En arbejdsgruppe under Forbrugerombudsmanden arbejder på retningslinjer, så brugeranmeldelserne på for eksempel Trustpilot bliver til at stole på.

Det skal være slut med hjemmesider med brugeranmeldelser, hvor det ikke tydeligt fremgår, hvorfor nogle produkter bliver vurderet til fem stjerner, mens andre kun får 1 stjerne.

Åbenhed omkring brugeranmeldelser og kontrol med deres ægthed bliver kodeordene i den arbejdsgruppe under Forbrugerombudsmanden, der skal finde frem til retningslinjer inden sommerferien for de mange hjemmesider med brugeranmeldelser. Det skriver Politiken.

Til at hjælpe forbrugerombudsmand Henrik Øe med at udvikle retningslinjerne sidder repræsentanter for Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, Danske Medier og Foreningen for Dansk Internethandel.

De endelige konkrete krav og anbefalinger i vejledningen er endnu ikke færdige. Forbrugerombudsmand Henrik Øe lægger dog vægt på, at brugeranmeldelser skal være til at stole på.

»Der må naturligvis ikke være manipuleret med vurderingerne. Det er også vigtigt, at man kender præmisserne, når man går ind og læser brugerbedømmelser. Der må være en forventning om, at det foregår på en ordentlig og redelig måde, og det vil jeg i samarbejde med organisationerne prøve at opstille retningslinjer for«, siger Henrik Øe til Politiken.

Retningslinjerne for brugeranmeldelser kommer i kølvandet på den kritik, der har været af hjemmesiden Trustpilot, hvor over 70.000 virksomheder i det meste af Europa og i USA i dag bliver anmeldt. Politiken beskrev i denne uge, hvordan flere virksomheder kritiserer netsiden for ikke at give firmaerne samme vilkår, når der indsamles brugeranmeldelser på hjemmesiden.

En del firmaer betaler Trustpilot for aktivt at være med til at indsamle kundebedømmelser, og det får flere tilfredse kunder til også at skrive anmeldelser.

Det gør, at betalende virksomheder får flere stjerner og en højere rating, mens andre firmaer, der ikke betaler Trustpilot, ikke får samme fordel, men det kan forbrugerne ikke se.