Den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse melder om intet nyt, lyder det fra Skole og Forældres formand, der håber, at den kommende folkeskolereform kan forbedre niveauet hos de danske skoleelever.

De danske skoleelever har ikke rykket sig markant i hverken matematik, læsning eller naturfag, viser den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse fra 2012, men det kan den kommende folkeskolereform forhåbentlig lave om på. Sådan lyder meldingen fra Skole og Forældres formand, Mette With Hagensen.

De danske elever er siden 2003 blevet dårligere til matematik, mens de ligger på et stort set uændret niveau i både læsning og naturfag, viser den nye undersøgelse.

»I forhold til de bedste lande har Danmark en relativt lav andel af meget dygtige elever i matematik. Mit håb er, at folkeskolereformen kan bidrage til at løfte både de fagligt svage og de fagligt stærke elever yderligere,« siger Mette With Hagensen i en skriftlig kommentar.

Selvom Danmark med 500 point i matematik ligger over OECD-gennemsnittet på 494 point, er der ikke grund til at juble over resultatet, mener forældreformanden. For ligesom ved den seneste PISA-undersøgelse i 2009 ligger danske elever meget tæt på OECD-gennemsnittet.

»Hvis vi ser samlet på de internationale undersøgelser, klarer danske elever sig tilfredsstillende. Samtidig er det vigtigt at fastholde en ambition om, at danske elever klarer sig godt også i international sammenhæng. Derfor var der selvfølgelig større grund til at være tilfreds, hvis PISAs resultater var klart over OECD-gennemsnittet for de danske elevers vedkommende,« siger Mette With Hagensen.