Frygt for seksuelle krænkelser: Daginstitutioner forbyder kortærmede trøjer

Mange vuggestuer, børnehaver og SFOer har indført særlige regler for børnenes leg, der skal forhindre, at de udsætter hinanden for seksuelle overgreb.

Det er ikke kun pædagogerne i landets daginstitutioner, der skal følge særlige regler for at undgå at børnene udsættes for seksuelle overgreb. Mange steder har også indført regler omkring børnenes nøgenhed og leg med hinanden, som skal forhindre seksuelle krænkelser, skriver Politiken.

I en undersøgelse som forskningsgruppen Paradox fra Aarhus Universitet står bag svarer 64 procent af de adspurgte institutioner, at de har særlige regler for børnene.

ER DER SÆRLIGE REGLER I DIN INSTITUTION ELLER KENDER DU TIL EKSEMPLER? - TIP BT PÅ 1929@BT.DK

Afstemning

Det kan være regler, der forbyder børnene at tage tøjet af, at de ikke må være nøgne under vandlege, eller at der er særlige regler for den slags lege.

Nogle institutioner har meget detaljerede regler, der for eksempel forbyder kortærmede trøjer, men tillader langærmede.

I mange SFOer er det ikke tilladt at gå med bar overkrop. Nogle steder gælder denne regel kun for pigerne. Doktorlege, hvor børnene udforsker hinandens kønsorganer er nogle steder forbudt, mens de andre steder kun må leges påklædt eller under opsyn af voksne.

Projektleder Else-Marie Buch Leander fra forskningsgruppen bag undersøgelsen mener, at børnenes naturlige nysgerrighed over for det andet køn problematiseres:

- Der er tendenser til, at man seksualiserer børnene. Ord som »sex« og »sexleg« optræder enkelte steder om doktorlegene. Personalet er endvidere meget opmærksomme på, at børnene ikke krænker hinanden. Ord som »krænker« og »overgreb« optræder decideret flere gange, og der kan spores en lille tendens til, at overgrebet tænkes ind som en tolkning i børns leg med hinanden. Det kan i mine øjne også hænge sammen med pædofiliproblematikken. Børnene ses generelt i højere grad som mål for overgreb, siger hun til avisen.

Flere pædagoger giver i undersøgelsen udtryk for, at de mener, at man med reglerne er ved at tabuiserer det, som kunne være helt almindelig nøgenhed ved at lære børnene, at det er skamfuldt at udforske en barnlig seksualitet.

Børnene selv ser ikke doktorlege som seksuelle, før de kommer i puberteten, forklarer Christian Graugaard, der er professor i sexologi ved Aalborg Universitet og formand for Sex & Samfund.

Han advarer mod at lægge en voksenfortolkning ned over børneseksualitet og mener, at retningslinierne kan gøre mere skade end gavn.

- Hvis man mistænkeliggør erotisk ladede lege og problematiserer nøgenhed og kropskontakt, så er det også den helt naturlige nysgerrighed, der knytter sig til et børneliv, man begrænser. Og så risikerer man i bedste mening at gøre ungerne vagtsomme og skræmte i stedet for at styrke deres livsglæde og integritet, som i virkeligheden er de allerbedste værn mod grænseoverskridelser, siger han til Politiken.

BNB

Hvad synes du om, at mandlige pædagoger ikke må være alene med børn?
Deltag i debatten herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Der er for mange kvindlige pædagoger i børnhaverne.

Skrevet af Mads, Søndag den 13. januar 2013, 12:02

Har lige set jagten i bio.
Det var den typiske børnehave, det var en meget svag vævene ledelse af en ældre pædagog, hvor der sikkert også er et par lesbiske imellem.

Man skal selvfølgelig være opmærksom, men børnehavelederen
Susse Wold, gik i panik, kunne ikke håndtere denne situation, hun var en yders dårlig leder. Når kvinder panikker, går de i selvsving.

Pædagogerne i børnehaven, var nemme at få som medløbere !

