Ny kampagne til 15 mio. kr. med Martin Brygmann som kikset studievært skal forbedre erhvervsuddannelsernes image og skaffe flere praktikpladser.

Med musikeren og skuespilleren Martin Brygmann som frontfigur lancerer Undervisningsministeriet og Danske Erhvervsskoler på mandag en kampagne, der skal skaffe flere praktikpladser og forbedre erhvervsuddannelsernes image.

Brygmann spiller studieværten Henning Nemth, der har fået sit eget gør-det-selv-program. Men han har ingen erhvervsuddannelse, derfor falder han igennem med sine begrænsede færdigheder.

Fremstødet beløber sig til 15 mio. kr., og reklamefilmen med den kiksede studievært sendes ud som tv- og radiospot.

I august viste en opgørelse, at antallet af uddannelsesaftaler mellem elever og virksomheder var faldet med seks procent i løbet af første halvår af 2008.

Ifølge undervisningsminister Bertel Haarder (V) er det vigtigt at få fortalt de unge, at erhvervsuddannelse er en uddannelse, der nyder respekt.

- Jeg håber, at kampagnen vil være med til at skaffe mange nye praktikpladser, for det er der brug for, siger ministeren.

/ritzau/