En god lærer bliver ikke nødvendigvis en god skoleleder, mener Forældre og Samfund, der efterlyser før-lederkurser til kommende skoleledere.

Lederne i den danske folkeskole kan blive bedre. Det mener Benedikte Ask Skotte, der er formand for forældreforeningen Forældre og Samfund. De Konservative har netop varslet, at bedre skoleledere bliver et centralt punkt for partiet, når sommerens forhandlinger om folkeskolen begynder.

- Ledelsen af en skole er utrolig vigtig. Nok også mere end vi tidligere har erkendt, siger Benedikte Ask Skotte.

Hun opfordrer til, at man laver før-ledelsesforløb, hvor lærere, der har lyst til at blive ledere, kan teste deres evner af, inden de bliver udnævnt og ikke som i dag, hvor lederne ofte først får lederkurser, når de er udnævnt.

- Der har været en tendens til, at man har sagt: Her er en god lærer, så bliver han også en god leder. Men sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen, siger Benedikte Ask Skotte.

De Konservative foreslår blandt andet, at skoleledere ikke nødvendigvis skal have baggrund som skolelærere, men kan komme fra andre organisationer eller det private erhvervsliv.

- Det vil jeg ikke på forhånd afvise, men jeg mener, skolens ledelse bliver styrket, hvis lederen både har kendskab til pædagogikken og det administrative, siger Benedikte Ask Skotte, der blandt andet foreslår, at det kan ske ved, at folk fra andre brancher tager en tillægsuddannelse for at blive skoleledere.

Et rejsehold er lige nu på vej rundt i skoleverdenen for at systematisere diskussionen om at gøre folkeskolen bedre. Rejseholdet skal vende tilbage til regeringen med sin rapport til juni.

/ritzau/