Problemet opstår altid, når der er for mange kvinder er ansat på en arbejdsplads, det vil aldrig fungere.

I et rent kvindeligt militær, ville damerne beskyde hinanden, istedet for modstanderen.

Mads, 12:02

Skrevet af Philip, Søndag den 13. januar 2013, 20:36

Nu kan alt jo laves på film eftersom det jo ligesom papir er taknemmeligt for det jo kan formes efter forgodtbefindende samt skrives på efter behag.
Så nogle udtalelser fra nogle pædagogger om det er virkeligheden kunne jo være dejligt.

Det er egentligt meget "morsomt"

Skrevet af Philip, Søndag den 13. januar 2013, 10:09

At det er tosserne,puristerne,moralisterne og de hysteriske der styrer og bestemmer love og regler for der er nok ikke ret mange forældre der går lige så meget op i om lille Tulle eller Brian render med bar røv eller ej eller om Pædagog Thorsten har lille Winnie på skødet og om hvordan hun sidder.
Men til gengæld bliver de nervøse når pressen puster noget op som er nær ved ikke existerende op til det helt hysteriske.

Det er stort set kun folk med mange sexuelle fantasier der kan se noget forkert samt folk der er komplet sex forvirrede og som siger børn ikke er sexuelle men de må ikke lege sex lege men hvordan kan man lege sex lege hvis man ikke er sexuel.
Ergo lægger disse fantaster noget i børns leg som ikke er der men kun er inden i deres egen afsporede fantasi hos disse nonsexuelle fantaster.

sandheden.

Skrevet af En Dansk Tænketank, Lørdag den 12. januar 2013, 04:22

ALARM. ALARM. ALARM.

http://www.fyens.dk/article/586199:Indland-Fyn--Hvert-10--barn-misbruges... Every 10 child gets sexual absued. (And then there is all the others to...

http://politiken.dk/indland/ECE720687/hver-tredje-paedofile-faar-dom-igen/ Every 3 pedophiles do it again they know of.

Pedophiles can not be cured http://jyllands-posten.dk/indland/krimi/article1354935.ece

If pedophiles promise to take treatment even the best experts say they cant be cured then they dont have to be in prison./ At udvide muligheden for at gøre straffen for at udbrede eller besidde børnepornografi betinget med vilkår om sexologisk behandling. http://jyllands-posten.dk/indland/article4916418.ece
http://www.boylinks.net/resources_communityinvolvement.html

"You Motherfucker. I'm not ignorant - you're ignorant. You lost reality!!"

En Dansk Tænketank, Lørdag den 12. januar 2013, 04:22

Skrevet af Philip, Søndag den 13. januar 2013, 09:52

Om du kalder dig Jenni eller En Dansk Tænketank er sgu ligegyldigt for du køre alligevel i den samme rille ...

Hvad f... er det for et spørgsmål at stille?

Skrevet af Betina, Fredag den 11. januar 2013, 13:27

Hvad synes du om, at mandlige pædagoger ikke må være alene med børn?
Frygten for pædofili er blevet hysterisk
Vi skal gøre alt for at undgå overgreb

Jeg mener helt klart at det er de hysterisk mennesker der skader vores børn, men i samme situation skal vi selvfølgelig gøre alt hvad der står i vores magt for at undgå at der sker overgreb på vores børn, men for børnenes skyld, husk nu at manglende omsorg, menneskelig kontakt, kærlighed samt respekt for børnenes behov, kan udarte sig i at vores børn bliver syge og dermed måske, selv ender som pædofile. G.. forbyde den udvikling i vores samfund

Hvorfor blokeret?

Skrevet af K.Jensen, Fredag den 11. januar 2013, 12:55

Blokeret igen?Synes det er mærkeligt, at I blokerer mit indlæg, eftersom I normalt ikke har problemer med at tillade ytringer, der rent ud sagt ser ud til at komme fra infantile kilder, og kun er ment fornærmende.

