Dansk Palæstinensisk Venskabsforening har bedt om et møde med ledelsen i Movia om retten til at få sin kampagne på landets busser. Vil selskabet ikke det, er foreningen klar til at gå rettens vej.

Dansk Palæstinensisk Venskabsforening kalder nu Movia i et møde, efter trafikselskabet har fjernet en reklamekampagne, som foreningen stod bag, fra sine busser.

Kampagnen opfordrede danskerne til at fravælge produkter fra de israelske bosættelser på Vestbredden, og efter at have modtaget op mod 100 klager valgte bestyrelsen i Movia i torsdags at pille kampagnen ned.

Trafikselskabet har fået en hård medfart for den beslutning, og nu vil Dansk Palæstinensisk Venskabsforening gerne i dialog med trafikselskabet om beslutningen, som foreningen opfatter som fejlagtig.

»I al venskabelighed har vi skrevet til dem og bedt om et møde for at drøfte de forkerte og manipulerende beskyldninger, der er kommet frem i pressen om vores kampagne. Vi vil gerne i dialog om, hvornår vores kampagne kan komme op at køre igen,« siger formand for foreningens Fathi El-Abed,

Movia fjernede kampagnen fra busserne i København, fordi selskabet mente, at den var »unødigt stødende«.

Den begrundelse vil Dansk Palæstinensisk Venskabsforening gerne have uddybet.

»Selskabet er kommet med beskyldninger, der ikke holder. Det har vi eksperternes ord for. Der er ikke noget at komme efter i vores kampagnetekst, og det vil vi bede ledelsen om at forholde sig til. De må erkende, at de har taget en forkert beslutning, der bygger på manipulerende årsager og grunde. Der burde ikke være noget, der forhindrer dem i at tage vores kampagne op igen,« siger han.

I forbindelse med afslaget fra Movia har foreningen valgt at udvide og fremskynde en større kampagne. Og denne gang skal budskaberne ikke kun pynte på de gule bybusser i København.

Målet er at få spredt budskabet ud på 420 busser på landsplan.

»Vi vil gerne orientere og informere befolkningen om, at de produkter, der kommer fra bosættelserne, ikke må komme ind i EU under en forkert varebetegnelse - at de er lavet og produceret i Israel. Vi håber ikke, at vi bliver forhindrede i at få det budskab ud,« siger formand Fathi El-Abed,

Han ser frem til, at busselskabet vender tilbage på henvendelsen.

»Vi har rakt hånden ud til Movia, og vi ser frem til et svar fra dem. Når nu det ikke vil udtale sig til nogen, så vil det måske ikke mødes med os. Såfremt ledelsen takker nej, så går vi rettens vej for at få vores kampagne op at stå,« siger han.

Movia har ingen kommentarer til kampagnen eller et eventuelt møde med Dansk Palæstinensisk Venskabsforening på nuværende tidspunkt.