Det er helt afgørende at lave afgangsprøverne i folkeskolen mere virkelighedsnære, og derfor er internetadgang til eksamen en god idé, lyder vurderingen fra folkeskole-kender.

Man skulle tro at internetadgang til folkeskolernes afgangsprøver ville være lig med dovne elever, der googler sig til alle svar. Men faktisk giver det bedre mulighed for at vurdere, hvad eleverne rent faktisk kan, mener Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef ved VIA University College.

Han roser sammen med elever og lærere politikerne i folkeskoleforligskredsen - Socialdemokraterne, de Radikale, SF, Venstre og de Konservative - for at gøre afgangsprøverne mere virkelighedsnære med 12 nye initiativer til mere moderne eksamener i folkeskolen. Heriblandt er et initiativ, som giver 9.- og 10.-klasseelever adgang til internettet, når de skal til eksamen i skriftlig dansk og andre sprogfag i slutningen af skoleåret.

De ændrede prøveformer er ifølge Andreas Rasch-Christensen helt afgørende, fordi målene for de forskellige fag i folkeskolen ligeledes har været under lup.

»Målene går nu ikke bare på, hvad eleverne skal vide, men også hvad de skal bruge den viden til. Og når man ændrer målene til at fokusere på elevernes læring, er det vigtigt at lave mere virkelighedsnære prøver, hvor eleverne skal vise og anvende det, de nu lærer. Her kan internetadgang og lignende være en mulighed for at bringe virkeligheden ind på eksamensbordet,« siger forskningschefen.

Miranda Dagsson, der er formand for Danske Skoleelever, er glad for, at internettet endelig er rykket ind i eksamenslokalet.

»Det er rigtig positivt, at man vælger at lave nogle prøver, der er mere tidssvarende og moderne, og som inddrager det, man også får brug for, når man skal ud i virkeligheden. Man bruger internettet i alle sammenhænge ud over til de her prøver, så det er oplagt, at man får lov til at bruge det nu,« lyder det fra elevformanden, der dog også understreger, at det stiller nye krav til lærerne, som skal undervise eleverne i at gå mere kildekritisk til værks.

Det er en opgave, som langt de fleste lærere er klar til at løfte, understreger Bjørn Hansen, der er formand for det skole- og uddannelsespolitiske udvalg i Danmarks Lærerforening. Der er dog også nogle lærere, som vil få brug for kompetenceudvikling, mener udvalgsformanden.

»Der vil være kommuner, hvor man er nødt til at finde ud af, om alle lærere kan det her. Hvis de ikke kan, så skal vi selvfølgelig sørge for, at der bliver givet noget kompetenceudvikling til de lærere, som ikke melder sig i stand til at udfylde rollen,« siger Bjørn Hansen.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) fastslår, at de nye afgangsprøver i folkeskolen skal afspejle elevernes måde at arbejde på, mens det samtidig skal styrke eleverne fagligt.

»I dag ligger der et univers af viden på internettet, og derfor skal det kvalificere eleverne til at lave endnu bedre opgaver. Men det skal selvfølgelig også afspejle den virkelighedsnære måde, vi arbejder på i dag. Internettet, computer og tablets er helt almindelige værktøjer, som blyant og papir var det tidligere,« siger ministeren.

Hun understreger, at lærerne selvfølgelig skal overvåge eksamenerne og sikre, at eleverne ikke snyder via internettet. Derudover skal de tekniske løsninger, man kender fra de digitale prøver på gymnasiet, også finde vej til folkeskolen i løbet af 2015. Det skal eksempelvis forhindre plagiatkopiering fra internettet, påpeger undervisningsministeren.