du billeder af maden, så send dem gerne til 1929@bt.dk.

Hvad er BT Special? BT Special er en anbefaling af timens mest interessante BT-historie, du kun finder på www.bt.dk eller m.bt.dk.

Læs også:

Din kommentar

Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

nordisk mad

Skrevet af poul jakobsen, Mandag den 29. april 2013, 06:27

prøv køge bugt kro i greve Der får du gratis bord rigtig dansk mad og en venlig omgangs tone men detsværre ikke , retter til over 340 kr haha

dyr og andet der påvirker smart mad eller DYR kost

Skrevet af poul jakobsen, Mandag den 29. april 2013, 06:23

tja vis det kun kræver levende små dyr og en total dårlig omgangs tone over for ansatte , så kan Mc donal på hovdebanen jo også få stjerner i den store klasse ,de var for mage år siden ,klar med karkelakker og tåbelig lederstil

det er jo bare snobberi

Skrevet af Cimone C, Fredag den 8. marts 2013, 15:04

& intet andet. Og så vil nogen måske sige: ja, det er jo DIN mening. Men det er det ikke. Det er fakta. Jeg har det fra pålidelig kilde :-)

Sag for dyrenes beskyttelse

Skrevet af Lars Christian, Mandag den 7. maj 2012, 01:34

Det her burde være både en sag for politikerne (bør forbyde det straks) samt dyrenes beskyttelse (sidstnævnte har vist taget sagen op).

Små eller ej så kan vi ikke forsvare at dyrene spises levende.

Forarges eller?

Skrevet af Morten Møller, Søndag den 6. maj 2012, 15:03

Det er selvfølgelig svært at kommentere denne gastronomiske underlighed, og det er endnu ikke lykkedes mig at få et bord på Noma, så jeg kender ikke til stedet på nært hold.
Men jeg tror bare ikke, at vi skal klage over positiv reklame for moderlandet DK - Noma er jo verdens bedste restaurant.
Vi er et iværksætterland og må støtte alle geniale eller sære tiltag, der falder inden for lovens grænser. Spørgsmålet er så bare, om levende (tisse)myrer er for sært et tiltag til at give go' reklame, men det må Noma om...

Kunst? Min bare

Skrevet af El Barsko, Onsdag den 2. maj 2012, 00:28

Ja, nordisk mad er det så gu ikke.
2500,00 Kr. får en portion, et eller andet, med myre i, er en skændsel
over for de millioner, af børn, der hvert år dør af sult.
El Barsko

Højt på strå

Skrevet af Christina Jensen, Mandag den 30. april 2012, 22:30

Nu er de igen blevet verdens bedste restaurant. Noma er blevet høj i hatten og skal eksperimentere med nye tiltag - og heraf myrene. Syntes det er lidt et tegn på at de vil presse citronen så laaaaangt de kan. Kan ikke forstå konceptet.. Det er ikke mad de servere men snarere kunst.

Ideforladt

Skrevet af Jesper Hansen, Mandag den 30. april 2012, 12:45

At spise på NOMA skal være en oplevelse ud i det gastronomiske. Det skal være specielt, flot og smage godt. Det er høje krav og ikke let at leve op til. Servering af myrer er nok originalt men paradoksalt også ideforladt. Her er mere grund til forundring end beundring når kokken tyr til "ingredienser" så langt fra vores opfattelse af hvad mad er. Er René Redzepi løbet tør for ideer med rigtig mad? Med voksende selvtillid spørger mange: "kongens nye klæder?"

Uintelligent kritik!

Skrevet af Michael Larsen, Mandag den 30. april 2012, 11:49

Er det ikke usundt, men man kritisere på grund af kultur-holdninger, sippethed eller fordi det er en ny tanke, er man simpelthen for uintelligent!
Godt fødevarestyrelsen ikke påvirkes af holdninger men KUN kigger på sundhed.

myremad

Skrevet af jensfiskeren@gmail.com, Søndag den 29. april 2012, 09:36

Basse min ven -død og borte nu - var min følgesvend i Ørkenen på øen da vi var børn - Han viste vejen til disse store syrlige væsener -som vi åd som slik. Det var den store bristefærdige bagkrop som blev sprængt med et lille smæld i munden og således sendte denne gode smag at syrlig-sødt myresyre ud over vore smagsløg.

adddddddddddddddd

Skrevet af dsfds, Lørdag den 28. april 2012, 20:03

Fucking klamt mand!

Levende myrer

Skrevet af Gert Pedersen, Lørdag den 28. april 2012, 19:04

Det kunne man se allerede i 60'erne i en af Mondo Cane filmene, hvor de serverede Levende myrer i lukkede' pandekager med sirup etc.

;-)

myrer meny.

Skrevet af Iversen, Lørdag den 28. april 2012, 17:18

Det varer sikkert ikke længe så severe de også dræbesnegle

Du har ret....

Skrevet af Pedersen, Lørdag den 28. april 2012, 18:17

Ja, det har jeg hørt, der for få år siden, var en kro i Sønderjylland, der serverede, stegte dræbersnegle!
FØJ,- skulle jeg vælge mellem dem og myrer, blev det det sidste!
Det er de mest ulækre, djævelske kryb, der findes i naturen,- dog er det gået lidt tilbage for dem det sidste par år...
Men ja,-skulle da ikke undre mig, om de også kom på menuen der,- i rå tilstand måske?? Med slim og det hele!

myretue

Skrevet af finn jensen, Lørdag den 28. april 2012, 14:22

Jeg gik tur i skoven, og så pludselig en myretue der var ca 1.5 mtr høj og blev meget skuffet.
Der var ingen fra Noma og grave i den.Det kriblede og krablede ellers godt.Uha og da bestemte jeg at jeg ikke ville betale for at spise dem.

