Fugleekspert raser: Due-kunstnere er gået for vidt

Hvis du mener at have set en due i en usædvanlig blå farve, så var det ikke en enlig svale. Der er nemlig spottet adskillige af slagsen i landets hovedstad, og det skyldes to personer.

København er fuld af farver. Duer i hundredvis er malet i sprælske farver - røde, blå, grønne især.

Der er også observeret lilla og gule duer i de københavnske gader de sidste par dage. Tirsdag aften blev bt.dk bestormet af læsere, der har set de farvede duer.

- Man kan roligt kalde det dyremishandling, siger Knud Flensted, biolog i Dansk Ornitologisk Forening.

Se billederne: Nogen har farvet Københavns duer

Der viser sig at stå to kunstnere bag den alternative form for dyremaleri. Nemlig Julius Von Bismarck og Julian Charriere. Det er led i en happening i forbindelse med udstillingen Life Clock i Den Frie Udstillingsbygning.

De to kunstnere har indfanget en masse københavnske duer, og derefter malet dem i meget skarpe farver, så de nærmest ligner undulater, siger udstillingens arrangør Søren Petersen til Kopenhagen.dk.

- De fotograferer duerne og sætter dem så fri igen. De er malet med ganske harmløse frugtfarver, som holder omtrent en måned til halvanden, hvilket også er så lang tid, den her udstilling kører. Så under udstillingen burde man kunne støde ind i nogle farvede duer rundt om i København.  

Fugleekspert: De tager skade

Men spørger man Knud Flensted fra Dansk Ornitologisk Forening er det så som så med harmløsheden.

- Vi fik de første meldinger om farvede duer i weekenden. Det ser meget voldsomt ud på billederne på bt.dk. Selvom det skulle være påmalet med vandopløselige farver, er det mere end uheldigt for duernes velfærd. Det er en misforstået form for gimmick, siger han og fortsætter:

Se også:

- Vi er midt i duernes yngletid, og når duerne er farvede, er de umulige at genkende for hinanden. De har svært ved at orientere sig. De farvede duer kommer ikke til yngle. Afhængig af farvens beskaffenhed kan de have svært ved at flyve. Ultimativt dør de. Det kan også få konsekvenser for de duer, der måtte have fået unger. Det kan betyde, at de ikke får mad og sulter ihjel, siger Flensted.

-  Selvom det er en mere eller mindre harmløs farve, kan det sagtens få betydning for duernes fjerdragt på længere sigt. Det kommer helt an på farven og hvordan den er påført, siger biologen.

Tager afslappet på due-happening

Den kendte tv-mand Sebastian Klein ser mere afslappet på due-happeningen.

- Nu er der jo nogen, der kalder duerne for luftens rotter. Men det er klart, at hvis malingen ikke er opløselig er det en svinestreg. Jeg tvivler nu på, at nogen ville gøre sådan. Jeg har svært ved at se det store problem. Jeg kan huske et forsøg, hvor man malede nogle hættemåger lyserøde, for at teste hættemågers mønstre i forhold til luftfarten, siger Klein.

Dertil siger Knud Flensted, at der er stor forskel på, om man, som i det nævnte tilfælde maler et lille område på brystkassen, eller hele fjerdragten.

Christian Bretton-Meyer, som også er arrangør af udstillingen i Den Frie Udstillingsbygning mener tværtimod, at duemalingen gør duerne smukkere og hæver dem fra rollen som luftens rotter. Han kalder malingen en hyldest.

Læs også: Sælunge sneg sig ind i hus og puttede i sofaen

- Det er en måde at sende kunsten ud i virkeligheden på. Duen er en lavstatus-fugl, de ophøjer. Jeg synes, der er noget flot over at bruger virkeligheden og så bare gør den flottest. De er interesserede i en ophøjelse af noget virkelighed, som er sådan lidt overset, siger han til Kopenhagen.dk.

Han får ikke megen støtte hos de danske dueavlere.

