Antallet af danskernes henvendelser til Forbrugerrådets gældsrådgivning er stedet markant. Over 4.000 har indtil videre taget imod tilbuddet på en af de omkring 30 frivillige gældsrådgivninger.

Langt over 4.000 danskere har indtil videre taget imod tilbuddet om gratis rådgivning på en af de omkring 30 frivillige gældsrådgivninger, der er poppet op i landskabet, siden de første satspuljemidler blev sat af til formålet i 2008.

Det skriver Politiken søndag.

- Vi har haft cirka 25 procent flere henvendelser på vore gældsrådgivninger i 2012, derfor har vi udvidet åbningstiderne nogle steder i landet, og ved siden af tilbyder vi telefonrådgivning, fortæller formanden for Forbrugerrådet, Anja Philip, til Politiken.

Hun kan tilbyde gældsramte rådgivning i Aalborg, Esbjerg, Odense, København og Nykøbing Falster, og målet er at nå ud til hele Danmark

- Men det kræver selvfølgelig, at vi får flere penge at arbejde for. Selv om rådgivningerne kun kan fungere med den store grad af frivillig arbejdskraft, koster det penge at holde den kørende på et kvalificeret grundlag, siger Anja Philip og sender dermed appellen videre til socialminister Karen Hækkerup (S).

Der kommer ros fra ministeren - tilsyneladende ikke flere penge.

- Først blev der afsat 16 millioner til formålet i 2008. Sidste år gav vi yderligere 40 millioner kroner til de frivillige gældsrådgivninger, så vi kan få de gode erfaringer bredt ud i hele landet, siger Karen Hækkerup, der kalder det »et fantastisk eksempel på, at civilsamfundet træder til, at man hjælper hinanden, når der er behov for det«.

BNB