Selv om flere butikker dedikeret holder åbent til efter sengetid, er og bliver Black Friday en handelsdag og ingen stor amerikansk tradition, vi for alvor tager til os, mener forsker.

Småbutikkerne gør det, stormagasinerne gør det, og danskerne gør det.

Handelsdagen »Black Friday« har ramt danske shoppingsteder og får virksomheder og forbrugere landet over til at gå ind i kampen om de bedste tilbud.

Den sorte fredag ligger dagen efter Thanksgiving og markerer ifølge amerikansk tradition starten på juleshoppingen.

I Danmark kan man dog langt fra kalde fredagens begivenhed for en tradition, vurderer Britta Timm Knudsen, som forsker i oplevelsesøkonomi på Aarhus Universitet.

»Det er en form for eventgørelse af indkøb og konsum. Det er en event, hvor man låner og overtager formen fra USA, konsumptionens og forbrugets moderland. Længere er den faktisk ikke,« fastslår Britta Timm Knudsen.

Ifølge forskeren bevirker globaliseringen, at traditionerne i de enkelte lande får konkurrence fra andre lande, og alle lande låner og adopterer fra hinanden. Black Friday er endnu et bevis på en begivenhed, som Danmark har adopteret fra USA, ligesom det er tilfældet med både Halloween og Valentine’s Day.

Dog har Britta Timm Knudsen ingen forventning om, at den sorte fredag får lige så stor betydning for danskerne, som det orange græskar og det røde hjerte har fået:

»Til forskel fra Halloween, som jo helt klart på dansk gadeplan har udkonkurreret fastelavn, har Black Friday ikke så stor en kulturel rækkevidde og er et lån, som ikke har en særlig stor indholdsmæssig side.«

I forskerens øjne er handelsfredagen blot endnu et eksempel på det, man i oplevelsesøkonomien kalder for eventgørelse.

»Man prøver at lave en særlig begivenhed ud af at handle og købe ind,« siger Britta Timm Knudsen og fastslår, at hun ikke tror, eventen kommer til at kaste det helt store traditionsslør af sig:

»Jeg tror ikke, at danskerne lige pludseligt også vil til at holde Thanksgiving, for vi har i forvejen en stærk juletradition, som er vores store fest, hvor vi samles og giver gaver.«

Black Friday i Danmark er og bliver ifølge forskeren et salgsmæssigt træk fra detailhandlens side.

»Det kan godt være, at Black Friday også vil få butikker til at holde længe åbent de kommende år, men det bliver altså ikke større end det,« fastslår Britta Timm Knudsen.