B.T. bør efterse sit blokeringssystem

Skrevet af Kirsten Jensen, Fredag den 11. januar 2013, 12:31

Men hvis man skal falde ned på det infantile niveau, for at få bragt sit indlæg, uden, det bliver blokeret, og ikke bragt, så er her et godt forslag til hvad B.T. burde står for: Bræk Tidende.

Troede ellers, der var ytringsfrihed her i landet, men åbenbart gælder det kun hvis man kan komme med især hadske ytringer omkring indvandrere, muslimer især, eller bare råber pik og patter.

Forsøgte med et andet relevant indlæg for et stykke tid siden (ang. et andet emne, omkring kvinder, utroskab og islam), der ikke indeholdt anstødelige ord, men derimod fakta. Hele indlægget var baseret på fakta, men det er de åbenbart ikke interesseret i inde på Bræk Tidende (B.T)

Blokeret igen? Mangler en forklaring-Giv den venligst BT

Skrevet af Kirsten Jensen, Fredag den 11. januar 2013, 12:26

Hvad er det der gør, at I frasorterer mit indlæg? Jeg forholder mig til emnet, og kommer ikke med deciderede hadske og infantile bemærkninger. Utroligt, at I tillader adskillige skældsord, at blive bragt, men ikke et indlæg, der er emne relevant.

Hvor er brækspanden!

Skrevet af J. Hansen, Torsdag den 10. januar 2013, 10:44

Tyv tror hver mand stjæler! Hysterisk optagethed af pædofilispøgelser må bunde i pædofili!

EN OMMER !!!!!

Skrevet af Bett., Onsdag den 9. januar 2013, 21:00

Som kvindelig pædagog har jeg gennem 10 år arbejdet sammen med de mest kompetente mandlige pædagoger, og stiller mig derfor uforstående overfor den omtale der i skrivende stund er omkring mandlige pædagoger og hvad de må og hvad de ikke må ... alle de tiltag der laves rundt omkring i institutionerne er på alle måder unaturlige og absolut ufaglige !! dette skal ses i lyset af at pædagoger, om vi vil det eller ej er dem der er sammen med børnene de fleste timer af barnets hverdag og derfor er rollemodeller for børnene og deres udvikling. Skal vi nu til at udvikle små "hoveder" der får et totalt forkert "billed" af en almindelig omgang med hinanden i det daglige med knus og trøst eller et klap på skulderen, og hvordan skal vi lære de "små" at drage en sund og naturlig omsorg for hinanden som det naturligste i dette "regl-sæt" af urimlige, unarturlige og ufaglige tiltag ????
Det kommer fuldstændigt bag på mig at ingen nævner eller er opmærksom på at, den mand, som er dagpleje, er fuldstændig alene med de små blebørn, der op af dagen skal have skiftet ble op til flere gange om dagen, uden mulighed for at en anden voksen kan se ham over skulderen eller være opmærksom på om der er en ikke accepteret adfærd fra den voksne, og børnene er så små at de ingen forudsætning har for at vide om det der evt. kunne ske er normalt eller ikke normalt ... (ved godt at det kan misforstås med mandlige dagplejer, det har på ingen måde været min hensigt at nedgøre dem, dog er det min holdning at, der skal være "fair-play" for alle, der arbejder inden for de samme rammer).
Vi skriger på mænd i børnenes hverdag, og samtidige skræmmer vi dem væk ... DET MÅ VÆRE EN OMMER !!! lad os istedet værsætte dem der i det daglige knokler en vist del ud af bukserne for at give vores yngste samfundsborger en tryg og udviklende hverdag.