- Vi dueavlere tager skarp afstand fra den slags. Uanset om farven er harmløs. Det er en ualmindelig dårlig form for happening, siger formanden for Danske Racedueforeninger, Alfred Kirk.

To spanske læsere gør opmærksom på, at farvning af duer er en helt almindelig foreteelse i Spanien.

Hvad mener du om kunstnernes happening? Er det dyremishandling, eller er det slet ikke at gå for gå vidt? Deltag i debatten under artiklen:

Læs også:

Din kommentar

Kun navn bliver vist i forbindelse med kommentaren.
Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes.
Kommentarer

Duer den smukkeste

Skrevet af Søs Fenger, Torsdag den 28. juni 2012, 13:39

Duer
Den eneste jeg holder af
Fylder op den hele dag, den hele dag

Duer
Det smukkest jeg endnu har set
Du det bedste, der for mig er sket, for mig er sket

Duer
Det varmest af alt på jord
Du er der hvor alle blomsterne
Blomsterne gror.

Det er gas og de kan tag det ....

Skrevet af Thomas L, Torsdag den 28. juni 2012, 00:00

Sidste år alene brugte K.B.H 3.4 mil på at resturerer statuer eftersom dueklatter skader overflader samt pårøs belægning på stentøj . På tide de får lidt igen . endnu værre er at smide tyggegummi på gaden ,det tager livet af duerne i stort antal...........

Det er gas og de kan tag det ....

Skrevet af Thomas L, Torsdag den 28. juni 2012, 00:00

Sidste år alene brugte K.B.H 3.4 mil på at resturerer statuer eftersom dueklatter skader overflader samt pårøs belægning på stentøj . På tide de får lidt igen . endnu værre er at smide tyggegummi på gaden ,det tager livet af duerne i stort antal...........

Hvad???

Skrevet af Nana, Onsdag den 27. juni 2012, 16:35

En ting er at farve dyrene, og skille dem socialt ud fra deres artsfæller, uden at vide om det er skadeligt eller ej. En anden ting er at indfange dem - det er dobbelt traume for disse dyr. Om de er luftens rotter eller ej - jeg synes der er noget hyggeligt ved disse duer - og jo, jeg ved at de sviner - det gør vi jo også - kig bare på alt det papir o.lign. der ligger. Jeg synes IKKE det er i orden at indfange dyrene og farve dem, bare for en happening.

ok

Skrevet af emil, Onsdag den 27. juni 2012, 16:18

http://www.erepublik.com/en/referrer/manudivi

gratis browser spil, som er en næsten tro kopi af virkeligheden. Arbejde, krig, politik, handel mm. daglig brug 5 min og op efter.
Hvis du kan lide strategi spil, er dette lige noget for dig
virtuelle danmark behøver din hjælp

Mangfolkelighed

Skrevet af Peter Hansen, Onsdag den 27. juni 2012, 13:48

Vi mennesker kan da godt parre sig uanset farve, mon ikke det er på tide duerne også lærer ikke at disgriminere udfra farve? Kbh som tolerancen by, hvor de forskellige kulturer og racer blander sig som i en smeltedigel.

Forøvrigt har jeg læst at duer er farveblinde, så jeg tror de ornitologer overreagerer.

Smølf

Skrevet af Leif, Onsdag den 27. juni 2012, 14:22

Glimrende, vi kan jo starte med at male dig blå.
Vel at mærke uden at spørge dig eller undersøge om du tager skade af det.
Og ja, det spolerer måske dine chancer hos det modsatte køn, men pyt med det, der er mennesker nok som dig.

Det sker jo i kunstens og mangfoldighedens navn, så hurra.

Og efter et par uger har du såmænd vænnet dig til at folk røber smølf efter dig.....

Mangfolkelighed

Skrevet af Peter Hansen, Onsdag den 27. juni 2012, 13:48

Vi mennesker kan da godt parre sig uanset farve, mon ikke det er på tide duerne også lærer ikke at disgriminere udfra farve? Kbh som tolerancen by, hvor de forskellige kulturer og racer blander sig som i en smeltedigel.

