Mod en betaling på op til 599 kroner kan gæster i Legoland komme forrest i køen. Det har fået sindene i kog hos mange, der kritiserer forlystelsesparken for sin praksis.

Når indgangsbilletten til et barn på 339 kroner er betalt, kan de mest velstillede betale yderligere 599 kroner. Det sikrer dem direkte adgang til 11 af de mest populære forlystelser, og børn med en sådan adgang kan således gå forbi alle andre ventende voksne og børn.

Selvom princippet har eksisteret i årevis, har danskere i dag ytret sig i kraftige vendinger mod turistattraktionens forretningsmetode.

»Flot Legoland, tror sgu jeg tager i et vandland i stedet, bare fordi jeg af princip synes, det er forkasteligt, at man kan betale sig til en bedre behandling. Det vil jeg ikke være med til at støtte,« skriver Peter Rasmussen eksempelvis på Legolands Facebook-side.

Ifølge pressekontakt hos Legoland Julie Sloth Blumensaat har den hurtige og dyre direkte adgang til forlystelserne eksisteret så længe, hun kan huske. I hvert fald siden 2011. Sidste år blev et papir-pas dog lavet om til en lille robot, en såkaldt Q-bot, som gæsterne har med sig, og som skal fremvises ved forlystelserne, så overhalingsbanen forbi de øvrige gæster åbnes.

Legoland sælger tre typer Q-bots: En sølv, en guld samt en platin. Den første koster 149 kroner og lader kunden reservere en tid til en af de 11 forlystelser. Den næstdyreste koster 299 kroner og lader kunden komme 50 procent hurtigere gennem køsystemet. Det fungerer ved, at Q-botten beregner køtiderne ved den enkelte forlystelse og derefter giver besked, når det er blevet kundens tur. Platin-udgaven giver direkte adgang forrest i køen.

Uanset hvilken Q-bot en kunde køber, skal der bestilles tid til en given forlystelse efter hver tur. Det betyder, at en gæst selv med den dyreste version er nødt til at reservere en ny tur, hvis lysten til en ekstratur melder sig. Der går dog ifølge Julie Sloth Blumensaat kun et par minutter, før end gæsten igen kan gå op forrest i køen.

Vil også sælge Q-bots i fremtiden

Julie Sloth Blumensaat oplyser, at Q-bots bliver anvendt af gæster til under én procent af det samlede antal ture. Og Q-bots kan kun lejes på udvalgte dage, fortrinsvist i højsæsonen og i ferieperioder.

»Vi har en efterspørgsel på det, og det er derfor, vi sælger det. Det er primært vores udenlandske gæster, der køber Q-bots,« siger Julie Sloth Blumensaat og fortæller, hvordan Legoland forholder sig til kritikken:

»Vi forholder os sådan til det, at det ikke er noget, vi har haft problemer med i parken. Det påvirker ikke vores gæster og fylder ikke særlig meget. Man vil ikke opleve, at man ikke får sin tur, hvis man ikke har en Q-bot. Vi har haft systemet længe, og det er også noget, vi vil have i fremtiden.«