Helt enig Bett

Skrevet af pia de neergaard, Torsdag den 10. januar 2013, 07:42

Jeg er helt enig Bett, børnene får et totalt forkvaklet forhold til mænd. Og jeg gruer ved tanken om hvordan de bliver som voksne, hvis de ikke kan få trøst og omsorg når de har brug for det, så kan de heller ikke give det som voksne. Sikke et koldt og føelsesforladt samfund vi får. Er det ikke slemt nok i forvejen uden vi behøver skabe flere af disse typer?
Men sidst og ikke mindst, hvad med de børn der ikke har en far? Hvor skal de finde deres rollemodeller? Jeg kan sige at da min datter mistede sin far, hang hun praktisk talt på de mandelige pædagoger det første år, da kun de kun fylde det tomrum hans død efterlod. Tænk hvis hun var blevet afvist? De konsekvenser tør jeg ikke tænke på.
Så tak til jer mandlige pædagoger somvar med til at hjælpe min datter igennem sit savn!

Hvad med den kvindelige pædofile???

Skrevet af Kc, Torsdag den 10. januar 2013, 06:29

"Vi går i fare, hvor end vi går" Ja, livet er farligt i det
hele taget.

Regler som beskrevet her er i bedste fald bare tåbelige og
i værste fald dybt skadelige i forhold til et naturligt for-
hold pædagog og barn.

Det er regler, der vil få nogen til at se noget, der slet
ikke er til stede, ganske som i filmen "Jagten"

Og som jeg før har nævnt i denne debat, Undrer det mig såre,
at INGEN taler om pædofili blandt kvinder.

KVINDER kan også være PÆDOFILE, men er meget sværere at af-
sløre, men ligeså farlige for barnet.

Når disse "mistanker" dukker op, er der allermest brug for
almindelig sund menneske-fornuft.

et kæmpe potentiale

Skrevet af jenni, Onsdag den 9. januar 2013, 19:37

De børn, der var ofre for Frank Jensens 'samvær for enhver pris' fra 1995 og frem, er sandsynlige latente børnemishandlere nu.

BUPLs kampagne er stærkt kritisabel fordi, der i nutiden er et betydeligt større antal sandsynlige børnekrænkere i Danmark, end nogensinde før.
Og Vinterberg er uansvarlig, at lave en film netop nu, der manipulerer svage sjæles opfattelse af de reelle forhold.

Man kan få mistanke om, at det er bevidst politisk tilrettelagt for at give det større og større antal pædofile 'frie hænder'. Bogstaveligt talt.

Vinterberg manipulerer ikke!

Skrevet af Kc, Torsdag den 10. januar 2013, 06:56

Jenni, lad os fokusere lidt mere på de pædofile kvinder,
som i min optik er langt farligere for børnene end mænd er.

Kvinder tillades en langt mere intim kontakt til børn end
det mænd tillades. Og i reglen er der ingen, som stiller
spørgsmål til det faktum - Hvorfor mon??

Netop fordi kvinder har dette større råderum i omgang med
børn, gør det meget sværere at afsløre pædofili hos kvinder
derfor er det nærliggende at antage, at den pædofile kvinde
er langt hyppigere forekommen og derfor langt farligere.

Jeg mener ikke at Vinterberg manipulerer med emnet i sin
film. Det jeg ser, han gør er: At afsløre hvor dårlige pæda-
goger er til at håndtere en mistanke om pædofili. Han afslører en uoverskuelig sexangst hos voksne mennesker.
Rigtig godt illustreret ved at lade ledere kaste op, da sæd
omtales.

I øvrigt kan der siges meget mere om, hvad Vinterbergs film
egentlig handler om.