Forøvrigt har jeg læst at duer er farveblinde, så jeg tror de ornitologer overreagerer.

Bagatelgrænse

Skrevet af Peter Hansen, Onsdag den 27. juni 2012, 13:20

Hvad med alle de indretninger der er i storbyen, så duer ikke kan sidde på gesimser eller lave rede i alskens små hulheder. De forhindrer da også duen i mange ting, er det så også dyrplageri?

Derudover er byduerne egentlig en dyrerace som det kunne give mening at begrænse, da den laver skader og iøvrigt slet ikke er en naturlig art i DK. Hvis det kan ske gennem at man farver dem lyserøde, er det da mere harmløst end at skyde dem.

Suk

Skrevet af Leif, Onsdag den 27. juni 2012, 14:27

Hvor kom det alternativ fra?

Male dyrene eller pløkke dem? Sikke en måde at sætte tingene op på.

Jeg har hidtil ment at tåber burde have det hvide snit, men du har ret, det er bedre at farve dem lyserøde....

Ikke legetøj.

Skrevet af Inge, Onsdag den 27. juni 2012, 12:45

Det er forkasteligt at bruge levende væsner på denne måde i kunstens hellige navn. Men middelmådige kunstnere har vel ikke hjerne nok til se, at det er dyrplageri de udsætter dyrene for.

Rolig

Skrevet af Birthe, Onsdag den 27. juni 2012, 12:38

Jeg tænker lidt at det er en god ide og jeg har da selv fået hældt frugtfarve på min hund uden skade men de burde måske have holdt duerne i "fangenskab" indtil farven var væk, eller vaske det af med det samme. Jeg synes det er lidt synd og slippe dem fri i den tilstand. Men det er jo selvfølgelig bare min holdning

Dette ville være et dobbelt overgreb....

Skrevet af David Pedersen, Onsdag den 27. juni 2012, 12:53

Det er vilde fugle vi taler om. Hvis de var blevet holdt yderligere fanget, ville dette indebære en konstant angst til alt farve var væk. Dette ville være et dobbelt overgreb på dem. Vilde fugle kan IKKE være i et bur uden at det giver stress og angst. Så ideen er ikke så god.

Menneskets forhold til dyr

Skrevet af Janne Petersen, Onsdag den 27. juni 2012, 12:38

er efterhånden udmundet i ganske perverteret adfærd og manglende respekt for iøvrigt adskillige dyrearter på jorden.

Mennesket synes at have glemt at dyr har den samme ret til jorden som vi har, derfor er det også en fordummende udtalelse, at kalde duerne for luftens rotter, eftersom arten i sig dels er både formidable gps.ere, der især under krigen markerede sig gavnlige mellem fjendens linier, men også som tamdyr til flere formål.

Mange mennesker har stor glæde af duerne, fordi de er omgængelige og tillidsfulde, samt lærenemme.

Det er selvfølgelig dyremishandling af farve dyrene, så man derved forhindrer den naturlige adfærd, men sådan er mennesket en 'fantasifuld' skabning, der elsker at ødelægge og tyrannisere. Janne.

Vi er et følelsesmæssigt fattigt folk

Skrevet af JEB, Onsdag den 27. juni 2012, 12:37

Vi er et følelsesmæssigt fattigt folk, hvis vi syntes det er ok at gøre den slags.
Havde nogen taget et par børnehavebørn og farvet dem, ville alle have råbt vold. Duer er også individer.
Personligt har jeg ondt af kunstnerne, de må virkelig have et dårligt følelsesmæssigt liv, hvis det i deres verden er ok at begå overgreb på dyr.
At mange ikke kan vise omsorg for andre viser blot at vi netop har større problemer. Det gør det dog stadig ikke ok at inddrage uskyldige individer i ens egen behov for at blive set, lagt mærke til.
Og hvis nogen har brug for mere farve i gadebilledet, så er der andre måder at gøre det på.

slap da lige lidt af...

