Producenterne Nestlé, Golden Bridge og Kellogs meldes til Fødevarestyrelsen af Forbrugerrådet Tænk.

København. Morgenmadsprodukter markedsføres misvisende af virksomhederne Nestlé, Golden Bridge og Kellogg's.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, som melder producenterne til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring.

Det skriver Søndagsavisen

Forbrugerrådet Tænk mener, at producenterne oversælger morgenmad som fuldkorn med hjemmelavede mærker på pakkerne. Det opfylder ikke de krav, som kræves for at skilte med det officielle fuldkornsmærke.

Det mener Forbrugerrådet Tænk.

De meldte for nylig Nestlé for produkterne Lion og Nesquick i kampagnen ?Ærlig snak eller ren salgsgas??.

På mandag vil Forbrugerrådet Tænk melde Kellogg?s for produkterne Frozen, Cocopops og Star Wars, mens Golden Bridge anmeldes for Nougatbits.

- Det er problematisk, at man fremstiller logoer, som mange forbrugere tolker, som om det er et sundt produkt med masser af fuldkorn i, når det er smækfyldt med sukker og indeholder langt mindre fuldkorn, end der skal til for at opnå det officielle fuldkornsmærke, siger Anja Philip til Søndagsavisen.

Nestlé afviser anklagerne. Firmaet mener, at forbrugerne kan tænke selv og aflæse emballagen.

- Vi er uenige i de ting, Forbrugerrådet Tænk skriver i anmeldelsen. Jeg kan simpelt hen ikke forestille mig, at vi bliver bedt om at fjerne det her mærke, siger Jette Krarup, som har ansvar for fødevarelovgivning hos Nestlé, til Søndagsavisen

/ritzau/