For pokker hvor er det langt ude

Skrevet af Jakob, Onsdag den 9. januar 2013, 19:06

Det her sexhysteri er ved at tage meget skadelige højder & der er vist ingen tvivl om at der er 2 parter som vil komme ud som de store tabere, nemlig de mandlige "passere", samt de dejlige unger som har brug for mænd i institutionerne.
Beklageligvis er der en del børn som har mere brug for mænd i institutionerne end andre. Disse unger vil helt givet lide meget under at ingen mænd tør hjælpe eller vise følelser i fremtiden.
Spørgsmålet er jo egentlig om der overhovedet er mænd som gider deltage i dette vanvittige circus i fremtiden - Selv tror jeg at jeg ville tænke mig om flere gange, før jeg ville turde arbejde i en institution idag - Det er da mere børnenes tab end mit - Jeg skulle såmænd nok finde på noget at lave, men mange unger ville jo så ikke have et mandligt input i deres dagligdag.
Jeg har selv været frivillig i mine børns skole & bla. 3 gange været på 10 dages lange ture med op til 60 børn. På disse ture oplever man da at der er flere børn som har rigtig meget brug for en faderfigur, et knus, lidt sidden på skødet eller en lille tur med en i hånden, mens de får lov til at savne Mor eller Far lidt.
Det er sgu da nærmest Amerikanske tilstande hvis vi ikke kan gøre den slags i fremtiden.
Jeg mener ærlig talt at alle de her forstyrrede & sexforskrækkede forældre skulle blive hjemme & passe deres egne børn, så andre forældre kunne nyde kvalificeret pasning af deres børn af pædagoer af begge køn, som det skal & bør være i et normalt samfund.
I visse Muslimske samfund i udlandet har jeg set & oplevet hvad sexforskrækkelse kan gøre & jeg kan garantere for at det er ikke noget godt..!!

Børn og bare arme.

Skrevet af Allan Gorm Larsen , Onsdag den 9. januar 2013, 18:30

Man skal passe gevaldigt på at pædofilisnakken ikke går hen og udvikler sig i hysterisk, religiøs retning, så vi får tilstande, som vi havde det i 1890èrnehvor man skulle gå indpakket fra top til tå,eller har det hele måske helt andre årsager?. Hvad så når det bliver sommer,og varmt. Skal de stakler så også gå og svede tran fordi de skal være totalt indhyllet?. Jeg synes ihvertfald det er synd for børnene. Pædofili er noget modbydeligt noget, og kan ikke straffes hårdt nok, men pas lidt på med det med beviserne, så man undgår justitsmord.

Kommertar med mulig sarkasme

Skrevet af Thomas Rasmussen, Onsdag den 9. januar 2013, 18:18

Frygten kunne jo de pædofile(mandlige pædagog) i børnehaver/sfo m.m. kunne jo nemt afhjælpes i ånden omkring det ikke er ok med korte ærmer.
Dagligt ved ankomst til børnehave skal pige såvel som dreng iføres middelalderlige kyskheds-bælter(som fjernes når barnet skal hjem),
Samt iklædes en flyverdragt(sommer eller vinter dragt) som kan skjule en hver form for kropslige detalje for den pædofile,
Helmaske, kun åben for mund og øjne (i tilfælde at den pædofile tænder på ansigtet)
Støvler/sko skal være på hele dagen(i tilfælde at den pædofile tænder på tæer/fødder)
Og store luffer på hænderne hele tiden da nogen pædofile tænder på små hænder.
Der laves også robotter der varetager toilet-besøg, så pædofile ikke får mulighed her heller.
Sarkasme kan være anvendt.

Ja det er nu meget morsomt at læse artiklen

Skrevet af Philip, Onsdag den 9. januar 2013, 18:06

Børn er ikke sexuelle og er ikke sex objekter.
Men de må ikke udforske hinanden med doktorlege såkaldte sex lege iflg regler ?
Pigerne må ikke være nøgne eller topløse ?

Hvis de ikke er sexuelle hvordan kan de så komme til at lege sex lege ?
Og hvis de ikke er sex objekter hvordan kan det så være en "synd" at de er nøgne eller topløse ?

Og hvis såkaldt almindelige personer ikke tænder på halv eller hel nøgne små piger er der jo ingen grund til at de har tøj på når de leger vand lege i haven mv.
For man må jo formode at de ikke pedofile dem der arbejder i institutionen.

Ærligt talt så tror jeg at der er visse der simpelthen er temmelig sex forvirrede.