Skrevet af Sofie Jensen, Onsdag den 27. juni 2012, 12:08

altså det er meget muligt at det påvirker de fugle, men der er jo ikke kommet nogen konkret udtalelse om om det rent faktisk skader dem, og desuden så synes jeg lige at i skal tage en slapper. En politiandmeldelse? det ville jeg nu mene er at gå for vidt. personligt synes jeg det er en god idé med lidt farve i gadebilledet, at det så er i form af farvede duer er jo så noget helt andet, men der er vel ingen grund til at gøre det her til et større problem end det egentlig er... måske var det en god idé at fokusere på nogle lidt større problemer end farvede duer? jeg mener ikke at det er iorden, men det er som sagt ikke lige det største problem vi har for tiden. jeg synes bare lige jeg ville sige det.

Tåbelig argumentation.....

Skrevet af David Pedersen, Onsdag den 27. juni 2012, 12:48

Det er da tåbeligt, at påstå, at det er i orden fordi man IKKE ved, om det er skadeligt. Det ville være det samme som at kræve frifindelse i en retssag fordi man ikke kendte til en bestemt lovgivning. Eller at man bare sagde "hovsag", hvis noget medicin forårsagede dødsfald fordi man ikke havde undersøgt det grundigt nok i henhold til gængs praksis inden for feltet.

Der behøver ikke at foreligge store videnskabelige "farver på fjer" undersøgelser for at kunne indse, at kunstnerne har trukket deres ego'er ned over hovedet på sagesløse duer.

Det kræver heller ikke den store studenterhue at vide, at fugle har den farve de har, for at de er beskyttet bedst muligt mod fjender samt, at det har et socialt aspekt i en flok duer.

Ser vi på lovgivningen, så har kunstnerne helt klart overtrådt Dyreværnslovens § 1, der siger, at man ikke må udsætte dyr for unødig lidelse. Jeg tør godt at vædde på, at disse duer har været udsat for angst i forbindelsen med, at de er blevet malet. Så det er en klokkeklar overtrædelse af loven. Jeg håber så sandelig også, at Dyrenes Beskyttelse anlægger en sag mod kunstnerne, så vi fremover ikke mere skal se sådanne "happenings".

læs igen...

Skrevet af sofie jensen, Onsdag den 27. juni 2012, 16:26

jeg skrev ikke på noget tispunkt at jeg synes det var iorden at duerne blev malet, men derimod at selve idéen med lidt farve i gadebilledet er god. Når nu du siger at "det er det samme som at kræve frifindelse i en retssag fordi man ikke kendte til en bestemt lovgivning", så vil jeg lige indskyde at i Danmark er man uskyldig til det modsatte er bevist, og ja, de har malet duerne, men før jeg ved at det er skadeligt på nogen måde så vil jeg da ikke lægge sag an... man skal ikke være for hurtig på aftrækkeren."man må ikke udsætte dyr for unødig lidelse"... må jeg så lige minde dig om at det kan tolkes på mange måder,feks. dyre-sex er endnu ikke ulovligt i Danmark, og lider dyret? muligvis.. men kan vi selv svare på det? NEJ. hvad mener du er værst? Og så vil jeg også lige pointere at som jeg skrev i det første debat-indlæg, så er det ikke det værste der forgår lige nu, måske skulle folk lige tænkte lidt over det. og så lige en sidste ting, det er i sig selv ok fra min side af hvis nogen lægger sag an, men jeg synes ikke det kan passe at de kunstnere skal kaldes nedladende ting, de er jo trods alt kun mennesker.

Duer er ikke lavet af stof eller papir.

Skrevet af vera madsen, Onsdag den 27. juni 2012, 11:59

Duer er levende væsner og ikke et stykke lærred eller papir man kan male på. Denne handling er i mine øjne manglende respekt for dyr.

