»Hvor godt kender du Louise?«

Det er et af de spørgsmål, som en af de mange quizzer på Facebook lokker dig til at deltage i. Et af de meget offensive Quizz-sites er HeroQuizz.com, som blandt andet tester dig i, hvor godt du kender dine Facebook-venner.

Men nu advarer Forbrugerrådet Tænk mod at deltage i det utal af quizzer, som popper op på din Facebook-profil. Hvad du måske ikke lige får læst med småt er, at du giver HeroQuizz.com tilladelse til at bruge dit profilbillede og private oplysninger i reklamer.

»Du skal være opmærksom på, at de her firmaer lever af at høste data og sælge dem videre. Ved at deltage betaler du med, at et sommerferiebillede pludselig indgår i en eller anden reklame om vægttab,« siger seniorjurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup.

Testene har floreret et stykke tid i Sverige og har betydet, at helt almindelige Facebook-brugeres billeder er dukket op i reklamer for dating-sites eller annoncer for vægttab ifølge Aftonbladet. For du giver faktisk tilladelse til, at firmaet må bruge dine billeder og en række personlige oplysninger, hvis du siger ja til at deltage i testen.

»Konsekvensen er typisk, at der cykler en masse private oplysninger om dig rundt i systemet bag om ryggen på forbrugeren, for du skal give en masse private oplysninger om dig selv for at deltage, og vi advarer om det og beder folk slå koldt vand i blodet, før de deltager i de her quizzer,« siger Anette Høyrup.

Quizzerne er nu også kommet på dansk, og Forbrugerrådet har et ret enkelt råd.

»Du skal vurdere, om chancerne for at vinde en af de her konkurrencer er det værd, at du betaler med dit privatliv. Nogle quizzer er okay, hvis de kommer fra lødige organisationer som Red Barnet eller firmaer med stærke brands, som du har tillid til.«