En stribe forskere vender sig mod planen fra regeringen om større krav og mere læring i landets børnehaver. Fred pædagogerne og de små, mener de.

Danske vuggestuer og børnehaver skal ikke omdannes til en træningslejr før skolen med krav om læring og højtlæsning, men bibeholdes som et sted, hvor omsorg, tryghed, fællesskab og leg er i centrum.Det mener en række forskere i pædagogik og daginstitutionsliv, som nu går skarpt i rette med regeringens forslag om mere læring og flere krav til de mindste og deres forældre, skriver Berlingske.

- Man bør ikke se dagtilbuddene som første led i skolen eller noget, der skal øge børnenes værdi for samfundet senere. Dagsordenen handler i dag om, hvad man kan gøre for at gøre børn skoleparate eller sikre, at de klarer sig godt i en PISA-undersøgelse. Men for børnene handler det om at have et godt liv i børnehaven, siger Jan Kampmann, professor ved Institut for psykologi og uddannelsesforskning ved RUC.Kritikken kommer i kølvandet på anbefalingerne fra en særlig Task Force, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) fremlagde i sidste uge, og som er seneste kapitel i den såkaldte »religionskrig«, der udspiller sig mellem forskellige opfattelser af fremtiden for de danske vuggestuer og børnehaver.Dion Sommer, professor i udviklingspsykologi ved Aarhus Universitet, er en af de mest kendte fortalere for vigtigheden af fri leg for børns læring og er stærkt kritisk over for Task Forcen:- Det er helt oppe i tiden, at globaliseringen presser på og skærper konkurrencen om kvalifikationer. Det har ført til ideen om, at jo tidligere man starter med indlæring desto længere kan man nå. Det ironiske er så, at man i virkeligheden opnår det modsatte, da under-søgelser gentagne gange har påvist, at tidlig ABC- og skolastisk indlæring på længere sigt fører til dårligere resultater også i de klassiske fag som sprog, matematik, regning, fysik med videre, siger han.Dion Sommer og Jan Kampmann får støtte fra flere af landets førende eksperter, der advarer mod at måle de mindste børn alene på deres værdi for brutto-nationalproduktet.Christine Antorini stiller sig undrende over for kritikken:- Det er forkert at gøre det til en modsætning mellem enten det gode børneliv eller det at gøre børn skoleparate. Det handler ikke om, at de helt små børn skal bænkes som i skolen, men vi skal både have leg og læring i daginstitutionerne, siger hun til Berlingske.