Dyremishandling

Skrevet af David Pedersen, Onsdag den 27. juni 2012, 11:55

Det er ikke i orden at inddrage levende væsner som led i sin kunst. Dyrene har ikke haft noget valg. Farverne gør dem også til lettere byttedyr samt det faktum, at absolut INGEN ved, om farverne skader fuglene på sigt. Det kan godt være, at farverne ikke er skadelige for mennesker, men det er ikke det samme, som at det ikke er skadeligt for dyrenes fjerdragt. Jeg tror ikke, at kunstneren har lavet flere tusinde dobbelt blind forsøg med duer før vedkomne har besluttet sig for, at det var fedt at udsætte dyrene for denne form for overgreb. Kunstneren trækker sit eget ego ned over hovedet på de sagesløse dyr. Det er det rene svineri og et udtryk for en afstumpet holdning til liv. Den eneste, der får gavn af farveladen, er kunstneren selv. Vi andre kan så grimmes over den voksende menneskelige afstumpning.

Hvad har det med artiklen at gøre?

Skrevet af David Pedersen, Onsdag den 27. juni 2012, 11:58

Det er jo ren reklame. Fri os for det skidt!

ok

Skrevet af emil, Onsdag den 27. juni 2012, 11:52

http://www.erepublik.com/en/referrer/manudivi

gratis browser spil, som er en næsten tro kopi af virkeligheden. Arbejde, krig, politik, handel mm. daglig brug 5 min og op efter.
Hvis du kan lide strategi spil, er dette lige noget for dig
virtuelle danmark behøver din hjælp

Ja vel er det da dyremishandling

Skrevet af Michael Madsen, Onsdag den 27. juni 2012, 11:04

Men i kunstens og kulturens navn, kan alt jo tillades. De har såmænd nok også fået kommunal og statslig økonomisk støtte til det svineri.

Syge mennesker er der nok af!

Skrevet af Mai, Onsdag den 27. juni 2012, 10:52

Det er sgu dyremishandling. Hvad f.... bilder de sig ind!!!

SVIN

Skrevet af Bo, Onsdag den 27. juni 2012, 10:33

En hurtig søgning og jeg fandt dette... Det er ikke kun duer han maler.....

https://www.facebook.com/#!/julian.charriere?sk=wall

DE SKAL POLITIANMELDES

Skrevet af HANNE AGNETE SVANHILD HANSEN , Onsdag den 27. juni 2012, 10:18

politianmeldelse -man må ifølge almen dyreværnslov ikke udsætte dyr for unødig angst, lidelse og smerte- at male dyr er i høj grad UNØDIG

Indfange kunstnerne

Skrevet af Thomas, Onsdag den 27. juni 2012, 10:03

Man kunne også indfange kunstnerne og skamfere dem med diverse farver og derefter slippe dem fri i byen igen.
Fordi som det siges "Det er en måde at sende kunsten ud i virkeligheden på"... :)

Helt enig

Skrevet af ulla, Onsdag den 27. juni 2012, 12:49

Helt enig - indfang kunsterne - mal dem - send dem ud i virkeligheden

Kat i stedet for.

Skrevet af Bjarne, Onsdag den 27. juni 2012, 08:03

Det er da synd de ikke gør det ved naboens kat, for den gør da mere skade med tilfældig fuglefangeri end en stakkels due gør.

Hmmm....

Skrevet af Lilli, Torsdag den 28. juni 2012, 01:02

Hvis det blev gjort mod min kat, ville det få følger,- det er dyremishandling- lige meget hvilket dyr, der blev udsat for den slags "moderne", - afsporede påhit!!
Og at fange mus og fugle er altså naturligt for en kat,- det er naturens orden.
Vi mennesker skulle være klogere,- men vi er faktisk dummere end dyr!

Få BT i 3 mdr. for 199 kr./md. Samlet pris 597 kr. – spar 752 kr.!

Gode tilbud på rejser, underholdning, vin og meget mere!
Tilmeld dig BT SHOPs nyhedsbrev. Klik her