Nej tak

Skrevet af Benny , Lørdag den 28. april 2012, 12:57

Behold bare jeres myrer,flæskesvær med marmelade,kakerlakker med tangskum osv.
Fis i en hornlygte.
NOMA Nej tak !

Stop den dyremishandling

Skrevet af Lizzie, Lørdag den 28. april 2012, 12:45

Her i Danmark behøver vi ikke spise myrer. NOMA er ikke andet end snobberi. Boycot NOMA!

Kan sikkert smage okay

Skrevet af Nicolai, Lørdag den 28. april 2012, 11:00

Jeg fik dem ristet på krybdyrmesse - jeg misundte nu ikke reptilerne.

Men måske er rå myrer bedre? Bare de ikke pisser mig i ansigtet - så dræber jeg dem sgu.. ;-)

Mon ikke de burde vælge arbejder termitter - de har vist ikke myresyre - så de giver ikke huller i tænderne.

Sart

Skrevet af michael, Lørdag den 28. april 2012, 09:19

Måske er det mig der er sart, men når jeg hører om myrer og fjordrejer, der skal spises levende, så kommer jeg vil at tænke på dyremishandling. I princippet er det rigtig nok, men kan man også gå i for små sko?

Må folk selv om

Skrevet af Lars, Mandag den 30. april 2012, 11:56

Folk må da spise hvad de vil, men jeg springer over...

Men at gå op i om folk spiser tissemyrer finder jeg ret banalt, når 1,6 mia menesker spiser kød fra dyr der ender deres dage således: http://www.animalific.com/farm-animals-video-12.html

Vi er for dumme

Skrevet af Josephine Skov, Lørdag den 28. april 2012, 08:30

Vi hopper sgu`på hvad som helst..og nu myrer der kravler i maden..godt jeg har min lokale pølsevogn lige i nærheden...

Stop den dyremishandling

Skrevet af Tiger, Lørdag den 28. april 2012, 08:06

Gå til myren og bliv vis. Det burde Normas kokke, direktør og ejere gøre, for mage til perverst "kokkeri" - der ikke har noget med mad at gøre - skal man da lede længe efter.
De skal anmeldes for dyremishandling og sammen med de perverse ganer der æder det, burde fratages deres borger-rettigheder.Hvor er sundhedskontrollen i dette svineri ? Myrene pisser i creme fraichen. Hvor er dyreværnsfore-ningerne henne?

Stop den dyremishandling

Skrevet af Tiger, Lørdag den 28. april 2012, 08:05

Gå til myren og bliv vis. Det burde Normas kokke, direktør og ejere gøre, for mage til perverst "kokkeri" - der ikke har noget med mad at gøre - skal man da lede længe efter.
De skal anmeldes for dyremishandling og sammen med de perverse ganer der æder det, burde fratages deres borger-rettigheder.Hvor er sundhedskontrollen i dette svineri ? Myrene pisser i creme fraichen. Hvor er dyreværnsfore-ningerne henne?

Ligegyldigheder

Skrevet af Jan, Lørdag den 28. april 2012, 07:48

Er det i virkeligheden ikke totalt ligegyldigt.

Nomas menighed følger blindt, vi andre spiser der alligevel ikke.

KEJSERENS NYE KLAEDER

Skrevet af KNUD VANGSGAARD JENSEN, Lørdag den 28. april 2012, 07:34

RENT GAK, KEJSERENS NYE KLAEDER OM IGEN.

Hmm.....

Skrevet af pedersen, Lørdag den 28. april 2012, 00:15

Jaja,- folk er jo forført, og følger med strømmen, uanset hvad der findes på,- jo mere ekstrem jo bedre,- og næste gang skal det nok være meget mere ekstremt!
Vi laver heldigvis selv vores mad!

Avantgarde?

Skrevet af Ole, Fredag den 27. april 2012, 23:18

Hvor er det dog sørgeligt, at man må ty til disse ekstremiteter for at gøre sig endnu mere avantgarde end de øvrige spillere på markedet. Det driver jo bare restauranterne til at tilsætte maden endnu mere mærkelige ingredienser som fx myrer. Hvad bliver det næste? At Redzepi pisser i suppen?

Værsgod

Skrevet af El Barsko, Fredag den 27. april 2012, 22:25

Myrer i mad, en gammel nyhed.

Skrevet af PRAN, Fredag den 27. april 2012, 20:01

Dette er da ikke så nyt.
6. april 2011 blev der præsenteret myre i meden på et arrangement af Gastronomisk Undergrund i Århus.
Det var kokkeelever fra Silkeborg der havde lavet en dessert med tema "Skovbund".
Her var der levende myrer på. (Dagens kødret :-)
se mere: http://www.facebook.com/media/​set/​?set=a.176344465749588.54293.13​3099480074087&type=1
NOMA er bagud. Men sjovt og dejligt med noget spændende.

Link

Skrevet af PRAN, Fredag den 27. april 2012, 20:22

Kopiere linket til din browser.
http://www.facebook.com/media/​set/​?set=a.176344465749588.54293.13​3099480074087&type=1
Gastronomisk Undergrund 6. april 2011

Prøv BT 1 måned for 98 kr + adgang til avisen på mobil og iPad.

Gode tilbud på rejser, underholdning, vin og meget mere!
Tilmeld dig BT SHOPs nyhedsbrev. Klik her