Eleverne har fået en længere skoledag, men ikke en bedre skoledag, siger formand for Skole og Forældre.

København. For tre år siden trådte en reform af folkeskolen i kraft, der skulle give eleverne i folkeskolen en længere og mere varieret skoledag med mere tid til faglig fordybelse og lektiehjælp.

Men forældrene til børn i folkeskolen oplever ikke, at deres børn har fået den skole, de blev lovet, siger formand for Skole og Forældre Mette With Hagensen.

- Siden reformen har vi spurgt forældrene en-til-to gange om året om deres holdning til reformen, og lige præcis skoledagens længde har været den del, som forældrene har været mest utilfredse med, siger hun.

13. juni 2013 blev samtlige af Folketingets partier, med undtagelse af Liberal alliance og Enhedslisten enige om en folkeskolereform. Den trådte i kraft i august 2014.

En central del af reformen var at give mulighed for en mere varieret skoledag. Fokus skulle være på blandt andet understøttende undervisning, lektiehjælp og mere motion og bevægelse.

Problemet er bare ifølge forældrene, at den længere skoledag ikke betyder, at eleverne har fået mere indhold til at fylde den længere dag ud med.

- Indholdet er bare blevet spredt tyndere ud over dagen. Så vi har fået en længere skoledag, men vi har ikke fået en bedre skoledag, siger Mette With Hagensen.

- Forældrene oplever, at barnet kommer træt hjem og fortæller, at klassen bare sad en halv time længere og kiggede ud ad vinduet. Læreren vidste ikke, hvad de skulle lave den sidste halve time, så de sad bare og læste.

- I så fald giver det ingen mening, for hverken børn eller forældre, at skoledagen har den længde, den har.

Havde indholdet i den nye folkeskole levet op til intentionerne bag reformen, så havde det givet mening at være i skole lidt længere for langt de fleste børn, mener hun.

/ritzau/