DSBs frasalg af historiske ejendomme rammer nu beboerne i ‘Den Gule By’ hårdt. De 33 huse ligger omtrent midtvejs mellem stationerne Dybbølsbro og Enghave – de to stop på strækningen Hovedbanegården-Valby Station – og huser mange tidligere og nuværende DSB-ansatte.

Beboerne i ‘Den Gule By’, der alle er lejere, risikerer at få deres husleje fordoblet, efter at DSB i december måned solgte bebyggelsen til en ejendomsinvestor.

Det er Kanalhuset Aps, som er køberen. Selskabet ejes af Lars Lorentz Nielsen, som sammen med sin tvillingebror Niels Lorentz Nielsen har specialiseret sig i at opkøbe ejendomme og istandsætte dem for så at leje dem ud.

De har dog ikke over for BT villet bekræfte, at de vil gøre det samme med ‘Den Gule By’.

Køberen holder stadig kortene tæt til kroppen, fordi der er tale om et såkaldt betinget salg. Det betyder, at lejerne har nogle ugers frist til selv at erhverve ejendommne, hvis de kan matche købsprisen på 73,6 mio. kr. ved at stifte en andelsforening. Og i den forbindelse fremgår det af et brev fra realkreditselskabet BRF-kredit til beboerne, at huslejen – hvis ikke beboerne selv køber ejendommen – vil stige med 80-100 pct.

Lejeloven sat ud af kraft

Den almindelige lejelov, som ellers normalt forhindrer så store huslejestigninger, er ifølge beboerne sat ud af kraft, fordi grunden delvis er solgt som erhvervsgrund. Derudover kommer der ejendomsskatter oveni, og allerede nu har beboerne fået en grundskyldsregning på 1,2 mio. kr. til deling. Området har hidtil været fritaget for ejendomsskatter, fordi det var statsejet.

En af dem, der rammes, er 71-årige Alf Brockholt. Pensionisten har arbejdet hele sit liv i DSB og risikerer at måtte flytte fra det rækkehus, han har boet i siden 1976.

Den 43-årige Thomas Strøbech bor i en 220 kvadratmeter stor lejlighed. Lige nu er huslejen 13.500 kr. om måneden, men den står til at blive væsentligt højere.

»Når lejlighederne er renoveret, og vi også skal til at betale grundskyld, så vil huslejen lande på 30.000 kr. Og det har vi ikke råd til. Så bliver vi nødt til at flytte,« siger Thomas Strøbech, der ikke har arbejdet for DSB.

Salget af ‘Den Gule By’ er sket som led i et større ejendomsudsalg. For DSB handler det om at skille sig af med de ejendomme, som det statsejede selskab har haft historisk set, men som ikke bliver brugt mere.

Om ‘Den Gule By’ skrev DSB til potentielle købere på hjemmesiden dsbejendomme.dk, at der ‘er mulighed for at udstykke og frasælge ejendommene.’

Tidligere DSB-ansatte

DSB har i årtier ejet bygninger og store områder ved stationer og jernbaner landet over. Men i dag har DSB ikke længere behov for disse ejendomme, hvorfor de enten bliver solgt fra eller lejet ud til f. eks. erhverv.

I dag er det overvejende pensionerede DSB-ansatte, der bor i ’Den Gule By’, men siden 2003 har andre også kunnet komme i betragtning til husene i hjertet af København. Thomas Strøbech ved da også, at boligerne er attraktive.

Har I ikke bare været heldige at få fingre i nogle rækkehuse med en central beliggenhed og til en billig husleje? Og nu skal I så bare betale det, som andre betaler for at bo i København?

»Jo, men der skal man forstå, at mange af de mennesker, der bor her, er rigtige arbejdere. De drikker dåseøl og griller hver onsdag. De spiser ikke kager fra Lagkagehuset, men er en sidste rest af arbejderkultur. Den ryger, hvis de flytter herfra,« siger Thomas Strøbech.

Direktør i DSB Ejendomme A/S Jes Transbøl har ikke ønsket at kommentere sagen, da boligerne ikke længere er ejet af DSB.

...‘Den Gule By’ blev opført i 1909 og blev oprindeligt bygget til DSB-medarbejdere i den såkaldte hjælpetjeneste, der fra deres hjem nær Hovedbanegården kunne rykke ud til afsporinger og andre uheld.