Og hvis forældre virkelig er så hys som det nu fremstilles i pressen var det måske en god ide at de blev hjemme og passede deres egne børn og lod manden eller den højst lønnede overtage skattefradraget og tjene pengene (hvis ca halvdelen blev hjemme var der jo arbejde nok til dem der mangler ) og lade børnene vokse op som normale selvtænkende individer uden regler om dit og dat,og lade dem opdage og udforske hinanden som de vil når de føler for det for de eneste de hjælper med alt det taboo og regler er porno industrien eftersom alt der er forbudt er jo som bekendt spændende for børn og unge hvilket nemt kan resultere i at de ser og surfer alt det porno de kan komme i nærheden af for at få stillet deres nysgerrighed.
Hvilket så igen gør at de ikke aner hvordan en almindelig gennemsnits person ser ud nøgen og bliver dybt skuffede når de ikke kan finde nogle der er bare halvt så smukke som dem de ser eller kan finde nogle der kan præstere eller er med på bare halvdelen af de sexuelle udfoldelser de ser hvilket måske ender med en generation af sexuelt frustrerede unge som går mere op i sex end hvis de bare havde fået en normal opvækst som alle os andre der ikke har siddet skævt på potten som lille har oplevet og levet.
For det kan nemt resultere at de sidder skævt på potten som små ved at konstant få at vide at de ikke må røre sig selv eller andre på den eler den måde og at de ikke må kigge på hinanden på den og den måde og ikke må stå og kisse misse med hinanden osv osv,ja nærmest mareridtsagtige tilstande med det konstante du må ikke for det er forbudt hvilket nemt kan give de små hoved og mavepine af angst for at gøre noget forkert.

Spamfilter???

Skrevet af K.Jensen, Onsdag den 9. januar 2013, 17:50

Hvorfor bliver mine beskeder hele tiden blokeret af jeres spamfilter? Kommer kun med relevante indlæg i forbindelse med emnet

visse

Skrevet af jenni, Onsdag den 9. januar 2013, 18:49

visse personager kan ikke li' oplysning.
De kan lide mørkelægning.

Spamfilter???

Skrevet af K.Jensen, Onsdag den 9. januar 2013, 17:50

Hvorfor bliver mine beskeder hele tiden blokeret af jeres spamfilter? Kommer kun med relevante indlæg i forbindelse med emnet

Totalt vanvittigt

Skrevet af Elmer Pedersen, Onsdag den 9. januar 2013, 17:14

Det var i sin tid bl.a. psykolog John Halse fra Børns Vilkår, der sammen med medierne skabte et vanvittigt monsterbillede ift. overgreb på børn i daginstitutioner.

Efterfølgende er hysteriet steget til vanvittige højder, hvilket har betydet at fornuftige unge mænd helt holder sig væk fra området. For hvem pokker vil finde sig i at skulle mistænkeliggøres og overvåges på sin arbejdsplads. Så filmen "Jagten" rammer direkte og præcist i en tid hvor vanviddet har taget over.

Langt de fleste overgreb foregår nemlig i det skjulte i private hjem, mens mænd i daginstitutioner åbenbart skal leve med risikoen for falske anklager på ubestemt tid. Og i øvrigt, hvorfor er der ingen der snakker om kvinder som begår overgreb ? Dybt besynderligt !

Tjah..

Skrevet af Pedersen, Lørdag den 12. januar 2013, 02:18

Du har ret langt hen ad vejen,- og når det skal til at være sådan, at børn i institutionerne ikke længere må gå i kortærmede bluser, så er vi virkelig langt ude!
Og det vil i øvrigt ikke gøre nogen forskel for en pædofil,- som nok skal give efter for sine syge lyster, når han kan komme til det, alligevel!
Du har ret i, at mange overgreb kan komme fra en kant, man ikke skulle forvente- i hjemmet,- begået af ens egen far,- ( kan tale af erfaring!!) eller stedfar,- ja måske endda mor,-(som dog nok er mere sjælden!)- og det er, vil jeg sige, værre, da det er et menneske man skal omgås hver dag, samt har tillid til!

elmer pedersen

Skrevet af jenni, Onsdag den 9. januar 2013, 18:46

Det, du skriver om Børns Vilkår kan jeg ikke genkende.
Børns Vilkår gjorde opmærksom på de seksuelle overgreb og vold, som børn blive udsat for under samværstvang, som Statsamterne og Civilretsdirektoratet og Justitsministeriet ikke ville beskytte børnene imod.

