Børn, der starter senere i skole, ender ikke med at få en længere uddannelse end andre børn, viser ny analyse.

Selvom børn, der starter senere i skole, umiddelbart klarer sig bedre i de nationale test, er der ingen langsigtede fordele ved at lade børnene udskyde skolestarten.

Forældre med ambitioner om at få meget veluddannede børn skal altså ikke lade børnene starte senere. En analyse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed og Aarhus Universitet viser nemlig, at sen skolestart ikke har nogen indvirken på uddannelsesniveauet som voksen, skriver Jyllands-Posten.

Analysens resultat vil blive offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Economic Journal, og en af forfatterne, ph.d. Rasmus Landersø, forklarer:

»Sen skolestart udskyder børnenes livsbane, men det er ikke noget, der tyder på, at de bliver dygtigere og klarer sig bedre af at vente med at begynde i skole. Hvis de sene skolestartere klarer sig bedre i løbet af skoletiden, er det sandsynligvis fordi, de er et år ældre end de fleste af deres kammerater, som de bedømmes sammen med. I sidste ende klarer de sig i hvert fald ikke hverken bedre eller dårligere end andre børn.«

Effekten ved at starte senere i skole er altså primært, at børnenes livsbane bliver udskudt, lyder det fra Rasmus Landersø.

I analysen har forskere sammenlignet børn, der er født i slutningen af december, med børn født i starten af januar, da de begynder i skole samtidig, selvom der næsten er et års forskel på deres alder.

For nogle dage siden offentliggjorde SFI en anden undersøgelse vedrørende skolestart og børnenes alder, der viste, at børn født først i januar klarer sig bedre i nationale test i løbet af deres skoletid. Effekten er dog udlignet, når børnene når 8. klasse.