Om seksuelle overgreb i institutioner var det Red Barnet, der var på banen.
F.eks da pædagogmedhjælperen, Henrik Andresen, (der senere tog sin fars efternavn Rasmussen) i årevis sexmisbrugte et tocifret antal børn i Vadstrupgård børnehave i Gladsaxe. Og iøvrigt var ven med Karatetræneren, der misbrugte børn på Byggeren og smittede et af sine drengeofre med HIV.

Mor er skuffet...

Skrevet af Mor, Onsdag den 9. januar 2013, 17:14

som pædagog og menneske må jeg indrømme at jeg er dybt forarget og skuffet over hvor lidt indsigt NOGLE mennesker (der her deltager i debatten) har i børns hverdag og institutionsliv...

Selv arbejder jeg på en skole og har ikke problemtikken med bleskifte inde på livet... ej heller er vi nogensinde helt alene med et barn, vi har 25 - 28 børn i hver klasse (dvs pr voksen)

Men der er jo børn der ikke får den nødvendige kærlighed og omsorg hjemme. - De har tidligere overlevet på de knus de kunne få i institutionen, af pædagogen som egentlig fungerer som deres primære omsorgsperson (en rolle forældrene burde have udfyldt) Disse børn er de største tabere, hvis de omtalte regler bider sig fast i institutionerne.

det står flere steder skrevet i debatten at det er pædagogerne den er gal med... både fordi det øjensynligt er dem der er pædofile, og fordi det er dem der er hysteriske og opfinder unødvendige regler (nok ikke de samme mennesker der mener begge dele) Men det er jo næppe den enkelt pædagog på stuen der laver institutionens regler, de bliver som mange andre steder nedsat af ledere... Men jeg syntes det er smart af dem at lave nogle enkelte procedure der beskytter personalet mod mulighed for falske anklager.

Jeg kunne skrive MEGET mere om denne sag, men prioritere nu at bruge noget tid på mine fantastiske unger... :-)

Vil blot slutte af med at der i den by hvor jeg bor, arbejder og har mine tre børn i institution (endnu) ikke er de regelsæt der er beskrevet her... - Og jeg må indrømme min umiddelbare tanke er det lyder overdrevet og måske også som noget der er blæst lidt op af medierne...

med forlov

Skrevet af jenni, Onsdag den 9. januar 2013, 19:13

mor, så har I ikke varetaget de børn.
Hvis de omsorgssvigtes derhjemme skal I ikke give et kuns og dække over forældrene. I skal underrette kommunen.

Din vinkel: beskytte personalet mod mulighed for falske anklager, viser yderligere din vrangvendte holdning til problemet. Det er rystende at børn er afhængige af personager med din indstilling.
Men vi ser det jo gang på gang i de store sager, hvor børnene og naboer ikke har kunnet råbe jer op.

Suk!

Skrevet af Lars H.Æ.K., Onsdag den 9. januar 2013, 19:34

Jenni - jeg havde rigtigt mange ting at sige om dit indlæg.

Men jeg tror egentlig, at jeg ville tale for døve øren.

Men du har tilsyneladende ikke meget begreb om det, du skriver om.

Der er mange som dig, der blot råber op, og forplumrer debatten - det må I gerne snart holde op med!

som du kan se

Skrevet af jenni, Onsdag den 9. januar 2013, 19:47

lars hæk, har jeg rigtig meget saglig indsigt i problemet.

Stop dog det hysteri

Skrevet af K.Jensen, Onsdag den 9. januar 2013, 17:10

Nu må de snart se at tage sig sammen. Tænk at man er så fintfølende, at man forbyder børn at udføre ganske naturlige lege, hvor de udforsker hinanden, og bruger deres nysgerrighed. Det skader ingen, og da slet ikke børnene. Hvis det er pædofile man er bekymrede for, så bør det da ikke gå ud over børnene, da de ikke begår den slags overgreb mod hinanden. Langt de fleste børn stopper rent faktisk, hvis den anden part siger fra (i modsætning til de pædofile voksne). Desuden tænker børn ikke i seksuelle baner, før de når puberteten. Ja, de kan stille spørgsmål og være nysgerrige, men det skal ikke tabuiseres af nogle forskrækkede voksne/pædagoger.

At man heller ikke tillader dem at være nøgne om sommeren, hvor det er varmt og de vil bade. Hvad er det for noget. Ønsker de ligefrem at børnene lærer at være kønsforskrækkede, ser monstre overalt og skamme sig over deres kroppe?

Ellers kan man ligeså godt lave kønsopdeling, som man ser i de muslimske lande, og vi ved jo godt hvor funktionsdygtige og normale mange af dem bliver (især mændene);o).

Eller man kan gøre som i USA, hvor alt der omhandler kærlighed, blid erotik (mellem to, der holder af hinanden. Jeg taler IKKE om pornografi) og almindelig kropskundskab, det forbydes for børn under 15 år (rent faktisk forbød de den amerikanske version af Kærlighed ved første hik for børn under 15, pga af en elskovsscene, hvor der bliver spurgt efter kondom. Selv scenen foregår under dynen, så man ser reelt ikke noget). Og hvor man prædiker cølibat før ægteskab, istedet for at oplyse om sikker sex. Til gengæld får selv små børn lov til at se film med vold, våben, død og ødelæggelser, da det ikke påvirker de sarte sjæle så meget som det. Igen se på hvor normale folk er derovre, med skoleskyderier, etc.

Som Gitte Thomsen skriver, så kan det heller ikke skade at en mandlig pædagog giver et barn et knus og trøster det, hvis andre er tilstede i stuen. Overgreb finder sjældent sted i offentlige rum, hvor der er andre tilstede. Bare det burde være forebyggende nok.

Det er kun et fåtal af mændene, der er på den måde, desværre ødelægger de det for alle de andre, der finder en glæde ved at arbejde med børn, og som ikke tiltrækkes seksuelt af dem.

Så drop alle de forskrækkelser, der finder sted. Lad børnene lege, udforske hinanden, være nøgne, mv. det er sundt for dem, og de får et mere naturligt forhold til sig selv, andre og det modsatte køn. De skal nok sige fra.

Kender selv en fyr, der arbejder som pædagog, og han er bare en superfin mand. Jeg vil ikke have nogle betænkeligheder med at overlade mit barn til ham (jo, jeg har et barn).

Hvis man nu kører det helt ud, som pædagogerne nu så gerne vil/institutionerne brænder for, så bør man vel egentlig også forbyde børnene at være sammen med deres fædre, eftersom de jo også er mænd, der krammer og kysser børnene, og dermed skjulte pædofile;o)

Undrer mig over, at man så gerne vil beskytte børnene, men alligevel ofte tvinger dem til overvåget samvær i skilsmissesager. Hvis samværet skal være overvåget, må det jo betyde, at barnet på en eller anden måde er i fare sammen med den forælder. Derfor er det jo ikke til barnets bedste at være med i sådan en ordning. Der virker det som om, man varetager forældrenes interesser/rettigheder, og ikke barnets (som omhandler, det skal være trygt). Bare lige en tanke, der faldt mig ind. Og nej, jeg er ikke skilt. Selv hvis jeg skulle blive det, så ville jeg aldrig synke så lavt at anklage min mand for overgreb mod vores barn.